Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Logboeken?  (gelezen 1004 keer)

Offline Skull

  • Lid
[OPGELOST] Logboeken?
« Gepost op: 2010/09/09, 20:17:12 »
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit in de goede categorie staat, anders mag hij best verplaatst worden.

Waar zijn de logboeken (als ze er al zijn) te vinden over het opstart en afsluit proces van ubuntu?
De reden dat ik dit vraag is het volgende:

Toen ik Ubuntu net geinstalleerd had kreeg ik met geen mogelijkheid het draadloos internet aan de praat. Tijdens het opstarten zag ik in de gauwigheid iets over firmware upgraden en volgens mij ging dat over mijn ingebouwde wifi. Maar het ging te snel om er chocola van te maken.

Het draadloos internet probleem heb ik ondertussen opgelost door niet het stuurprogramma van de fabrikant te gebruiken, want dat werkte niet, maar die van ubuntu zelf.

En ik vermoed dat er met afsluiten ook iets niet goed gaat. Hij sluit nl erg traag af. Zelfs windows is sneller. Terwijl het opstarten toch iets sneller gaat.

Lang verhaal dus ik hoop dat jullie het snappen.  =D
« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 16:42:40 door Skull »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Logboeken?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/09, 20:20:50 »
De log's zitten onder Systeem => Beheer => Logboekweergave. Maar waar die processen zitten, ik weet het niet...

Offline Skull

  • Lid
Re: Logboeken?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/09, 20:31:04 »
Hahaha, ja sorry, dat had ik even moeten zeggen. Mijn verhaaltje ietwat krom neergezet. Ik weet dus waar die logboeken zitten, maar waar ik naar zou moeten kijken is voor mij een raadsel.

Maar evengoed bedankt voor je antwoord.  ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Logboeken?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/09, 21:57:59 »
dmesg?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Skull

  • Lid
Re: Logboeken?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/09, 22:12:00 »
qué?

Ik vermoed zomaar dat ik dat in de terminal moet invoeren, maar dan flitst het voorbij mijn ogen. Ik heb het even gekopieerd en geplakt in OO en krijg ik 9 pagina's leesvoer. Ik heb deze als bijlage bijgevoegd want ik kan er geen chocola van maken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Logboeken?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/09, 22:54:49 »
Ik vermoed zomaar dat ik dat in de terminal moet invoeren, maar dan flitst het voorbij mijn ogen. Ik heb het even gekopieerd en geplakt in OO en krijg ik 9 pagina's leesvoer.
Om eea rustig te lezen in de terminal:
dmesg | less
Ik heb deze als bijlage bijgevoegd want ik kan er geen chocola van maken.
De wifi adapter wlan0 lijkt goed te werken en zie geen melding over een firmwareupdate oid.

Wat dan?


Klik links bovenin op Documentatie

Offline Skull

  • Lid
Re: Logboeken?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/09, 23:06:35 »
Ik denk dat die melding verholpen is nadat ik de verbinding aan de praat had. Want hoe goed ik ook oplet, ik zie dezelfde melding niet meer terugkomen na het opstarten. Maar ik ga dat in de terminal eens proberen. Bedankt voor je hulp.


Offline Skull

  • Lid
Re: Logboeken?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/09, 23:18:07 »
Ik heb het bekeken en er valt me een melding op:

ACPI FADT declares the system doesn't support PCIe ASPM, so disable it

Wat houdt deze melding in?

En ik kom enkele meldingen tegen over firmware:

Broadcom 43xx driver loaded [ Features: PL, Firmware-ID: FW13 ]

En nog een paar andere meldingen over firmwaren die met die Broadcom te maken hebben. Ik denk dat, omdat het internet het nu doet, die melding niet meer geeft.

Offline Skull

  • Lid
Re: Logboeken?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/10, 21:10:28 »
Ik heb net Ubuntu even opnieuw geinstalleerd en na de installatie gelet of die melding van de firmware weer terug kwam.
Na de installatie het log weer bekeken en daar stond het wat ik bedoelde.

http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the correct firmware for this driver version. Please carefully read all instructions on this website.
[    9.988862] sky2 eth0: enabling interface
[    9.990114] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
[   10.742738] ppdev: user-space parallel port driver
[   10.932145] b43 ssb0:0: firmware: requesting b43/ucode15.fw
[   10.939598] b43 ssb0:0: firmware: requesting b43-open/ucode15.fw
[   10.945874] b43-phy0 ERROR: Firmware file "b43/ucode15.fw" not found
[   10.945933] b43-phy0 ERROR: Firmware file "b43-open/ucode15.fw" not found
[   10.945986] b43-phy0 ERROR: You must go to http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43#devicefirmware and download the correct firmware for this driver version. Please carefully read all instructions on this website.
 
Deze melding verdween nadat ik de juiste hardware driver voor mijn wifi gedownload had via stuurprogrammas.

Dus dit raadsel is opgelost.

Bedankt in ieder geval