Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux partitie wissen van duaal opstartbare pc  (gelezen 703 keer)

Linux partitie wissen van duaal opstartbare pc
« Gepost op: 2019/01/11, 11:44:24 »
Vooraf, het gaat niet over mijn pc.

Een goede vriend van mij heeft eerder met Linux gewerkt en er nu Windows naast gezet (duaal opstartbaar dus).
Hij wil graag de Linux partitie verwijderen zonder de Windows partitie te beschadigen o.i.d.
Vraag, is dat verwijderen mogelijk en zo ja hoe pak ik dat met hem aan?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Linux partitie wissen van duaal opstartbare pc
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/11, 11:51:20 »
Onder windows XP en/of Windows 7 was dat een klusje van nog geen 10 minuten en probleemloos uit te voeren: https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/tutorial-linux-verwijderen.75580/
met Windows 10 is dat iets ingewikkelder geworden en kan ik het proces hier niet uitschrijven, dus:
https://nl.phhsnews.com/how-to-uninstall-linux-dual-boot-system-from-your-computer4564

« Laatst bewerkt op: 2019/01/11, 11:54:22 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux partitie wissen van duaal opstartbare pc
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/11, 12:36:39 »
Hoe heeft hij geinstalleerd?
Alles op aparte hd' s? en de mbr(grub) op 1 hd voor beide operating systems?

of is er steeds met 1 hd windows geïnstalleerd, en dan met 1 hd in je pc alleen linux geïnstalleerd?

Zelf heb ik laatste alles schoon geïnstalleerd,
1 hd aangesloten en alleen windows geinstalleerd, dus bootloader staat hier ook op.
Daarna windows hd ontkoppeld, en allen de linux hd aangesloten, en geherinstalleerd.
Dan boot hd instellen in de bios, van je linux hd.
Nu wordt windows niet gezien door grub.
Dus osprober gebruiken om windows toe te voegen aan grub(zoek hier handleiding van).
Voordeel van dit is, dat windows en linux apart kan werken, als er iets weigert, met bijv grub.