Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een tweede partitie maken  (gelezen 897 keer)

Offline Shan

  • Lid
een tweede partitie maken
« Gepost op: 2019/11/21, 18:05:44 »
hallo helpers,
bij de installatie  van Ubuntu 18... heb ik verzuimd om de hd in 2 partities te verdelen.
Hoe kan ik dat alsnog doen?
Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/21, 18:28:53 »
Je kan dit door je systeempartitie te verkleinen, een aparte partitie aan te maken voor /home en tenslotte het configuratiebestand /etc/fstab aan te passen zodat de nieuwe partitie tijdens de opstart onder /home aangekoppeld wordt.

Het wordt wat technisch om dit te gaan uitvoeren. Als je weinig ervaring hebt, zal je sneller werken met een herinstallatie (zeker nu je het systeem nog niet echt hebt aangepast). Kies dan "Iets anders", richt zelf je partities voor / (min 15 tot max 25 GB) en /home (de rest, tenzij je ook een swap partitie wil)in, duid aan welke partitie voor / en welke voor /home dient en geef ook het gewenste bestandsformaat mee (ext4).

Heb je voldoende kennis of onvoldoende kennis maar interesse om je handen eens vuil te maken onder de motorkap, dan zijn er goede tutorials die aangeven hoe dit kan gebeuren:

https://help.ubuntu.com/community/Partitioning/Home/Moving

« Laatst bewerkt op: 2019/11/22, 11:01:23 door vanadium »

Offline ajjp

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/21, 19:40:58 »
Citaat
Psychocats was vroeger de referentie, maar de pagina wordt niet meer bijgewerkt. Ik denk echter dat dat nog steeds evengoed werkt:
Maar het lijkt me raadzaam EXT3 te vervangen door EXT4.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/22, 11:01:10 »
Citaat
Psychocats was vroeger de referentie, maar de pagina wordt niet meer bijgewerkt. Ik denk echter dat dat nog steeds evengoed werkt:
Maar het lijkt me raadzaam EXT3 te vervangen door EXT4.
Oops ja, dat klopt. Het is dan ook een niet meer bijgewerkte pagina. Ik verwijder de verwijzing uit mijn bericht.

Offline Shan

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/22, 16:48:13 »
Ik ga de tutorials bestuderen en een herinstallatie doen . Uiteraard vooraf van de bestanden een backup
maken.
Ik was inmiddels bezig geweest met Gparted maar kon de partitie niet verschuiven ( kleiner maken).
Kunnen jullie dat verklaren?
Gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: een tweede partitie maken
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/22, 16:56:25 »
Ik ga de tutorials bestuderen en een herinstallatie doen . Uiteraard vooraf van de bestanden een backup
maken.
Ik was inmiddels bezig geweest met Gparted maar kon de partitie niet verschuiven ( kleiner maken).
Kunnen jullie dat verklaren?
Gr Shan
Heb je Gparted wel opgestart van een life-dvd of een life-USB?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Shan

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/22, 18:12:38 »
Nee, ik heb met Aktiviteiten gezocht naar Gparted en gedownload en geinstalleerd.
Dat werkt dus niet.
Moet ik de download dan eerst nog op een stick zetten? Waarom werkt de geinstalleerde niet? Of had ik eerst een herstart moeten doen ?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/22, 18:25:31 »
Je krijgt moeilijkheden als je de poten van je stoel afzaagt terwijl je er nog opzit. Zo ook met partities: je kan die niet aanpassen als ze niet ontkoppeld zijn. Dus best aan partities werken vanaf een live sessie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/22, 18:27:37 »
Tja, nog iets. Die tutorials zijn enkel nuttig voor het aanpassen van een bestaande installatie. Doe je een herinstallatie, dan is het veel gemakkelijk. In het scherm van het installatieprogramma kies je dan "iets anders", en daar kan je partities aanmaken en een bestemming geven vooraleer de eigenlijke installatie van het besturingssysteem start.

Offline Shan

  • Lid
Re: een tweede partitie maken
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/22, 18:53:35 »
@ Vanadium,  dat is de tip die ik nodig heb. Bedankt.  Ik twijfel nog aan herinstallatie en gewoon door te gaan met backups. Ik kan natuurlijk alle docs wel op een aparte partitie zetten want dat is de opzet maar je moet ook daarvan backups maken. enfin, ik zie nog wel.  Dank in ieder geval.
gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.