Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid  (gelezen 11385 keer)

Offline caselinux

  • Lid
Misschien een vreemde titel maar ik wil even mijn hart luchten.

Ik ben sinds 12 jaar een Linux gebruiker en de gedachte er achter, ook aan open source, spreekt me erg aan. Ik ben niet dagelijks met Linux bezig maar regelmatig probeer ik een distro uit. Vooral Ubuntu was 6 jaar geleden een vernieuwing en is erg populair geworden. De nummer 1 distro voor velen. Ubuntu werd de voorbije jaren de hemel in geprezen. Toen kwam Unity. Er gebeurde iets wat ik niet begrijp, bij velen was de betrokkenheid plots verdwenen. Unity beviel hen niet en massaal verdwenen er vele gebruikers, lieten Ubuntu in de kou staan en men ging een andere distro gebruiken. En dat is iets wat ik heel vreemd vind en ook de onkunde aangeeft van vele Linux gebruikers, want die gaan vaak prat op hun kennis. Nu ziet Ubuntu er anders uit, schrikken zich bijna dood, en lopen weg, plots geen verbondenheid meer met Ubuntu. Terwijl zelfs ik binnen een kwartiertje in Ubuntu met Gnome kan werken.

Eigenlijk vind ik dat vele Linux gebruikers door de mand zijn gevallen. Er is vooruitgang, iets ziet er ineens anders uit in hun Lunix, en men schrikt zich rot. Ik wil niet, ik wil bij het oude blijven schreeuwen ze uit. Heel vreemd voor mensen die doorgaan als personen die meer kennis met computers dan de gemiddelde gebruiker. Of is dat niet zo?

Ubuntu met Unity bevalt me zeer goed. En in plaats om mijn oude Windows computer voor Linux te gebruiken heb ik een nieuwe gekocht voor Linux. Want Linux, Ubuntu en Unity verdienen het om op een nieuwe computer gebruikt te worden in plaats van op afdankertjes.

C.

Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/11, 11:13:34 »
Toen kwam Unity. Er gebeurde iets wat ik niet begrijp, bij velen was de betrokkenheid plots verdwenen. Unity beviel hen niet en massaal verdwenen er vele gebruikers, lieten Ubuntu in de kou staan en men ging een andere distro gebruiken.
Ik heb die ervaring helemaal niet. Ik ben toch vrij actief in de gemeenschap, maar ik merk er eigenlijk niets van dat er vele gebruikers vertrekken en Ubuntu in de kou laten staan. Sterker nog, volgens mij groeit het aantal Ubuntu gebruikers nog steeds.

http://ubuntucounter.geekosophical.net/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/11, 11:21:50 »
Raar verhaal....  ???

In de eerste plaats krijg ik het gevoel, dat er een ander forumlid schuilgaat achter caselinux. Gisteren lid geworden, dit is z'n eerste bericht; het lijkt wel alsof er iemand niet voor z'n mening durft uit te komen. [Knip]

Inhoudelijk: veel Unity-ontevredenen, waaronder ik, zijn binnen de Ubuntufamilie gebleven. Of overgestapt naar Xubuntu, of naar Kubuntu. Beide zijn volwaardige door Canonical erkende derivaten. Hoezo geen verbondenheid meer?

Anderen zijn overgestapt op Mint. Dat is een vork van Ubuntu, dus ook nog redelijk in de buurt.

Tot slot: uiteindelijk zijn alle Linuxdistributies één grote familie. Waardoor je als gebruiker een enorme keuze hebt. Heerlijk. Je kiest gewoon wat je het beste bevalt. Niks mis mee.

Kortom: het hele verhaal van [Knip] "caselinux" is te typeren als klinkklare onzin. Zeuren en relletjes schoppen.


[Mod edit: 'Vermoedens' over andere leden gaarne doorgeven aan het forumteam, en niet in het openbaar uiten. Want wat te doen als deze onjuist blijken te zijn, bijvoorbeeld?]
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 12:00:48 door asphyxia »

Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/11, 11:37:19 »
Untiy is door Gnome 2-gebruikers slecht onthaalt, daar heeft caselinux wel een punt.

Toch zie ik geen donkere wolken; ik vermoed zelfs (gaande op de link van Thomas De Graaff) dat het aantal sterk toeneemt.
Bovendien zijn nieuwe gebruikers van Ubuntu heel gecharmeert door die interface van Unity.

Je mag je niet laten leiden door een paar mensen die een andere distro (buiten de Ubuntu-familie) uitproberen als vervanging voor het gehekelde Unity.

Persoonlijk zie ik Unity alleen maar sterker worden door nieuwe features (w.o. de mogelijkheid om YouTube filmpjes te browsen in de dash) die eraan toegevoegd worden.
Met de komst van de nieuwe LTS zal dat alleen maar sterker en uitgebreider worden.

We hebben allemaal een leercurve moeten doorstaan met Unity maar ik vermoed dat dit een standaard zal blijven. Zeker als je bedenkt dat (gezien op een stream van CES waar Ubuntu aan deelneemt) de volgende generatie laptops in feite tablets zijn met een omklapbaar keyboard. Untiy is daarvoor heel handig en speelt dan nog mee met de volgende generatie.
Ook de Ubuntu-TV heeft een Unity interface (een soort afgeleide).

Ik zou zeggen: kijk gewoon naar de evolutie van Ubuntu en niet zozeer naar alle negatieve tijdingen; ze leiden tot niets.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline caselinux

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/11, 11:53:43 »
Raar verhaal....  ???

In de eerste plaats krijg ik het gevoel, dat er een ander forumlid schuilgaat achter caselinux. Gisteren lid geworden, dit is z'n eerste bericht; het lijkt wel alsof er iemand niet voor z'n mening durft uit te komen. [Knip]

Inhoudelijk: veel Unity-ontevredenen, waaronder ik, zijn binnen de Ubuntufamilie gebleven. Of overgestapt naar Xubuntu, of naar Kubuntu. Beide zijn volwaardige door Canonical erkende derivaten. Hoezo geen verbondenheid meer?

Anderen zijn overgestapt op Mint. Dat is een vork van Ubuntu, dus ook nog redelijk in de buurt.

Tot slot: uiteindelijk zijn alle Linuxdistributies één grote familie. Waardoor je als gebruiker een enorme keuze hebt. Heerlijk. Je kiest gewoon wat je het beste bevalt. Niks mis mee.

Kortom: het hele verhaal van [knip] "caselinux" is te typeren als klinkklare onzin. Zeuren en relletjes schoppen.

Pjotr,

Ik vind dit maar een rare reactie, precies zoals soms een Linuxgebruiker reageert. Sommigen voelen zich aangevallen. Weet je wat het grootste gevaar voor Linux is? Niet Windows maar gebruikers zoals jij doet mensen aarzelen om Linux te gaan gebruiken. als je ook maar iets zegt wat ze niet aan staat reageren ze heftig om daarna nogmaals te editten dat ik zeur en relletjes wil schoppen.

Je begint er over dat ik forumlid [knip] ben. Waar slaat dat nu op? Waarom voel je je zo aangesproken? Waarom niet een gewone reactie zoals Joris? Heb je ruzie met [knip]?

Waarom kan ik in een Linuxforum niet gewoon mijn mening zeggen? Waarom niet een normale discussie en een normale meningsuiting?

C [knip]
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 12:06:17 door asphyxia »

Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/11, 12:05:55 »

Eigenlijk vind ik dat vele Linux gebruikers door de mand zijn gevallen. Er is vooruitgang, iets ziet er ineens anders uit in hun Lunix, en men schrikt zich rot. Ik wil niet, ik wil bij het oude blijven schreeuwen ze uit. Heel vreemd voor mensen die doorgaan als personen die meer kennis met computers dan de gemiddelde gebruiker. Of is dat niet zo?

Ubuntu met Unity bevalt me zeer goed. En in plaats om mijn oude Windows computer voor Linux te gebruiken heb ik een nieuwe gekocht voor Linux. Want Linux, Ubuntu en Unity verdienen het om op een nieuwe computer gebruikt te worden in plaats van op afdankertjes.

C.

Dat is je mening en ik wil graag de mijne toelichten.
Mijn computer is een werkpaard(je) en moet de dingen die ik wil doen gewoon goed doen. Unity, KDE4 en Gnome 3 zijn echt mooie werkomgevingen, maar wat als ik daar nu net helemaal geen biet om geef? Bovendien staan andere (lichtere) werkomgevingen ook niet stil...
Maar wat is vernieuwend? Ik zag laatst een paar plaatjes van iemand die een 'fake Gnome 3' installatie had gemaakt van Fluxbox i.c.m. Tint2 (antix forum).
De uitleg en configuratie staat er deels bij. Als het op die manier kan (en als ik het zou willen) waarom zou ik dan mijn bestaande pc naar de schroothopen in Afrika laten verschepen om daar door kinderen te laten demonteren? Ik stel dat soor zaken liever zo lang mogelijk uit...
Maar op al mijn computers staat een linux distro, dat andere gebruik ik al jaren niet meer overigens om dezelfde reden 'ik ben al die poespas niet nodig'.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/11, 12:08:55 »
Kunnen we ophouden met op 'vermoedens' ingaan, en verder inhoudelijk discussiëren? Anders gaat hier subiet een slot op.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 12:16:06 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/11, 12:22:41 »
De hoofdredacteur van Linux Magazine heeft wel een aardig stukje geschreven hierover:
http://www.linuxpromagazine.com/Issues/2012/135/Comment
(Het volledige artikel is gratis te lezen via de link onderaan, PDF bestand)

Offline aartje

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/11, 12:24:19 »
Ik begrijp het ook niet helemaal. Ieder heeft zijn smaak. Er zijn
mensen die Unity mooier en makkelijker vinden dan Gnome/KDE/XFCE/LXDE
(of hoe ze dan ook mogen heten). Ik gebruik op mijn oude computer
Lubuntu (met LXDE (?)), op mijn nieuwe Gnome, beide versie
11.10
Ik vind een nieuwe Windowsinterface prima, zoals gezegd, ieder zijn
smaak. Ik heb Unity geprobeerd, maar ik vind het persoonlijk minder.
Ik wil eigenlijk het liefste Gnome (zonder toeters en bellen, zoals Compiz),
zoals velen. Maar waarom moet dat onder Unity?? Ik wil dat helemaal
niet meeladen bij de installatie (ook de Compiz toeters en bellen niet)
Ik hoop dat je bij Ubuntu12.04 bij de installatie al kan kiezen tussen Unity
en Gnome en niet achteraf je computer moet instellen voor Gnome,
die dan ook nog eens minder/anders is dan de versie bij 10.04.

Dus aub keuzevrijheid voor iedereen bij de installatie en niet
Unity door je strot geduwd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/11, 12:29:20 »
Dan zal ik mijn standpunt ook toelichten.
Hier staan 3 laptops en 3 desktops, waarvan eigenlijk alleen 2 laptops dagelijks gebruikt worden, de andere PC's zijn meer bedoeld als test en/of demonstratie (De nieuwste desktop is al antiek),
Op alle PC's wil ik hetzelfde kunnen werken, zonder na te denken over hoe of wat.
Mijn meest gebruikte PC is een Acer laptop, dual core 2000 MHz met 4 GB geheugen en een ATI video chipset.
Helaas kan ik hier niet de gesloten-bron drivers op installeren, want dan wordt de beeld opbouw erg traag.
Unity 3D valt dus af, 2D vind ik (ook) niet handig werken (kwestie van smaak) en XFCE vind ik prachtig en handig werken.
Een instabiel systeem met risico's vind ik niet erg, er staan tenslotte 3 installaties op deze laptop, maar het moet wel intuïtief werken.
Vandaar dat er nu 3X een Xubuntu 12.04 op staat, waar ik tevreden over ben!
Natuurlijk zitten er fouten in, maar je hebt ook mensen nodig, die de fouten rappoterren ,,,,,,,

Misschien ben ik te oud voor Unity (ik ben nog uit het pré-CP/M tijdperk :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/11, 12:35:19 »
De hoofdredacteur van Linux Magazine heeft wel een aardig stukje geschreven hierover:
http://www.linuxpromagazine.com/Issues/2012/135/Comment
(Het volledige artikel is gratis te lezen via de link onderaan, PDF bestand)
Vreselijk!! weer een distributie er bij, Mint. Zwaar leunend op Ubuntu (kan zonder Ubuntu
niet eens bestaan) De zoveel honderdste distributie van Linux. Ik zit al
sinds 1980 in het Unix-wereldje en in die 32 jaar vind ik nog steeds dat
Unix te prevaleren is boven de andere OS-en (je weet wel welke)
Maar.....
Unix (dus ook Linux) zal altijd marginaal blijven naast Windows door die
versnippering. Nu reken ik de Unix-afgeleide MacOS en Android even niet mee,
maar dat is natuurlijk ook eigenlijk gesloten software.

Offline caselinux

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/11, 12:36:55 »
Dan zal ik mijn standpunt ook toelichten.
Hier staan 3 laptops en 3 desktops, waarvan eigenlijk alleen 2 laptops dagelijks gebruikt worden, de andere PC's zijn meer bedoeld als test en/of demonstratie (De nieuwste desktop is al antiek),
Op alle PC's wil ik hetzelfde kunnen werken, zonder na te denken over hoe of wat.
Mijn meest gebruikte PC is een Acer laptop, dual core 2000 MHz met 4 GB geheugen en een ATI video chipset.
Helaas kan ik hier niet de gesloten-bron drivers op installeren, want dan wordt de beeld opbouw erg traag.
Unity 3D valt dus af, 2D vind ik (ook) niet handig werken (kwestie van smaak) en XFCE vind ik prachtig en handig werken.
Een instabiel systeem met risico's vind ik niet erg, er staan tenslotte 3 installaties op deze laptop, maar het moet wel intuïtief werken.
Vandaar dat er nu 3X een Xubuntu 12.04 op staat, waar ik tevreden over ben!
Natuurlijk zitten er fouten in, maar je hebt ook mensen nodig, die de fouten rappoterren ,,,,,,,

Misschien ben ik te oud voor Unity (ik ben nog uit het pré-CP/M tijdperk :lol:)

Ron,

Je bent nooit te oud voor vooruitgang... Ik ben uit het Vic 20, BBC-computer en Synclair tijdperk.

Een van de reden dat ik een nieuwe computer heb gekocht voor Ubuntu is dat mijn MSI met Atom toch wel erg sloom werd van Unity. Deze draait nu als een zonnetje op Xubuntu en heb een Acer one met Lubuntu.

Verder ben ik niet zo heel technisch bezig en houd me voornamelijk bezig met emailen, browsen en teksten schrijven.

Offline JvH

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/11, 12:42:43 »
Citaat van: Pjotr
Kortom: het hele verhaal van "caselinux" is te typeren als onzin.
Dat is mijns inziens wel een heel streng oordeel.

Ik ben het niet eens met caselinux' stelling dat de negatieve reacties op Unity en dergelijke vernieuwingen per definitie voortkomt uit onkunde. Ik heb wel het idee dat er aardig wat mensen zijn die Unity erg snel veroordelen/veroordeeld hebben.
Toen ik nog niet zo lang op dit forum kwam, las ik vaak berichten van Ubuntu-gebruikers die nieuwelingen voorhielden dat ze Ubuntu een kans moesten geven. Kwestie van wennen, Windows is geen Linux, het is niet 'fout' maar 'anders, en dat soort opmerkingen. Die ik overigens volledig terecht vind.
Daarom vind ik het nu wel frappant om te zien dat ook de die-hard Ubuntu-gebruikers ongeveer net zo reageren als die nieuwelingen zodra ze zelf worden geconfronteerd met iets nieuws.
Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. En het moet gezegd worden: Unity staat duidelijk nog in de kinderschoenen. Vandaar dat ze het hebben geïntroduceerd in een tussenversie lijkt me. Zodat de early adopters er wat van kunnen vinden, en de ontwikkelaars daar wat mee kunnen doen, voordat het in een LTS komt. Ubuntu is immers gericht op de huis-tuin-en-keukengebruikers, die Windows 7 e.d. gewend zijn. Daar zal Ubuntu dus op in moeten spelen door ook qua gebruikersinterface 'mee te gaan'. Op de officiële site van Ubuntu mogen ze IMHO overigens wel nadrukkelijker het advies opnemen dat beginnende gebruikers beter de LTS kunnen pakken. En misschien is een duidelijke verwijzing naar de lichtere *buntu-smaken ook op zijn plaats, voor de mensen die voor de oude vertrouwde interface willen gaan.

Ik vind het stukje tekst van caselinux nog niet eens zo ruziezoekerig overkomen. Niet ruziezoekerig genoeg om incognito gepost te worden althans, mocht dat het geval zijn. Ik snap zijn/haar reactie op de Unity-discussie wel. Maar in die stelling over onkunde kan ik me ook niet vinden.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/11, 12:43:56 »
De hoofdredacteur van Linux Magazine heeft wel een aardig stukje geschreven hierover:
http://www.linuxpromagazine.com/Issues/2012/135/Comment
(Het volledige artikel is gratis te lezen via de link onderaan, PDF bestand)
Vreselijk!! weer een distributie er bij, Mint. Zwaar leunend op Ubuntu (kan zonder Ubuntu
niet eens bestaan) De zoveel honderdste distributie van Linux. Ik zit al
sinds 1980 in het Unix-wereldje en in die 32 jaar vind ik nog steeds dat
Unix te prevaleren is boven de andere OS-en (je weet wel welke)
Maar.....
Unix (dus ook Linux) zal altijd marginaal blijven naast Windows door die
versnippering. Nu reken ik de Unix-afgeleide MacOS en Android even niet mee,
maar dat is natuurlijk ook eigenlijk gesloten software.

En wat denk je dan van Ubuntu zelf?
Om jouw gedachtegang te volgen: Ubuntu leunt zwaar op Debian (kan zonder Debian niet eens bestaan).

Hoewel ik het met je eens ben dat teveel versnippering niet goed is, is de mogelijkheid om iets nieuws te maken op basis van het werk van anderen juist één van de belangrijkste onderdelen van vrije software.
Zonder die mogelijkheid zaten we nu allemaal te werken op Slackware of zo.

Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/11, 12:47:21 »
Zo, dit maakt een hoop los...  :D

Nou ja eigenlijk is over Unity alles wel gezegd, over Linux vs Windows, en fanatisme van Linuxgebruikers ook. Het zelfde cirkeltje als altijd. Ook weer de gebruikelijke misverstanden over mensen die weglopen van Ubuntu. Een paar doen dat, en die schreeuwen er hard bij. Maar verder maak ik nergens uit op dat Ubuntu aan populariteit verliest. Als het wel zo is dan is het aan Linux Mint, en dat is grotendeels hetzelfde als Ubuntu. Dus al met al zie ik het probleem niet zo.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/11, 13:04:31 »
Ook weer de gebruikelijke misverstanden over mensen die weglopen van Ubuntu. Een paar doen dat, en die schreeuwen er hard bij.
Daar staan weer vele nieuwe gebruikers tegenover, die soms ook hard roepen hoe mooi ze het vinden !

Een verhaal van soep die niet zo heet gegeten wordt als ze werd opgediend :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/11, 13:06:43 »
Vreselijk!! weer een distributie er bij, Mint. Zwaar leunend op Ubuntu (kan zonder Ubuntu
niet eens bestaan) De zoveel honderdste distributie van Linux. Ik zit al
sinds 1980 in het Unix-wereldje en in die 32 jaar vind ik nog steeds dat
Unix te prevaleren is boven de andere OS-en (je weet wel welke)
Maar.....
Unix (dus ook Linux) zal altijd marginaal blijven naast Windows door die
versnippering. Nu reken ik de Unix-afgeleide MacOS en Android even niet mee,
maar dat is natuurlijk ook eigenlijk gesloten software.

Tsja, good old Unix... Echter, we leven ook in een tijd dat de huis-tuin-en-keuken-gebruiker ermee wil werken.
Is die versnippering nu zo erg?
Als we de 'klassieke' grote 5 distro's nemen, zijn dat Ubuntu, Fedora, openSUSE, Debian en Mandriva. Mandriva is nagenoeg failliet (zonde toch, van zo'n fraaie distro), en Mint is sterk opkomend qua populariteit. Is dit dan zo vreselijk? We zouden ons ook kunnen verheugen op het feit, dat Mint als erg gebruikersvriendelijk wordt ervaren door velen. Dat kan juist drempelverlagend werken.

Dat er daarnaast nog vele andere afgeleiden en klonen zijn, maakt de keuze voor de 'verdere zoeker' alleen maar leuker.

OT: Unity is ook mijn ding niet helemaal, maar er zijn genoeg andere mogelijkheden. Daarnaast, er zijn er ook die bv. LXDE, Xfce of KDE helemaal niks vinden. Ieder zijn/haar meug.
Natuurlijk wordt er hier en daar gemopperd, maar dat is bij elke verandering. Daarnaast zijn er ook tevreden gebruikers. Mensen bellen bv. hun ISP niet om te vertellen dat hun verbinding werkt, alleen om te vertellen wanneer deze nièt werkt...
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 13:08:20 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/11, 13:11:33 »
Ook weer de gebruikelijke misverstanden over mensen die weglopen van Ubuntu. Een paar doen dat, en die schreeuwen er hard bij.
Daar staan weer vele nieuwe gebruikers tegenover, die soms ook hard roepen hoe mooi ze het vinden !

Een verhaal van soep die niet zo heet gegeten wordt als ze werd opgediend :lol:

Klopt ook, streep je die tegen elkaar weg blijft er een grote middenmoot over van normale, 'saaie' gebruikers die gewoon stilletjes hun dagelijkse dingen doen met Ubuntu zonder dat op diverse fora neer te zetten  :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/11, 13:18:59 »
Wacht even nu gaat een Ubuntu gebruiker zeggen dat omdat ik begonnen ben met Ubuntu, bij Ubuntu moet blijven en Unity of een Gnome omgeving erop moet zetten?
Ben ik niet vrij om als ik Unity voor mij niet fijn werken vind, over te stappen naar iets wat ik wel fijn vind werken?
Gnome kan ik er op zetten ja maar probeer een andere distro waar ze Gnome als basis hebben en die omgeving tot iets van hun zelf hebben gemaakt en zie het verschil.

Ik ben Xubuntu gaan gebruiken en dat bevalt mij zeer goed.
Kijk eens naar alle distro's met Xfce en vergelijk het met Xubuntu en zie hoe die Xfce tot iets eigens hebben gemaakt. Dan zie je ook gelijk waarom Gnome op Ubuntu niet het zelfde is als Gnome op een andere distro.

Heel fijn voor je dat je blij bent met Unity of Ubuntu met Gnome maar voor mij hoeft het niet.
ik gebruik Xubuntu met plezier en als die iets doen wat mij niet bevalt dan ga ik gewoon weer verder kijken.
Ik probeer zowiezo al verschillende distro's om te kijken hoe die bevallen en als er 1 tussen zit die beter bevalt dan Xubuntu dan wissel ik gelijk. Het mooie van Linux is, is dat je VRIJ bent om te kiezen wat je op je systeem zet en er is keus genoeg gelukkig.

Unity vooruit gang? Iets anders betekend niet altijd vooruit gang en nee je bent nooit te oud om iets nieuws te leren maar moet je iedere keer als iemand weer iets bedenkt iets nieuws leren? Het is namelijk niet altijd beter.

Offline caselinux

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/11, 13:19:14 »
De opmerking van Erik1984 ben ik helemaal mee eens. De 'voor' en 'tegen' die publiceren hoor je, maar een hele grote groep gebruikers doen inderdaad gewoon stilletjes hun werk...

Ik zou het fijn vinden als iemand me kan helpen met de vraag in 'Software en configuratie' over Virtualbox.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 13:20:49 door caselinux »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/11, 13:23:49 »
Ook al gebruik ik Xubuntu, toch zie ik mijzelf als een Ubuntu gebruiker.
De één heeft liever KDE, een ander Gnome, LXDE of XFCE (of andere omgevingen).
Dit is een kwestie van smaak en voorkeur, maar de mogelijkheden en stabiliteit worden bepaald door Ubuntu.
Zo zullen velen er over denken.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/11, 13:30:55 »
Ook al gebruik ik Xubuntu, toch zie ik mijzelf als een Ubuntu gebruiker.
De één heeft liever KDE, een ander Gnome, LXDE of XFCE (of andere omgevingen).
Dit is een kwestie van smaak en voorkeur, maar de mogelijkheden en stabiliteit worden bepaald door Ubuntu.
Zo zullen velen er over denken.........

Zo denk ik er ook over.

Unity vooruitgang? Ik vind van niet, het is een andere manier van gebruiken en die moet je liggen maar dat wil niet zeggen dat het vooruit gang is, vooral omdat er dingen in zitten die bedoelt zijn uit design aspecten in plaats van functionaliteit.
Vind je het uiterlijk belangrijk en doet het er niet toe of het efficiënt werkt dan is het misschien voor jou vooruitgang maar voor mij is het achteruitgang.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/11, 13:42:44 »
@Emiel1976:
Toen Gnome-2 verdween was er een probleem, net als toen de oude KDE verdween.
Natuurlijk had Ubuntu ook kunnen draaien op een nog niet uit ontwikkelde Gnome-3, maar er is een andere keuze gemaakt.
Bedenk wel, dat Ubuntu democratisch is, er zijn voldoende argumenten voor Unity, vergelijk het uiterlijk en de manier van werken maar eens met die appel.
Dat "wij" het minder vinden heeft 2 oorzaken, het is nog niet volledig uit-ontwikkeld en het is "anders".
Mogelijk heeft Unity de toekomst, maar dankzij de vrijheid die Ubuntu je geeft, mag je ook anders ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline caselinux

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/11, 13:46:18 »
Ook al gebruik ik Xubuntu, toch zie ik mijzelf als een Ubuntu gebruiker.
De één heeft liever KDE, een ander Gnome, LXDE of XFCE (of andere omgevingen).
Dit is een kwestie van smaak en voorkeur, maar de mogelijkheden en stabiliteit worden bepaald door Ubuntu.
Zo zullen velen er over denken.........

Met Unity op deze computer krijg ik meer het gevoel dat ik een moderne computer heb. Ik rijd in een nieuwe Aygo en mijn buurman in een Mercedes van 25 jaar oud. We zijn allebij heel erg tevreden en willen niets anders. Smaken verschillen. Maar ik lees op internet hele negatieve dingen over Unity en dat verdient het niet. Het is gewoon een verademing als je het gebruikt op een nieuwe moderne computer en ik heb geen spijt van mijn 679 Euro.

Overigens, men had geen moeite in de winkel (Aragorn in Eindhoven) om er Windows af te gooien en 109 Euro van de prijs af te halen. Dit was een kant en klare kloon, die stond ingepakt in de winkel. Als je een computer laat samenstellen dan kan je gewoon zonder besturingssysteem kiezen. En als iets niet goed werkt onder Linux, dan breng je hem gewoon terug en krijg je je Eurootjes terug.

Case
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 13:49:09 door caselinux »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Over Ubuntu gebruikers, vooruitgang, vernieuwing en verbondenheid
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/11, 13:55:29 »
@Emiel1976:
Toen Gnome-2 verdween was er een probleem, net als toen de oude KDE verdween.
Natuurlijk had Ubuntu ook kunnen draaien op een nog niet uit ontwikkelde Gnome-3, maar er is een andere keuze gemaakt.
Bedenk wel, dat Ubuntu democratisch is, er zijn voldoende argumenten voor Unity, vergelijk het uiterlijk en de manier van werken maar eens met die appel.
Dat "wij" het minder vinden heeft 2 oorzaken, het is nog niet volledig uit-ontwikkeld en het is "anders".
Mogelijk heeft Unity de toekomst, maar dankzij de vrijheid die Ubuntu je geeft, mag je ook anders ........

Ja het is een nieuwe omgeving maar voor mij gaan ze verder en verder van mij af dan dat ik er juist mee wil werken.
Ze gaan net als die appels voor het uiterlijk waar alles er uit moet zien als een blinkende kerstbal.
11.10 is mooier dan 11.04 maar 11.04 vond ik achteraf toch dichter bij mij staan dan 11.10.
Xubuntu bevalt mij zeer goed gelukkig.
Net de daily built binnen gehaald van 12.04 wat ik er nu op ga zetten. :D