Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swap?  (gelezen 1390 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Swap?
« Gepost op: 2006/09/12, 09:04:37 »
Ik heb het niet zo op swappen. Maakt de PC een stuk trager! Daarom heb ik bij de installatie van Ubuntu, ervoor gekozen om geen swap-partitie aan te maken. Het RAM-geheugen is 1 Gb, dus ruim voldoende, denk ik.

Maar dat weet ik niet zeker! Tot nu toe heb ik overigens geen problemen ondervonden. Wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover?

Groet, Pjotr.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Swap?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/12, 09:25:25 »
Is inderdaad ruim voldoende. Maar soms is swappen handig, en sommige progs doen dat dan ook. In linux gebeurt dat niet zonder reden, maar bij u heeft het OS dus geen keus ;)
Maar het niet voorzien van een swap zal het niet sneller maken, eerder omgekeerd zelfs...

socratux

  • Gast
Swap?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/12, 11:30:53 »
Ja, want Linux gebruikt de swap alleen wanneer het nodig is, dus op het moment dat je geheugen de informatie niet meer bij kan houden. Dit lijdt zonder swap tot een trager systeem. Jij hebt natuurlijk zoveel fysiek geheugen, dat alleen bij zware applicaties en meerdere naast elkaar draaiende programma's misschien de swap nodig is.
Sommige pc's draaien ook al hard met 256 MB fysiek en 378 Mb swap, dus een totaal wat minder is dan jouw fysiek geheugen alleen al.

Windows aan de andere kant, begint al te swappen als meer dan de helft van het fysieke geheugen nog beschikbaar is, dit is een onnodige vertraging aangezien het beschikbaar fysieke geheugen de informatie veel sneller kan verwerken dan de swap.

Het gebruik van een swap onder linux kan dus nooit kwaad en zal alleen gebruikt worden wanneer jouw 1 Gb geheugen zo goed als helemaal in gebruik is.

Offline lamp

  • Lid
Swap?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/12, 16:53:54 »
inderdaad, ik heb bv 512 mb geheugen, Linux  gebruikt bij mij nooit swap geheugen alleen maar als ik vmware opstart en ik dus meer geheugen nodig heb.
Ik zou aanraden toch een swap paritie te gebruiken, zo kan je nooit in problemen komen als je effectief eens iets meer nodig hebt.

Offline Dave

  • Lid
Swap?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/12, 17:29:02 »
data in het geheugen moet elke paar miliseconden ververst worden. In de swap staat het daar geparkeerde altijd ter beschikking.
het ene kan dus niet zomaar het andere vervangen zonder vertraging.
Met de meeste reguliere progjes zal er waarschijnlijk niet veel van te merken zijn met een overdaad aan processorkracht en veel ram..
Maar kan het niet algemeen aanraden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Swap?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/12, 19:21:28 »
Bedankt voor alle reacties. Zekerheidshalve heb ik toch maar even een kleine swappartitie (256 Mb) aangemaakt aan de uiterste grenzen van mijn harde schijf (hda11).

Ik zal eens kijken hoe het loopt. Mocht het niet bevallen, dan kan ik die partitie altijd weer vernietigen, zonder gevolgen voor de nummering van de overige partities.

Groet, Pjotr.