Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu  (gelezen 1068 keer)

rakker

  • Gast
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Gepost op: 2006/08/30, 10:42:04 »
Momenteel werk ik met een Unix servers en Windows XP werkstations. Om te proberen wilde ik Ubuntu naast Windows op 1 van de werkstations laden. Resultaat was dat op de andere werkstations de netwerkverbinding uitviel en dat de Unix server de medling geeft dat het aan te raden is in te loggen met een lagere grafische resolutie (Unix is totaal niet grafisch). Het geheel is een beetje vreemd aangezien ik niet actief een netwerkverbinding gemaakt heb. ZOu ik Ubuntu wel kunnen gebruiken op een werkstation? Aangezien dit heel veel op Unix lijkt en daar draait alle programmatuur op. Op de windows PC gebruik ik een emulator om de programmatuur van Unix te kunnen gebruiken. Graag hulp op enige manier voor dit probleem

socratux

  • Gast
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/30, 12:14:43 »
Heel apart fenomeen dat de andere computers eruit geknikkerd worden..

Welke services draait de UNIX server voor het netwerk? Log je de gebruikers in via een netwerk service?
Dit aangezien je de resolutie melding op je UNIX server kreeg.
En wat als je inlogt op de Ubuntu pc zonder grafische kant?

Wanneer jij DHCP server draait dan zal de Ubuntu pc idd zelf al een ip-adresje vragen en een netwerkverbinding aanmaken.

rakker

  • Gast
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/30, 13:05:48 »
Ik draai een voorraadbewakings bestelsysteem op de Unix server.  Verder is de Unix server de spil in de contacten met de buitenwereld (beveiligd e-mial verkeer en netwerken, internet). Op de Windows PC's wordt een emulator gestart van J-RIVER. Vervolgens wordt de user ingelogt op de Unix server en kan worden gewerkt op de Unix server. Om op de server te komen moeten echter wel alle IP adressen worden ingevuld bij deze software
Tijdens de installatie  (tijdens het opstarten al eigenlijk) vanaf de Live-CD worden alle netwerk verbindingn van de ander PC werkplekken eruit gegooid en geeft de UNIX server de melding dat met een lagere resolutie moet worden ingelogd. Terwijl ik helemaal niet heb ingelogd en nog geen netwerk of niets heb geinstalleerd?

rakker

  • Gast
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/30, 13:07:41 »
Citaat van: socratux
Heel apart fenomeen dat de andere computers eruit geknikkerd worden..

Welke services draait de UNIX server voor het netwerk? Log je de gebruikers in via een netwerk service?
Dit aangezien je de resolutie melding op je UNIX server kreeg.
En wat als je inlogt op de Ubuntu pc zonder grafische kant?

Wanneer jij DHCP server draait dan zal de Ubuntu pc idd zelf al een ip-adresje vragen en een netwerkverbinding aanmaken.
Kan ik ergens nagaan of ik DHCP draai? en zo ja hoe voorkom ik dan dat Ubuntu zelf IP adressen gaat aanvragen?

socratux

  • Gast
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/30, 13:25:36 »
De live cd is zo gemaakt dat eigenlijk alles het in een keer doet: Je netwerkkaart wordt herkent en geconfigureerd. Heb je een DHCP server in je netwerk dan zal je zelfs al meteen een ip adres uitgedeeld krijgen.
Oftewel (uitgaande van 'normaal/simpel' netwerk) je stopt je live-cd erin, laat m laden, start je firefox en je hebt een internetverbinding zonder zelf ook maar wat ingesteld te hebben.

Wat je als eerste kan doen is de netwerkkabel eruit trekken, dan je Ubuntu installeren. Vervolgens je kaart handmatig configureren, dus statische ip geven e.d. (is neem ik aan nodig voor je server?)
Eventueel, mocht het toch iets met de resolutie zijn, deze lager zetten.

Bestaat er wel van die client-software voor Ubuntu?

rakker

  • Gast
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/30, 13:49:24 »
Ik wil eigenlijk wat omslachtig met het Unix-emulator programma voor windows (die het mogelijk maakt een oude Wyse terminal na te doen) onder Ubuntu installeren en vervolgens hiermee op de Unix server inloggen.\

Ik weet ook niet hoe ik dit anders moet doen, maar het is natuurlijk wat onlogisch om een Unix-emulator onder windows te laten draaien in Unix

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/31, 16:17:40 »
Je hebt geen terminal emulator nodig waarschijnlijk: het commando-windowtje werkt zelf al als emulator en je kunt met het commando ssh ... of (liever niet, is niet encrypted) telnet ... naar je server komen. Er zijn daarnaast nog hele hordes aan terminal emulatie pakketjes mocht dit niet werken. De standaard terminal doet trouwens een VT100 of Xterm na geloof ik.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

socratux

  • Gast
UNIX servercommunicatie valt weg tijdens installeren Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/31, 16:33:14 »
Citaat van: tukcedo
Je hebt geen terminal emulator nodig waarschijnlijk: het commando-windowtje werkt zelf al als emulator en je kunt met het commando ssh ... of (liever niet, is niet encrypted) telnet ... naar je server komen.
Ja dit lijkt mij ook, dan wel met ssh he :P