Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc  (gelezen 346098 keer)

cad4linux

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #50 Gepost op: 2006/09/12, 09:43:45 »
Citaat van: ramana
Heb ook al even naar KDE4 gekeken. Kwrite zal er mooi uit. De knoppenbalk lijkt een beetje op.. Gnome.
Kun je niet een screennie posten?

Offline jocheem67

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #51 Gepost op: 2006/09/12, 16:14:04 »
Voor de mensen die met dvd en conversie bezig zijn: kijk eens naar tovid en ogmrip...

tovid voor het transcoden naar (s)vcd en dvd van een avi, en ogmrip om direct ( on the fly ) een film naar ogm, avi of mkv weg te schrijven.
Er zijn veel tooltjes onder linux, maar deze bevallen mij tot nu toe het best, zonder echter perfect te zijn...

Azalin

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #52 Gepost op: 2006/09/12, 16:20:33 »
- dvd::rip
- avidemux (ook voor het converteren van VOB naar iets anders)

Misschien dat die programma's je dan wat beter liggen? tovid vond ik zelf niet echt prettig maargoed, dat is bij iedereen anders.

Offline Ramana

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #53 Gepost op: 2006/09/12, 17:28:09 »
@cad4Linux. Een domme van mijn kant: een screen posten, hoe doe je dat?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #54 Gepost op: 2006/09/12, 17:31:52 »
@ramana: Eerst deze uploaden naar een site en daarna de link naar die foto tussen zetten
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #55 Gepost op: 2006/09/12, 18:00:17 »
Gratis een plaatje/foto uploaden kan op http://imageshack.us/.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #56 Gepost op: 2006/09/12, 18:10:08 »
alles wat met video rippen en encoden te maken heeft doe ik met de pure cli van mplayer en mencoder :) mega krachtig/handig die dingen

natuurlijk is Acidrip, dvd::rip, etc handiger om mee te beginnen, omdat het grafisch is, maar het heeft beperkte mogelijkheden.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Firebird

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #57 Gepost op: 2006/09/12, 18:47:37 »
Dno, 'k zou de mogelijkheden van dvd::rip op het eerste zicht niet beperkt noemen :). 'k Moet wel zeggen dat ik bij een aantal video's er een probleem mee heb, in die zin dat de audio langzaam maar zeker meer achterkomt op het beeld. 's Vreemd.

budster

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #58 Gepost op: 2006/09/12, 18:53:11 »
Als geluid en beeld niet synchroon lopen werkt vaak de optie "drop frames" "hard frame dropping" of "frame dropping" Dat worden er af en toe een frame weggelaten om ervoor te zorgen dat het beeld niet achter gaat lopen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #59 Gepost op: 2006/09/12, 19:19:03 »
Dat is volgens mij enkel voor het afspelen, bij het encoderen kan je dacht ik av (audio/video) sync forceren

Mplayer/Mencoder heeft heel uitgebreide documentatie
Dit heb ik bijvoorbeeld gevonden:
Citaat
14.1.9. Notes on Audio/Video synchronization

MEncoder's audio/video synchronization algorithms were designed with the intention of recovering files with broken sync. However, in some cases they can cause unnecessary skipping and duplication of frames, and possibly slight A/V desync, when used with proper input (of course, A/V sync issues apply only if you process or copy the audio track while transcoding the video, which is strongly encouraged). Therefore, you may have to switch to basic A/V sync with the -mc 0 option, or put this in your ~/.mplayer/mencoder config file, as long as you are only working with good sources (DVD, TV capture, high quality MPEG-4 rips, etc) and not broken ASF/RM/MOV files.

If you want to further guard against strange frame skips and duplication, you can use both -mc 0 and -noskip. This will prevent all A/V sync, and copy frames one-to-one, so you cannot use it if you will be using any filters that unpredictably add or drop frames, or if your input file has variable framerate! Therefore, using -noskip is not in general recommended.

The so-called "three-pass" audio encoding which MEncoder supports has been reported to cause A/V desync. This will definitely happen if it is used in conjunction with certain filters, therefore, it is now recommended not to use three-pass audio mode. This feature is only left for compatibility purposes and for expert users who understand when it is safe to use and when it is not. If you have never heard of three-pass mode before, forget that we even mentioned it!

There have also been reports of A/V desync when encoding from stdin with MEncoder. Do not do this! Always use a file or CD/DVD/etc device as input.
bron: (google-cache) http://64.233.183.104/search?q=cache:QievzwaBTl4J:www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/menc-feat-dvd-mpeg4.html+a/v+sync+mencoder+dvd+rip&hl=nl&gl=be&ct=clnk&cd=1&client=firefox
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #60 Gepost op: 2006/09/15, 22:27:36 »
Amarok trouwens... ik weet niet meer wie tegen me zei dat eens te proberen. Ik heb het weer eens een keer geinstalleerd.... :D daar ga je dan Quod Libet. Het ziet er op zich nog best redelijk netjes uit. Kon me herinneren dat het er de vorige keer brak uitzag,... mooie features ook als het downloaden van de cover art van amazon.com ... hoef je niet alles in te scannen ;-)

Phaldmmor

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #61 Gepost op: 2006/09/15, 22:31:04 »
Ik vind Amarok echt een geweldig programma! Ook al is het wel een beetje log af en toe, maar als het eenmaal draait :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #62 Gepost op: 2006/09/15, 22:35:28 »
Ja, het is een klein beetje log, maar voor al die kracht en mogelijkheden die het bezit, kan je dat wel door de vingers zien ;) trouwens, valt wel mee :) zeker onder KDE is het RAM verbruik bij Amarok dik in orde. Ok
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #63 Gepost op: 2006/09/15, 23:06:06 »
Tja, laten we het anders een vergelijken met W... nieet dat lukt niet.. met de media speler van "dat andere OS". :) Dat bevat niet zo heel veel functionaliteit... maar ik kan echt tot 10 tellen voor het opgestart is. Dat zou zo snel moeten opstarten als Rythmbox ofzo. Dus Amarok vind ik niet echt log. Ik ben Quod Libet gewend... dat duurt een minuut ofzo voor het opgestart is :) dus dat valt wel mee.. vooral als je kijkt wat er allemaal in Amarok zit.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #64 Gepost op: 2006/09/15, 23:10:10 »
Amarok onder KDE laadt trouwens veel sneller dan onder GNOME ;) het is nu eenmaal oorspronkelijk een (KDE) Qt programma. Maar euh, of je het nu onder GNOME of KDE - of nog iets anders - gebruikt, Amarok is gewoon steengoed.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #65 Gepost op: 2006/09/23, 11:36:45 »
Amarok is inderdaad een erg goed programmaatje, welke overigens ook nog eens een aantrekkelijke grafische interface heeft.

Maar ik wil bijdeze nog een programma aandragen welke echt ongelovelijk is, ik ben echt verbluft.
 
Wat een kracht en snelheid, wat een mogelijkheden, wat een gebruiksgemak...
en dat voor een LINUX-programma!

Het gaat over het volgende programma, waar mijn oog opgevallen is door op de site van de partner van 'Kletskous' rond te snuffelen,
namelijk XARA XTREME.

Xara Xtreme is een photo-editor, illustrator en webgraphics designer.

Echt vele malen beter als Gimp of inkscape, vind ik, en ik heb MBO toegepaste vormgeving gedaan, dus heb er wel enig benul van.
Mijn zusje die bijna afstudeerd van de CIBAP, heb ik het ook laten uitproberen op haar Windows PC, daar heeft ze overigens de try-out-versie voor moeten downloaden...;)
Zij vond het echt ontzettend snel en krachtig, en zij is Illustrator CS2 gewend.

Het kost voor windowsgebruikers $79,- en voor LINUXgebruikers kost het niks!
Dus nogmaals: XARA XTREME

Hier volgt de link naar de site voor de Linuxversie:
http://www.xaraxtreme.org/
Check zeker eens de demofilmpjes op de site!!!

Echt het uitproberen waard,

trouwens hier volgt de installatie instructie volgens mijn manier:
Gewoon het '*.tar.bz2' pakketje downloaden, niet de *.package, mag je proberen natuurlijk.
Pak het Tar Bz2 pakketje uit, klik in de bin-map op 'xaralx' en dan start ie al.

Ik heb de volledige map verplaatst naar /usr/share, en met de menu-editor (KDE) een nieuw item toegevoegd, er is overigens een icoon meegelevert in de map.
In Gnome kun je een nieuwe menu-entry toevoegen met 'Alacarte'.

Succes

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #66 Gepost op: 2006/09/23, 11:43:32 »
(Ter info, maar zit ook in de repo's ;))

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #67 Gepost op: 2006/09/23, 13:41:10 »
Draait goed, alleen wat veel updates alle dagen. Maar is zeker nog niet af.
Let wel, ik heb geen last van de update en DNS/FF problemen :P

jpjacobs

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #68 Gepost op: 2006/09/24, 13:13:03 »
mijn favorieten:
Veel van wat hierboven genoemd is zoals gimp/thunderbird/mplayer/firefox/ikscape/...
naim: irc/aim/icq client (al gebruik ik die laatste 2 niet) makkelijk klein (+-300kB) en toch heel leuk.
xterm: meer plek op je scherm, geen toolbar die je toch niet gebruikt.
wmii: http://wmii.de andere windowmanager, heel handig, geen verspilling van schermruimte
blender: cole 3d modeler, wel een serieuze 'learning curve'
povray: www.povray.org raytracer, maakt 3d prentjes , input is een script-achtig taaltje
photorec (zit in testdisk packet): haalt quasi alle bestandstypen +- automatisch terug van bv een perongeluk verwijderde partitie.
vim + vim-latex: editor , plugin voor extra latex-related functionaliteit
latex: professioneel uitziende document maken zonder gefrustreerd te geraken,doet tenminste wat ge zegt ipv al die guibrol.
octave/maxima/yacas/axiom wiskundig software
En als ik CLI only werk (bv over ssh, of als er weer een brakke nvidia update geweest is..)

mutt-ng: CLI emailclient
slrn : CLI newsreader
links2: text browser (kan ook grafisch)
centericq: IM software voor msn,icq,yahoo,irc,jabber,...
JP

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #69 Gepost op: 2006/09/24, 13:53:16 »
Leuke tips jpjacobs, photorec kende ik nog niet :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline nor

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #70 Gepost op: 2006/09/27, 14:49:42 »
Mijn favorieten:

amsn: om te chatten.
vim: CLI editor.
mozilla-thunderbird: voor email en RSS.
hellanzb: CLI nieuwslezer, en bestanden downloaden ( dankzij de tips van hier :P ).
mc: CLI file manager. Het is handig dat je het in terminal kan open.
gnome-commander: grafisch file manager.
terminal: geen uitleg nodig.
Firefox: ook geen uitleg nodig, denk ik.

Ehhh, ken iemand misschien een goeie programma die de bstanden kan synchronisen?

Offline Ruben

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #71 Gepost op: 2006/09/27, 18:54:38 »
Favo's:
- Beep media player (lichte muziek speler)
- Gnome Baker (branden van cd's, dvd's)
- Bricscad (Ontwerpen)
- Mercury messenger (gelijk aan msn 7.5)
- Nvu (om mijn website's mee te maken, vergelijkbaar met Frontpage)
- Azureus (torrents)
- Gxine movie player (speelt ook wmv!)
- Kget (binnenhalen van grote bestanden op internet)
- Gftp
- OpenOffice (openoffice drawing is trouwens ook erg leuk om een voorkant van iets (een project ofzo) te ontwerpen. Helaas is dit alleen comptable met stardraw)

Dat was het wel zo'n beetje.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #72 Gepost op: 2006/09/27, 21:15:38 »
Citaat van: nor
Ehhh, ken iemand misschien een goeie programma die de bstanden kan synchronisen?
Ik denk dat je unison zoekt. Zoek in synaptic en installeer ook de GUI ;)

Offline nor

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #73 Gepost op: 2006/09/28, 17:07:34 »
Citaat van: zappa
Citaat van: nor
Ehhh, ken iemand misschien een goeie programma die de bstanden kan synchronisen?
Ik denk dat je unison zoekt. Zoek in synaptic en installeer ook de GUI ;)
Bedankt voor de tips. Ik heb unison getest en het werkt. En nog een prgramma dat ik vond, heet rsync. Het zit standaard in Ubuntu.

Offline vilamar

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #74 Gepost op: 2006/09/28, 20:09:49 »
Citaat van: RR1991
Favo's:
- Bricscad (Ontwerpen)
Bestaat hier ook een 'vrije, niet betalende' versie van voor Ubuntu-Linux?
Met 'Wine' krijg ik de Windows-versie niet aan de praat.

Marc