Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04  (gelezen 330 keer)

Offline bauke

  • Lid
beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Gepost op: 2024/04/09, 12:38:59 »
Beste mensen, gisteren hadden we een cursus. Ik dacht ik gebruik de laptop om te presenteren, maar helaas kon de beamer geen contact maken met laptop en andersom. De laptop draait alleen op Ubuntu 22.04. Het is een bekend probleem las ik, maar ik kon geen oplossingen vinden in de berichten over dit onderwerp. Is er inmiddels een oplossing voor dit probleem?

Offline ajjp

  • Lid
Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #1 Gepost op: 2024/04/09, 14:43:14 »
Al geprobeerd om eerst de laptop op te starten, en dan pas de beamer in te pluggen? Zelf meegemaakt -niet standaard- dat ik alleen zo de beamer kon gebruiken.

Offline bauke

  • Lid
Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #2 Gepost op: 2024/04/09, 15:30:52 »
Ja, dat doe ik meestal op die manier

Offline Jenske

  • Lid
Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #3 Gepost op: 2024/04/10, 16:52:25 »
Geef meer duidelijkheid over:
  • met wélk programma wou je presenteren? Impress?
  • welke beamer-verbinding heb je gelegd tussen je laptop en de beamer: HDMI, VGA, ...?
  • wat bedoel je met: kon geen contact maken met laptop (en andersom)? --> Als je geen contact kan maken met de laptop, ga ik ervan uit dat je de laptop niet kan aan krijgen (of kan inloggen). De beamer legt nl. geen contact met de laptop maar is (op enkele signalen na, die nodig zijn voor communicatie) slechts een dommekracht die signalen uit de laptop omzet naar iets dat wordt geprojecteerd.
  • en over welke beamer spreek je, i.h.b. welke is de hoogste resolutie?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline bauke

  • Lid
Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #4 Gepost op: 2024/04/10, 17:36:03 »
Ik probeerde via Office die ik online kan gebruiken omdat het om iemand anders zijn PowerPoint ging, impress verandert meestal wat aan de ppt. Ik gebruikte hmdi. Het is een vrij nieuwe beamer maar weet het merk niet. Misschien komt het doordat ik online office gebruik dat hij dat niet pakt? Maar vanaf impress kreeg ik ook geen signaal...

Offline bauke

  • Lid
Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #5 Gepost op: 2024/04/10, 17:37:09 »
Op de beamer

Offline Jenske

  • Lid
Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #6 Gepost op: 2024/04/13, 11:58:25 »
"Office online": dan heeft je probleem te maken met iets technisch tussen je browser + computer enerzijds en je beamer anderzijds. Heeft niet met Impress of Powerpoint te maken.

Voor zover ik weet kan je wél een browserbeeld, zoals een PP-presentatie die online staat, projecteren naar een HDMI-aansluiting, net zoals je dat met een youtube filmpje zou kunnen doen. Je kan niet vanuit een browser een PP of Impress presentatie doen zoals je dat doet vanuit een gewone computer, rechtstreeks naar een beamer. Er bestaat wél een mogelijkheid om een presentatie te projecteren vanuit de browser, maar dan moet het gaan om een Google Presentation-presentatie.

Ik ga ervan uit dat je dit in Ubuntu (of Kubuntu o.i.d.) doet. Maar de technische keuze van je uitvoerkanaal -- in dit geval een HDMI-scherm -- is iets waar ik je niet mee kan helpen.

Het klopt dat Impress nogal eens verkeerd vertaalt vanuit een PP-presentatie, maar ik heb daarmee leren leven: PP is (als een van de weinige) nu eenmaal veel beter dan Impress. Maar andersom: als je van nul begint, kan je Impress wél goed gebruiken. Of anders gezegd: als iemand een PP-presentatie aanlevert, is de kans klein dat Impress dat zonder enig probleem zal weergeven. Dan gebruik je beter PowerPoint.

Ik kan je dus niet verder helpen dan met het advies: speel een PowerPoint presentatie af met Powerpoint, een Impress-presentatie met Impress.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline bauke

  • Lid
Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #7 Gepost op: 2024/04/13, 13:20:22 »
Dankjewel voor je duidelijke reactie

Re: beamer wordt niet herkent en andersom ubuntu 22.04
« Reactie #8 Gepost op: 2024/04/13, 15:29:13 »
Ik gebruik Impress voor beameren kerkliederen en tekst.

ALs PP alleen plaatjes en tekst gaat het wel goed via Impress.

En als je werk met Impress dan kan je presentatie exporteren naar PPT of PPTX.

Maar ik gebruik de exporteren Impress naar PPT.

En dan werk de presentatie wel goed met PowerPoint.

Thuis gebruik ik het ook naar de TV en dan moet je beeldscherm spiegelen.
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy