Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup systeem  (gelezen 3222 keer)

Backup systeem
« Gepost op: 2009/08/22, 12:54:12 »
Is er in Ubuntu ook so iets als True image voor windows. Een pakket om je hele harddisk te backuppen inclusief alle updates die er zijn geinstalleerd? True image stond bij mij eerst in vootsector. maar nu windows er is afgegooit en ubuntu is hergeinstalleerd op hele harddisk. vroeg ik me af is er ook zo iets in Ubuntu?
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Backup systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/22, 13:02:35 »
sudo dd if=/dev/sda1 of=/map/image.img

Geen extra software nodig ;)

Re: Backup systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/22, 13:34:06 »
Hoe kan ik het dan backuppen naar extern harddisk in een map? het lukte niet.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Backup systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/22, 13:44:53 »
Ben je een beetje bekend met de commandline van Linux?

Re: Backup systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/22, 13:45:50 »
nee niet echt, ik ben daar nog een een leek in.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Backup systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/22, 13:47:21 »
Acronis True Image is platform onafhankelijk. In het programma kunt ge kiezen voor een bootcd te branden. Hiermee kunt ge dan de pc opstarten en backups maken of herstellen.

Re: Backup systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/22, 13:51:45 »
Kan ik die dan net zo instaleren al bij een windows pc, in de boet zoddat je op f11 moet drukken om daar intekomen? of kom ik dan in de problemen met de bootloader van ubuntu?
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Backup systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/22, 13:54:32 »
Hoe kan ik het dan backuppen naar extern harddisk in een map? het lukte niet.

Euh, ... Paul, Er zijn mensen die soms letterlijk een commando overnemen, daarom dit vraagje voor alle zekerheid: Je hebt toch die /map/image.img in het commando veranderd in het "adres" waarin je het wil zetten?
Dus bijvoorbeeld (ik zeg maar iets): /Documents/Image9.04.img

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Backup systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/22, 13:54:55 »
Niks installeren. Het is een opsartbare cd. Dus de pc opstarten met de ATI cd in de lade en zorgen dat uw pc hiervan opstart (zoals met de Ubuntu cd). Dan komt ge in het programma terecht en kunt ge alles doen.

Re: Backup systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/22, 14:04:52 »
heir4c, ik had ingetikt terminalvenster "sudo dd if=/Backupdata/ubuntu/ubuntu.img" (backupdata is externschijf, ubuntu is de map waar hij moest komen.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Backup systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/22, 14:17:16 »
Paul, dat imagen doe je het beste via een live cd. Een image maken van een partitie/schijf die in gebruik is, is niet mogelijk. Het kan wel, maar je kan daar veel problemen mee krijgen. En een onbruikbare image heb je niks aan.
Met de live cd wordt je externe schijf ook gewoon gekoppeld, dus dat lijkt me geen probleem.

Je commando klopt alleen helemaal niet.
Zo moet het wel:
sudo dd if="partitie waar een image van gemaakt moet worden" of="bestand waar het naartoe geschreven moet worden"

Voorbeeld:
sudo dd if=/dev/sda1 of=/media/externeschijf/image.img

if is input file
of is output file
Die moet je beide opgeven.

Maar een live cd van Acronis, Partimage, Ghost4linux, of een ander backuppakket lijkt me het makkelijkst. Dan kan je gewoon met je muis klikken. Terminalcommando's zijn heel makkelijk en krachtig, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Backup systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/22, 14:53:02 »
@Johan van Dijk,
Jouw bericht is nu eens een mooi voorbeeld van hulp bieden: Duidelijk en bondig, met korte uitleg over de afkortingen in het commando en alternatief advies, mooi weergegeven en beknopt en iedere beginner kan dit begrijpen.
Daar kan ik nog van leren.  8)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Backup systeem
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/22, 15:04:33 »
@heir4c:leuk dat er appreciatie getoond wordt op het forum?
@johan: zeer goede uitleg, zal ik zeker onthouden.

@Paul:
Ik weet niet welke data je moet backuppen, maar misschien is Back In Time iets voor je (http://backintime.le-web.org/). Ik las hierover in Linux Magazine, en het leek me wel een interessante tool. Het werkt volgens het principe van Time Machine, voor MacOSX.

Let wel, ik gebruik het programma zelf niet, dus ik weet enkel wat ik in het artikel las. Als je wilt geef ik je het artikel wel een via PM.

grtn Lennert

Re: Backup systeem
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/22, 19:31:52 »
Johan van Dijk, Ik ben nu bezig met de backup te maken volgens mij. Maar als dat gelukt hoe kan ik dan deze backup dan weer restoren naar mijn harddisk?

En is er een methode om er een .bat-bestand(Microsoft Dos) van te maken voor bij de commando´s?
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Backup systeem
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/22, 19:34:53 »
schwarzproductions, Heb je voor mij dat artikel? Mischien is dat iets om alleen mijn data te backuppen naar externschijf.

Bij voorbaat dank voor het artikel.

Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Backup systeem
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/22, 19:38:28 »
Ik heb je een privébericht gestuurd. Het artikel staat in LinuxMagazine juli 2009 jg10 nr3.
In het PB staat een link naar het artikel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Backup systeem
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/22, 19:54:59 »
Johan van Dijk, Ik ben nu bezig met de backup te maken volgens mij. Maar als dat gelukt hoe kan ik dan deze backup dan weer restoren naar mijn harddisk?

En is er een methode om er een .bat-bestand(Microsoft Dos) van te maken voor bij de commando´s?

De backup terugzetten doe je door in het commando de inputfile en outputfile om te draaien.
Zoiets dus:
sudo dd if=/media/externeschijf/image.img of=/dev/sda1

Dit zou je eventueel wel kunnen scripten via een tekstbestand (vergelijkbaar, maar niet hetzelfde als een .bat) Maar daarvoor is je vraag wat te algemeen. Bovendien kan je geen bestanden opslaan op de live-cd ;)
Via een usb-stickje oid kan het natuurlijk wel, maar dan is het wel handig om te weten wat je precies wil met dat bestand.

Re: Backup systeem
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/22, 20:01:42 »
Ik zou als het dus werkt, dus als ik ben opgestart met een livecd dat ik dan vanaf mijn sdkaart of usbstick op deze bestanden klik zodat het dan de terminal opent en de commando ¨SUDO........¨ meteen uitvoerd zonder dat ik de hele parameters moet invoeren in de terminal. Zodat als ik bijv. ¨backup¨ activeerd en met restore de backup via de terminal terug zet.

Is dit mogelijk met 1 of andere script?
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Backup systeem
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/22, 20:14:29 »
Dit is wel mogelijk denk ik, maar of het ook handig is...
Stel dat je ipv de 1e partitie op de 1e schijf een andere partitie wil backuppen (of terugzetten).
Dan moet je dus niet /dev/sda1 hebben, maar /dev/sdb5, in het geval van de 2e schijf en 5e partitie. Dit is meestal de eerste logische partitie die je hebt. (Wiki)

Het is ook mogelijk dat je niet naar je externe schijf wil backuppen, maar naar een netwerkschijf of usb stick. Dat maakt het commando nog weer anders :P
Voor het terugzetten precies hetzelfde, je wil niet de verkeerde partitie overschrijven, of het verkeerde bestand gebruiken.

Het zijn bovendien maar 2 commando's die je tijdens het intikken flink kan verkorten door de tab-toets te gebruiken.
Tik maar eens /d[tab] in, dan wordt dat automatisch aangevuld tot /dev/
Of /media/e[tab] wordt /media/externeschijf/
Heel makkelijk: de eerste letters van het bestand intikken en dan op tab drukken :)

Eventueel zou je wel een script kunnen maken met een menu, zodat je zelf allerlei zaken kan kiezen, maar dat wordt wat lastig om in 1 post uit te leggen. Daarvoor kan je beter even rondneuzen in het "Programmeren" gedeelte op het forum. Voor Bash, de taal van de ".bat bestanden" in Linux zijn veel verschillende handleidingen en cursussen te vinden.