Hallo mensen,
Ik wil graag beginnen met het programmeren van 2d spellen in C, dit wil ik doen met (de game library) Allegro.
De basiskennis van C heb ik al, dus daar hoef ik me niet druk meer over te maken.
Ik zag Allegro staan in Synaptic, dus daar heb ik het nu mee geinstalleerd. (pakketten liballegro4.2, liballegro4.2-dev en liballegro4.2-doc)
Ik gebruik Code::Blocks als IDE. En wanneer ik daarmee dit programmaatje compileer:
#include
#include // You must include the Allegro Header file
int main(int argc, char *argv[])
{
allegro_init(); // Initialize Allegro
install_keyboard(); // Initialize keyboard routines
set_gfx_mode(GFX_AUTODETECT, 640,480,0,0); // Change our graphics mode to 640x480
readkey(); // Wait untill a key is pressed
return 0; // Exit with no errors
}
END_OF_MAIN() // This must be called right after the closing bracket of your MAIN function.
// It is Allegro specific.
Krijg ik deze foutmeldingen:
/programma.o In function `main':
undefined reference to `_install_allegro_version_check'
undefined reference to `install_keyboard'
undefined reference to `set_gfx_mode'
undefined reference to `readkey'
||=== Build finished: 4 errors, 0 warnings ===|
De fout zou moeten zitten bij "allegro_init();".
Ik krijg ongeveer dezelfde foutmeldingen wanneer ik het programma rechtstreeks met gcc compileer, dus het ligt niet aan code::blocks.
Ik heb het idee dat Allegro nog niet goed geinstalleerd of geconfigureerd is.
De opdrachten "man allegro" "allegro" worden niet herkend in de terminal. Alleen bij "info allegro" krijg ik een korte disclaimer en het versie nummer.
Zijn er andere mensen die Allegro gebruiken en het wel goed aan de praat kregen in Ubuntu?