Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De tijd om te gaan is gekomen  (gelezen 11557 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
De tijd om te gaan is gekomen
« Gepost op: 2009/02/03, 14:30:47 »
De laatste tijd heb ik gemerkt dat de lol om bezig te zijn voor Ubuntu
NL weg is.
In de tijd dat ik hier nu meeloop, loop ik steeds tegen dezelfde dingen
aan. Dingen die al eerder besproken zijn en waar we aan zouden werken.
Dingen die de vooruitgang van Ubuntu NL tegenhouden, die de sfeer minder
goed maken en waardoor eerder ook al mensen zijn opgestapt.

Ik heb het idee dat het team niet goed functioneert: Er wordt te weinig
overlegd, er is weinig initiatief en eigen inbreng van sommige leden en
sommige mensen zie je bijna nooit op het forum. Ook worden afspraken
niet altijd nagekomen en worden beslissingen en/of de uitvoering daarvan
oneindig vooruit geschoven. Ook mis ik steeds weer de feedback van
sommige mensen over hoe het staat met iets. Of er komt helemaal geen
antwoord, of het blijft te vaag zodat ik er alsnog niks mee kan. Ook ik
maak me er soms schuldig aan. Ik heb verstek laten gaan bij enkele
vergaderingen of meetings de laatste tijd. Dit komt deels door
persoonlijke dingen, maar ook omdat ik geen zin meer had om me bezig te
houden met Ubuntu NL. Ik ben het even helemaal zat.

In het besloten forum voor de teams heb ik uitgebreid uitgelegd wat de
specifieke punten zijn die ik zat ben, maar ik zal die niet in detail
hier bespreken omdat ik niet met modder wil gaan gooien. De algemene
dingen die ik hierboven zei zullen de ex-teamleden die eerder opgestapt
zijn misschien wel bekend voorkomen. Er is te weinig veranderd en er
wordt geen lering getrokken uit de fouten van het verleden.

Al met al heb ik ook een hele mooie tijd hier gehad en goed samengewerkt
met veel leuke mensen. Ook veel geleerd en veel gedaan. Het is dan ook
ontzettend moeilijk om dan nu de beslissing te maken om niet verder te
gaan met iets waar ik zoveel tijd en moeite in heb geïnvesteerd.
Uiteindelijk zie ik geen andere optie, ik ben het zat om iedere keer
weer teleurgesteld te worden door dingen die blijkbaar niet te
veranderen zijn.

In ieder geval bedankt voor de goede tijd hier en ik wens het team veel
succes toe. Ik ga verder als gewoon lid van de community.

Groeten,
Johan

DarkEra

  • Gast
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/03, 14:37:37 »
Jammer dat je gaat Johan maar ik begrijp je volkomen. Van harte bedankt voor alle hulp, inzet en tijd die je in Ubuntu NL/BE en de community gestoken hebt. Ik waardeer het enorm.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/03, 14:43:54 »
De algemene dingen die ik hierboven zei zullen de ex-teamleden die eerder opgestapt
zijn misschien wel bekend voorkomen. Er is te weinig veranderd en er
wordt geen lering getrokken uit de fouten van het verleden.

Uiteindelijk zie ik geen andere optie, ik ben het zat om iedere keer
weer teleurgesteld te worden door dingen die blijkbaar niet te
veranderen zijn.

Ontzettend jammer, maar wel begrijpelijk als ik dit stukje van je quote lees. Daarin staat zo ongeveer hetzelfde als ik een tijdje terug las toen binnen een paar dagen drie teamleden vertelden dat ze ermee stopten.
Ben blij dat je in ieder geval op het forum blijft. :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/03, 14:44:52 »
Ik heb veel met Johan samengewerkt. Altijd met plezier. Integer en hardwerkend, vaak achter de schermen. Kijk Johan is een Ubuntutopper, anders kan ik het niet uitdrukken. Hij combineert intelligentie met heel veel sociale vaardigheden. Iedereen is uniek, maar hij zeker. Het is jammer dat je uit het team stapt Johan, maar zeer begrijpelijk. We houden contact? Dat zou ik erg prettig vinden.

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/03, 14:54:33 »
Ach, Johan, ook jij?
Ik weet dat je hard hebt gewerkt. Integer tot op het bot. Een goeie vent.
Ik weet dat dit je pijn doet en niet uit de lucht komt vallen.
En inderdaad, soms moet je echt zeggen: Tot hier toe en niet verder.
Dat doet pijn, maar is altijd nog beter dan dingen doen op een manier die je niet goed vindt
Ik kan van hieruit weinig meer doen dan je een ontzettende knuffel geven en ga er gewoon vanuit dat je blijft.
Net zoals de rest van het oude team.
Zonder jou is een party toch een stuk minder leuk.
Dus...... slikken, afstand nemen en, wie weet gewoon weer doorgaan, maar toch anders.

Overigens ervaar ik dit vertrek als het ergste teken aan de wand dat er kan zijn.
Nu gaan dus nieuwe mensen tegen dezelfde muren oplopen omdat niks verandert.
Shit.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

el_andalus

  • Gast
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/03, 15:15:38 »
Bedankt om ook mij af en toe geholpen te hebben.

Nou ja, je blijft nog actief op het forum.


Offline Double12

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/03, 15:22:45 »
Johan, wat zonde dat je vertrekt. Je was een vaste waarde in het Ubuntu NL team, echt iemand die bijna altijd wel wist wat er moest gebeuren en ook kritisch durfde te zijn.

Overigens ervaar ik dit vertrek als het ergste teken aan de wand dat er kan zijn.
Nu gaan dus nieuwe mensen tegen dezelfde muren oplopen omdat niks verandert.
Shit.
Dat is dus iets waar voor geknokt moet worden dat dat niet gebeurt. En dat is best mogelijk. Nieuwe mensen brengen een frisse blik en nieuwe initiatieven mee.
En misschien dat Johan's afscheidspost zelf ook zijn functie heeft om eens de vinger op de zere plek te leggen.

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/03, 15:24:45 »
Dit is inderdaad een trieste mededeling. We raken in relatief korte tijd echt veel te veel hardwerkende en betrokken mensen kwijt. Dat kun je niet meer afschuiven op persoonlijkheidsconflicten of op verschillen van inzicht. Dit is een structureel en fundamenteel probleem wat we echt moeten aanpakken.

Johan, ik waardeer jouw inzet die je hebt geleverd en ook de wijze waarop je een aantal pittige discussies in de gemeenschap hebt begeleid. Opnieuw een gevoelig gemis.

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/03, 15:37:25 »
Johan, bedankt voor al je tijd en je enorme inzet voor dit forum, dat mede dank zij jou bestaat en is wat het is geworden.
.............Kunnen we ook nog wat leren uit jouw besluit? Ik denk van wel:
Niet alle dingen blijven altijd leuk en dat geldt ook voor het werk aan/voor een forum. Om die reden zou het misschien gewenst zijn dat teamleden niet langer dan een beperkte periode teamlid kunnen blijven. Maar hoe vind je steeds weer goede en gemotiveerde nieuwe teamleden...?   
Dat er af en toe zaken niet lopen zoals vooraf ze bepaald werden, dat gebeurt in elke organisatie, en daarvoor dient een regelmatige evaluatie en aanpassing van de organisatie. Dat moet in de organisatievorm zijn ingebakken. Je kunt daarmee niet wachten tot het (weer) misgaat. Dit laatste lijkt bij jou het geval te zijn, immers je refereert aan de periode vorig jaar dat drie befaamde teamleden (of hoe ze toen werden genoemd) plotseling (nou ja: voor ons dan toch) opstapten. De lessen die daarna geleerd zijn ken ik onvoldoende, evenmin als de nog te leren lessen.
Want wij gewone leden kunnen helaas niet achter de schermen kijken. Een meer open struktuur is gewenst (zie ook topic elders op dit forum). Het is jammer dat gewaardeerde mensen uit gevoelens van ongenoegen besluiten ermee te kappen.
Wel hoop ik dat het huidige (resterende) team deze signalen serieus oppikt en ermee aan de slag gaat.  En ons leden daarover ook voldoende informeert. Het zou toch doodzonde zijn als ons prachtige Ubuntu forum op deze manier naar de haaien gaat.
 :oDat mag niet gebeuren :o

Ik ervaar de hartekreet van Laacque dan ook als de mijne:
Citaat van: laacque
Overigens ervaar ik dit vertrek als het ergste teken aan de wand dat er kan zijn.
Nu gaan dus nieuwe mensen tegen dezelfde muren oplopen omdat niks verandert.
Shit.

¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/03, 15:39:15 »
Dit is een structureel en fundamenteel probleem wat we echt moeten aanpakken.


Dit is inderdaad een structureel en fundamenteel probleem. Dit los je niet op door iedere keer weer een blik nieuwe vrijwilligers erop los te laten. Binnen een jaar hebben ook zij door hoe het werkt en dan zit je weer met hetzelfde.
De grote vraag is: hoe pakken we het aan?
Wie trekt er aan de noodrem?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/03, 15:46:51 »
Opmerking van een lid dat aan de zijlijn staat:
zijn de ambities van Ubuntu-Nl niet veel te hoog? Wat zijn die ambities? Zijn die te verwezenlijken met alleen vrijwilligers?
Ik zou graag een bijdrage leveren maar zit, net als de meesten van jullie veronderstel ik, te krap in de tijd om structureel mee te doen.

In hoeverre zijn de problemen die nu spelen inherent aan iedere vrijwilligersgroep? Is het zo bijzonder wat hier speelt, of zou een professioneel (betaald) iemand de ideeën en ambities kunnen sturen?

Zomaar wat vragen die in me opkomen...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/03, 15:50:59 »
Ben ik nu de langstzittende ?
Johan, jammer en triest dat het zo moet, woorden schieten te kort.
Hopelijk kunnen we nog veel van je lezen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/03, 16:03:18 »
Jammer, maar helaas begrijpelijk. Dank voor je inzet in de afgelopen jaren, Johan.

Canonical wordt nu toch al betrokken bij de rechtspersoonkwestie; ik denk dat het noodzakelijk is dat Canonical ook wordt betrokken bij de leiderschapscrisis. Canonical heeft niet voor niets een gemeenschapsbeheerder (Jono Bacon).

Offline Double12

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/03, 16:17:28 »
Opmerking van een lid dat aan de zijlijn staat:
zijn de ambities van Ubuntu-Nl niet veel te hoog? Wat zijn die ambities? Zijn die te verwezenlijken met alleen vrijwilligers?
Ik zou graag een bijdrage leveren maar zit, net als de meesten van jullie veronderstel ik, te krap in de tijd om structureel mee te doen.

In hoeverre zijn de problemen die nu spelen inherent aan iedere vrijwilligersgroep? Is het zo bijzonder wat hier speelt, of zou een professioneel (betaald) iemand de ideeën en ambities kunnen sturen?

Zomaar wat vragen die in me opkomen...
De ambities van Ubuntu NL zijn het ondersteunen en promoten van Ubuntu in Nederland. Dit wordt gedaan  door middel van forum, IRC, release parties, etc. Dat moet te verwezenlijken zijn.
De taak van het Ubuntu NL team is om hier leiding aan te geven, niet alleen in technisch, maar ook in sociaal opzicht. Een community is namelijk ook een groep mensen.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/03, 16:20:50 »
Johan, ook bedankt namens mij natuurlijk, inderdaad, integer, betrouwbaar etcetera!!!!!!!!!

Je gaat niet helemaal weg hoor, zoals laacque zegt, je neemt de nodige afstand en blijft er "anders" bij.

Dat er iets opgelost moet worden is wel duidelijk, wie van de ex-teamleden willen er een eerste aanzet toe geven dat aan te pakken?

Groet

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/03, 16:33:51 »

Dat er iets opgelost moet worden is wel duidelijk, wie van de ex-teamleden willen er een eerste aanzet toe geven dat aan te pakken?

Groet
Tja, ik zat te denken aan iemand die geen ex-teamlid is, maar donders mooi kan schrijven.
De naam begint met een J eindigt met een N en het is niet Johan.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/03, 16:34:43 »
Erg, alweer eentje die op zo'n manier vertrekt. Misschien kan de looptijd van deze petitie: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37336.15.html wat worden ingekort? De uitslag is toch wel duidelijk en naar mijn idee is het hoog tijd dat er actie komt..  

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/03, 16:38:14 »
Jammer dat je gaat Johan maar ik begrijp je volkomen. Van harte bedankt voor alle hulp, inzet en tijd die je in Ubuntu NL/BE en de community gestoken hebt. Ik waardeer het enorm.

+1

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/03, 16:41:18 »

De taak van het Ubuntu NL team is om hier leiding aan te geven, niet alleen in technisch, maar ook in sociaal opzicht. Een community is namelijk ook een groep mensen.

Juist, wat Ubuntu-NL wezenlijk mist is iemand in de top die kan/wil communiceren, met de community en met de teamleden. Noem het een peoplemanager. Iemand die staat voor de openheid die Ubuntu zou moeten kenmerken.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat de mensen die nu aan de top zitten over geen enkele kwaliteit beschikken.
Helemaal niet. Capaciteiten genoeg.
Punt is alleen dat juist dat communicatieve, het leiden van een vrijwilligersgroep, niet hun sterkste punt is.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline HP

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/03, 16:52:57 »
Erg, alweer eentje die op zo'n manier vertrekt. Misschien kan de looptijd van deze petitie: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37336.15.html wat worden ingekort? De uitslag is toch wel duidelijk en naar mijn idee is het hoog tijd dat er actie komt..  

In hoeverre het te maken heeft met het vertrek van Johan weet ik niet (ik snap er niet zoveel van eigenlijk), maar je voorstel om de looptijd van de poll mbt de petitie te verkorten leg ik voor aan de werkgroep.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/03, 16:53:41 »

Dat er iets opgelost moet worden is wel duidelijk, wie van de ex-teamleden willen er een eerste aanzet toe geven dat aan te pakken?

Groet
Tja, ik zat te denken aan iemand die geen ex-teamlid is, maar donders mooi kan schrijven.
De naam begint met een J eindigt met een N en het is niet Johan.

Onder elk schrijfsel om uit deze impasse te raken, mag men mijn naam zetten.

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/03, 16:59:35 »
Ik denk dat het duidelijk is dat we te maken hebben met een serieus conflict, dus ik ben even gaan spitten in de LoCo-team richtlijnen. En jawel, er is nagedacht over een procedure:

https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems

Het omvat drie verschillende stappen en gezien de voorgeschiedenis kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat we bij stap 3 aangeland zijn.

Offline Drummies

  • Lid
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/03, 17:05:08 »

Canonical wordt nu toch al betrokken bij de rechtspersoonkwestie; ik denk dat het noodzakelijk is dat Canonical ook wordt betrokken bij de leiderschapscrisis. Canonical heeft niet voor niets een gemeenschapsbeheerder (Jono Bacon).

we zullen ons nu achter de oren moeten krabben,rechtspersoon aanstelling uitermate belangrijk,maar als de community deze crisis niet overleeft.......

feit blijft dat de verantwoordelijke in deze inzicht lees openheid van zaken moet verschaffen,waar blijft die uitleg??

vwb dat er nieuwe mensen de handschoen moeten oppakken,mijn mening eerst moet er structureel en organisatorisch het roer om worden gegooid anders zal niemand de motivatie kunnen vinden om deze taak op zich te nemen

@johan wat een moeilijk besluit heb je moeten nemen,bij deze bedankt voor je inzet en hopelijk kan je in een mogelijke vernieuwde opzet wel de motivatie vinden om je kennis en inzicht wederom te delen met de community

« Laatst bewerkt op: 2009/02/03, 17:12:52 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/03, 17:21:24 »
Johan,
ik ben niet goed op de hoogte van jouw overige activiteiten voor Ubuntu-NL, maar jouw bijdragen op het forum hebben zeer zeker mijn waardering. Als ik de meningen in deze draad zo lees van mensen die meer inzicht hebben in jouw overige activiteiten, dan geld deze waardering hier ook voor. Ik hoop dan ook net als iedereen hier dat je op de een of andere manier toch blijft meedoen, en dat je het plezier weer terug vind.

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Re: De tijd om te gaan is gekomen
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/03, 17:37:07 »
Johan, van harte bedankt voor jouw inzet voor Ubuntu-NL! Ook al ben je het nu zat, je inzet is belangrijk voor veel mensen. Voor wie Johan's engagement nog nooit in levende lijve heeft kunnen aanschouwen, kan hier zijn presentatie zie op de Ubuntu Hardy release party in Hasselt:
http://ubuntubenelux.blip.tv/#962521

Toch een kredietcrisis in Ubuntu-NL...