Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord  (gelezen 2225 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Gepost op: 2013/02/09, 12:28:17 »
Gisteren heb ik mijn handleiding voor het flitsen (opwaarderen) van het BIOS, uitgebreid met een stukje over moderne moederborden met UEFI:
https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
(rechterkolom)

Bij mijn nieuwe UEFI-moederbord lukte het me namelijk pas na veel gepruts en gedoe, om het BIOS te flitsen.... Het duurde een hele tijd, voordat ik door had hoe het moest. Met de uitbreiding van mijn handleiding, kun je jezelf hopelijk die extra moeite besparen.  :)

Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/11, 16:00:51 »
Je kan toch gewoon het BIOS downloaden en deze op USB zetten en vervolgens openen in het BIOS?  :-X
Eventueel kun je dan nog een backup maken ervan.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/11, 16:12:02 »
Je kan toch gewoon het BIOS downloaden en deze op USB zetten en vervolgens openen in het BIOS?  :-X
Eventueel kun je dan nog een backup maken ervan.
Bij mijn moderne MSI-moederbord in elk geval niet; MSI biedt daarvoor alleen een .exe-bestand aan, waar het BIOS onlosmakelijk in is verstopt. Je hebt daarvoor dus helaas Windows, DOS of FreeDOS nodig....

Wel kan ik bij dat bordje een reservekopie maken van het BIOS/UEFI, die ik inderdaad via USB rechtstreeks kan terugzetten. Alleen biedt MSI z'n updates niet in dat format aan, op z'n webstek. :(
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 16:17:55 door Pjotr »

Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/11, 16:18:08 »
Misschien is het dan handig om er bij te vermelden dat dit alleen geld voor MSI moederborden, en mensen met een ASUS moederbord het bestand simpelweg kunnen downloaden van de website en deze op een FAT32 geformateerde USB stick zetten en vervolgens flashen met EZ Flash 2.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/11, 20:23:08 »
@lord: Dat het niet via USB kan, zoals Pjotr vermeltd, geldt ook voor Asus-moederborden in nieuwe HP-computers (kan dat uit ervaring vertellen).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/12, 02:30:53 »
Bij een hoop moederborden kan het wel, bijv. voor mijn moederbord van Asrock. Het is ook nog eens een stuk eenvoudiger dus dat zou de eerste mogelijkheid zijn die ik zou proberen.

Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/16, 19:42:47 »
Gaat het hier om het bijwerken van de UEFI-firmware?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/16, 20:03:47 »
Dat kan, als die op je moederbord zit. Dit kan ook gelden voor het oudere BIOS.

Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/16, 20:06:11 »
Ik sprak in ieder geval over ouder BIOS; heb met UEFI nog geen ervaring met flashen ervan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: BIOS flitsen (opwaarderen) op UEFI-moederbord
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/16, 20:19:17 »
Ik heb wel ervaring met beide. Geen probleem om even een cd'tje te bakken of een image op een usb stick te zetten en updaten maar.
Maar goed, ik ben dan ook zo'n raar figuur die eerst uitzoekt of bepaalde computeronderdelen goed werken met Linux voordat ze aangeschaft worden. Kan de BIOS/UEFI alleen via een gaar Windowsprogramma geüpdate worden, dan koop ik die gewoon niet.