Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] fedora 12 (hangt in bios)  (gelezen 2357 keer)

Offline jopy

  • Lid
[OPGELOST] fedora 12 (hangt in bios)
« Gepost op: 2009/11/21, 19:25:18 »
Goedenavond mensen,

Ik heb vandaag geprobeerd de KDE variant van Fedora 12 te installeren.
Ik heb het .iso bestand gedownload en geverifieerd met sha-256 bits. Daarna heb ik het gebrand met een (windows)programma dat automatisch verifieert of het resultaat gelijk is aan de iso. Helaas blijft het hangen bij het opstarten van mijn laptop.
Wanneer de laptop opstart geeft hij een scherm met een HP logo en de optie het BIOS-menu in te gaan, hier blijft hij op steken bij het starten. Het cd-rom station maakt veel geluid, is dus ontzettend druk bezig, de indicatieled van de hardeschijfactiviteit knippert ook als een razende. Ik heb minimaal 5 minuten gewacht, het lijkt me niet logisch dat hij nog langer nodig heeft om uit het BIOS-scherm te komen.
Ik heb voor de zekerheid nog een keer gebrand, met precies hetzelfde resultaat. Heb ook meerde keren proberen op te starten. Hij herkent de cd in ieder geval en de BIOS instellingen voor opstarten vanaf cd staan gewoon goed, anders zou hij gewoon doorgaan met het opstarten van de computer in plaats van te haperen.
De laptop is minder dan een jaar oud, en volgens mij functioneert de cd-romspeler gewoon prima.
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om de boel aan de praat te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 20:27:55 door jopy »

Offline jolo

  • Lid
Re: fedora 12 (hangt in bios)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/21, 20:04:46 »
Als je al een PC op Linux hebt draaien. Dan zou je de sha256sum ook (nogmaals) kunnen checken van de gebrande LiveCD via commando
dd if=/dev/XXXX | sha256sum [Enter] Het device wat je zou moeten typen in de plaats van die XXXX zou je kunnen vinden in het /etc/fstab
Bij mijn hoofd PC en laptop uit mijn onderschrift is het dd if=/dev/scd0 | sha256sum [Enter] 

Met welke applicatie had je 'm gebrand? Had je 'm wel gebrand als beeldbestand/image?
Om welke type HP laptop gaat het? Had je al gecheckt of deze Linux compatibel is? http://www.linux-on-laptops.com/hp.html

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jopy

  • Lid
Re: fedora 12 (hangt in bios)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/22, 20:27:38 »
Ik had geen Linux beschikbaar voor extra controles, en ik had de cd in principe gewoon op de goede manier gebrand.
Het bleek dat er een probleem was met "intel_iommu", waardoor ik een fijne kernel fout kreeg  :P Dit zag ik nadat ik een keer probeerde op te starten vanaf een sd-kaartje in plaats van een cd-rom. Dit is redelijk makkelijk te omzeilen met een kernel optie bij het opstarten.
Het is wel vaak een beetje vreemd geregeld vind ik, zo heb je een livecd, die bij de installatie gewoon snel gekopieerd wordt naar de harde schijf. Is dat dan een installatie? Of een livecd image op je harde schijf? Een beetje vreemd in ieder geval.
Dank je voor je hulp.