Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?  (gelezen 6573 keer)

Offline chopstick

  • Lid
gezien alle discussie rond het niet meer kunnen opstarten van windows na installatie van ubuntu 10.04 vraag ik me af of het slim is om windows en ubuntu ieder op een eigen harddsik te installeren. En wel onafhankelijk van elkaar. Dus één harddisk eruit, dan installeren. Harddisk wisselen, 2e systeem installeren.
Vervolgens beide harddisks aansluiten en via het bootmenu het gewenste systeem kiezen.
In mijn gedachtengang is dit vergelijkbaar met een opstart vanaf een USB of CD.

Is dit slim, of beter van niet?

En hoe zet ik de instellingen (steekpennetjes) voor slave etc op de harddisks zelf?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 13:48:22 door chopstick »

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/03, 15:30:28 »
Zelf heb ik dit onlangs gehad maar niet met 10.04 maar met 9.10 die ik naast windows XP installeerde. Dus is het zeker niet 10.04 gerelateerd.
Maar als je het toch wil doen:
Ben geen expert of gevorderde, maar ik denk dat je dat kan doen. En die jumpers (steekpennetjes) mogen blijven zitten. Als je die tweede schijf in je computer steekt dan komt die automatisch aan de tweede aansluiting en word dan automatisch erkend als slave. (dacht ik toch. En anders voor een tweede interne HD de jumper op slave zetten)
Met externe weet ik niet maar dan hoef je dat ook niet te veranderen denk ik omdat het al niet de master is die in je comp. zit.
Je moet zelfs die Harddisk niet verwijderen/verwisselen. Tijdens de installatie van ubuntu kan je kiezen om grub niet in de MBR en dus niet op hd0 te installeren maar op hd1. Daarvoor moet je de knop "geavanceerd" klikken. Ik geloof dat die verschijnt als je het overzicht krijgt op het laatst waarin een opsomming van je naam, computernaam, welke partities gaan veranderd worden naar ext4 en de swap enzo... .

En misschien nog wat wachten op anderen met meer info/correcties.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/03, 16:29:05 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/03, 16:16:03 »
Opstarten van supergrub bootcd, daar kun je direct zonder grub naar windows of linux springen.

Offline Dave

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/03, 16:48:56 »
In de tijd dat ik nog een dualboot gebruikte deed ik nooit anders en vind het zeker een aanrader om aparte schijven te gebruiken.
Ben je met dat windows bezig(herinstallatie oid) trek je de stekker van je eerste HD met Ubuntu en de opstartsector er uit en daar gebeurd dan niets mee.
Vooral als beginner, problemen met grub? dan de stekker van de eerste HD eruit en windows start op met z'n eigen bootsector.

En na een aantal weken haal je de stekker van de windows HD er uit, heeft die rust tot je hem ooit nog eens wilt gebruiken.

waarom zou je of/of doen als het en/en kan  :P

Offline timosha

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/03, 17:13:57 »

En die jumpers (steekpennetjes) mogen blijven zitten. Als je die tweede schijf in je computer steekt dan komt die automatisch aan de tweede aansluiting en word dan automatisch erkend als slave. (dacht ik toch. En anders voor een tweede interne HD de jumper op slave zetten)


Dat "Meester-Slaafgedoe" is dat niet iets uit de PATA-tijd ?
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/03, 18:23:44 »
Ik heb nog HD's met jumpers en de TS waarschijnlijk ook, anders zou hij er niet over beginnen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline chopstick

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/08, 14:25:27 »
Het is een oudere computer.Dus met maar 1 aansluiting voor een HD. Ik moet daarom 1 bandkabel gebruiken met een extra stekker ergens halverwege. En dan moet je volgens mij altijd met 1 master en 1 slave werken. Als dit niet nodig is hoor ik dat graag. En ja, mijn HD's hebben nog jumpers (kon eerder ff niet op het woord komen).
Voor zover mijn kennis gaat dacht ik dat windows altijd op de 1e schijf wil staan. Dan zou de linux-schijf dus slave moeten worden. Klopt mijn redenering?
Dat van supergrub op de linux-schijf houden, of een aparte opstart-CD, zoek ik uit.

Windows heb ik voor een zeer beperkt aantal toepassingen nodig. Simpelweg omdat die niet onder linux draaiend te krijgen zijn. Ook niet met wine of zo. Dit hangt met name op de data-stroom vanaf externe apparaten naar de onder wine draaiende applicatie.
Een vervangende linux-versie bestaat gewoonweg niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/08, 14:28:19 door chopstick »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/08, 16:15:17 »
chopstick,
Als je een 80 aderige lintkabel gebruikt kun je de schijven op "cable select" zetten De nummers 0 en 1 zijn dan in de kabel vastgelegd. Ik weet eigenlijk niet of er ook 40-aderige kabels voor CS zijn.

Vr.groet, peter

Als je het echt met dat omsteken van de datastekker wil regelen, heb je aan een 80 ader-kabeltje met 1 stekker genoeg. Die heb ik hier nog wel een paar liggen, kan hem opsturen als je wilt. Kunnen de schijven allebei op CS staan.

« Laatst bewerkt op: 2010/06/08, 16:24:42 door Petervdw »

Offline Robertj

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/08, 17:36:49 »
Ik ben ook al even aan het uitzoeken hoe ik twee systemen op twee verschillende schijven kan gebruiken en alleen die schijf aansluiten met het systeem dat ik wil gebruiken. Ik heb alleen een twee jaar oude HP staan met twee SATA schiven. Het wordt niet aangeraden om daar steeds de stekkers eruit te trekken omdat die stekkers blijkbaar aardig gammel zijn en de boel dan aardig snel kapot kan gaan.

Ik heb echter ook nog een 9 jaar oude Compaq staan waar ik Ubuntu op heb gezet. Ik heb een scherm met een DVI en een VGA aansluiting. Dat geeft dan de mogelijkheid om twee computers aan dat beeldscherm te hangen en zo te kiezen tussen Windows en Ubuntu. Dus als je nog een tweede PC zou hebben en een beeldscherm met twee aansluitingen is dat ook een optie.

Offline chopstick

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/08, 19:49:59 »
De bedoeling is dat er uiteindelijk 2 schijven in 1 computer zitten, ieder met een eigen OS. Hierbij zou dan het OS van keuze via het bootmenu (Esc indrukken etc) moeten opstarten.
Ik ben dan onafhankelijk van invloeden van updates, opnieuw installeren etc. van het ene OS tov het andere. Alleen bij nieuwe installaties moet ik dan een van de schijven lostrekken.
Het motherboard heeft echter maar 1 aansluiting.
Dus ontkom ik er niet aan om zo'n kabel te gebruiken met 2 aansluitstekkers voor HD's.
En ik weet niet beter dan dat ik dan dus 1 van de HD's als slave moet jumperen.
De kernvraag is dus of dit kan, en zeker ook of dit wel slim is. Of zijn er overwegende bezwaren om het anders, bijv. mbv Grub2 te doen.
Dit vooral gezien de problemen welke nu met dualboot spelen.
Misschien is wachten op oplossingen voor de dualboot-probleempjes wel beter.
Dan hang ik er 2 HD's in, waarvan 1 slave, installeer windowsXP en daarna ubuntu en kies daarvoor de andere schijf.

Petervdw,
Hoe zet ik schijven op cableselect?
Gaat dat ook met de jumpers?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/08, 19:51:56 door chopstick »

Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/08, 20:08:04 »
Volgens mij kun gewoon 2 harde schijven gebruiken, zoals je het wilt.
De ene windows-schijf bevat dan op zijn MBR(master boot record) de windows-bootloader, die windows voor je kan laden.
De op de MBR van de andere schijf kun je dan het beste Grub zetten, die Ubuntu kan booten van je andere harde schijf. Je kunt dan in je Bios de bootvolgorde zo instellen als je het hebben wilt, eerst de windows-schijf of eerst de ubuntu-schijf. Je start windows dan nog gewoon op via zijn eigen bootloader, en heb je daar Grub niet voor nodig.

Je kunt dan het beste door middel van jumpers de ene schijf op master en de andere op slave zetten. Dan weet je precies wat je hebt. Je kunt de jumpers ook op Cable-select zetten, dan zoekt je Bios het uit tijdens het opstarten. Dat heeft alleen het nadeel dat je misschien niet helemaal zeker weet hoe je het hebt zitten.

Eventueel kun je grub op ubuntuschijf nog zo instellen dat hij windows ook als een optie levert, dan kun je vanuit grub windows booten. Als er dan een probleem op treed stel je je bios weer in op je windowsschijf en gebruikt het bios de bootloader die in het mbr van de windowsschijf geïnstalleerd is, de windows-bootloader dus.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/08, 20:59:28 »
chopstick

"Cable Select" stel je ook in met die jumpers op de HD's. Ik heb even gekeken naar een paar HD's maar bij de oudere kan ik die "C/S" mogelijkheid niet vinden. Zit er niet op. Voor C/S wel een 80 ader kabel gebruiken..
Ik denk dat wanneer je steeds maar 1 schijf tegelijk gebruikt, dat je ze dan allebei op Master kunt instellen en een 40 ader kabel kan gebruiken. Ik weet zo niet of je wel kan opstarten van een HD die op Slave staat ingesteld, maar je kunt het natuurlijk even proberen.

Vr.groet, peter

Offline chopstick

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/08, 23:21:10 »
oke, ga ik dit weekend proberen. Eerder helaas geen tijd.

Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/09, 09:12:31 »
Laat de harddisken gewoon master - slave staan, om problemen te voorkomen in de toekomst.

Als windows op hdo staat lekker zo laten.
Installeer dan ubuntu inclusief Grub op hd1.

Nu word de MBR overschreven en dus zal grub voortaan je bootlader zijn.
Je zult nu ook geen problemen krijgen in de toekomst met updaten of anderzinds.

Maak wel een backup van je menu.lst zodat je in de toekomst de boel kan herstellen zoals het hoort te zijn op jouw systeem.
Wat ik altijd doe na een grote update waarbij nieuwe kernels komen is voordat ik de pc opnieuw boot ff de menu.lst controleer of er naar de juiste partitie verwezen word.

kleine moeite en bespaard je weer wat gerommel met de live-cd.

Mocht in deze situatie ooit grub helemaal naar zijn grootje zijn en zelfs niet meer te repareren zijn met SuperGrub, (haast ondenkbaar) dan kan je ff de windows cd erin stoppen en met fixboot de MBR veranderen zodat nu direct windows gestart word.

echter in de praktijk zal dit nooit nodig zijn.

De problemen die je overal leest met Grub komt hoofdzakelijk omdat de mensen absoluut niet weten waarmee ze bezig zijn, en niet weten hoe Grub en hun hardware werkt....

Verstand van software is 1 ook nog begrijpen hoe hardware werkt is 2...  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jakke5

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/09, 10:47:41 »
Ik heb vanaf het ogenblik dat ik echt Ubuntu ging gebruiken, Windows op 1 hd en Ubuntu op een andere (allebei pata's).
Ik kan de volgorde van die hd's in het systeem-bios bepalen, de jumpers doen er dan niet toe. Dat hangt dus af van het bios en het is mogelijk dat die optie ontbreekt op oudere systemen .
Voor de (dual-boot)installatie van Ubuntu moet je alléén weten op welke hd Windows staat zodat je verder de gouden raad van Gandyman kan volgen.

Offline chopstick

  • Lid
Re: ubuntu en windows, elk op aparte schijf, zonder Grub?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/09, 17:43:23 »
wegens een opgelopen keelontsteking zat ik onverwacht thuis. Dus ff knutselen aan de pc.
Het werkt inderdaad via het bootmenu.
windows op de ene hd, ubuntu op de andere.
Of ik nog iets met Grub ga doen denk ik nog even over na. Staat natuurlijk wel op de ubuntuschijf.
alles start gewoon "zelfstandig op".
Windows heb ik alleen maar nodig voor een paar programma's waarbij geen databestanden nodig zijn. Dat, en internet gaat allemaal via ubuntu.
Tot nu toe iedereen bedankt. Heeft me wel op weg geholpen. Weer wat geleerd.