Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lenovo L440 notebook  (gelezen 4251 keer)

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #25 Gepost op: 2019/11/24, 19:50:20 »
Prima zoekresultaat.  8-)

Ja, daar leek het ook op, maar Lenovo blijft mij nog steeds nog meer uitdagen.

Het meeste staat wel ook hierin:
https://tothepoles.wordpress.com/2017/11/16/lenovo-t470p-ubuntu-16-04-install-notes/

Maar dat Windows commando om de ruimte te verkleinen van Windows werkt dus (nog) niet in mijn Windows 10.
Ook kan ik vanaf de usb-stick ook Linux installeren, maar dat Grub-menu krijg je nog steeds niet te zien; of het staat er nog niet.
@Pjotr's tip daarover helpt dus ook niet.

Laat het dus maar een paar dagen rusten om dan ineens een andere kijk over de Lenovo te krijgen.
Zit nog misschien nog teveel met het BENQ en BTO setup idee aan te rommelen.
En Lenovo werkt immers totaal anders in de setup!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #26 Gepost op: 2019/11/24, 20:32:15 »
Je kan eens kunnen proberen om fast-boot in W10 uit te schakelen en dan nog eens trachten om W10 te verkleinen.

Hier staat hoe je dat doet https://webwereld.nl/how-to/software/zo-schakel-je-snel-opstarten-uit-onder-windows-10-3774207/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #27 Gepost op: 2019/11/26, 15:39:27 »
Linux Mint staat er dus wel op, alleen werkt het nogal anders in het begin in de setup.
Je dient de aangegeven eerste setup opties in de Lenovo te negeren en dan kom je in de GRub-menu waarin je dan Linux kan opstarten.

Ja nogal anders dan in de oude BENQ en ook dus in de BTO.

Weer wat geleerd hé.

Laat het verkleinen van Windows 10 wel even eerst, even maar zien of het mij zo wel bevalt.

@maasnet, doe ook nog niets aan de opstart van Windows maar bedankt voor de tip(s).

Wel even opzoek naar sneller geheugen voor de Thinkpad.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #28 Gepost op: 2019/11/26, 23:24:38 »
Wil de opslag van Linux op een aparte partitie zetten. de ruimte is wel groot genoeg 168 GB totaal waarvan ruim 19 GB voor Linux.

Aan welke kant kan je dan ruimte ervan afsnoepen in Gparted, aan de onderkant ?
Lijkt me niet aan de bovenkant van de Linux partitie. Dan gaat  mogelijk de opstart van Linux  niet meer door?

Die partitie wil je fat 32 formateren.

Ben benieuwd naar jullie advies.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #29 Gepost op: 2019/11/27, 07:49:37 »
Let je wel op de maximale grootte van FAT32, dat is 32 GB:
Citaat
Compatibiliteit

FAT32 is geheel niet compatibel met vorige versies van DOS of Windows. Dit wil zeggen dat men met vorige versies van DOS een FAT32-schijf onmogelijk kan lezen. Omgekeerd kan men met Windows 98 wel FAT16-schijven lezen.

Windows 2000 of XP kunnen FAT32-partities formatteren tot maximaal 32 GB. Grotere partities moeten eerst op een ander systeem aangemaakt worden, of opgesplitst worden in meerdere delen, of men moet een programma gebruiken zoals een partition manager.

https://nl.wikipedia.org/wiki/FAT32
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #30 Gepost op: 2019/11/27, 15:30:19 »
Eerder heb je een meer pragmatische keuze gemaakt door te virtualiseren.
Daardoor lag het voor de hand om de meeste data bij de host te plaatsen.
Wat heeft je ertoe gebracht om het nu anders te doen?

Wellicht heb je moeite om een swapfile groter te maken dan 2GB? Want daar loop je tegenaan bij een virtuele Windows die je meer wilt geven (4GB bijvoorbeeld).
Hierbij ga ik er vanuit dat je de schijfindeling aan de distributie zelf overlaat.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #31 Gepost op: 2019/11/27, 20:32:18 »
Let je wel op de maximale grootte van FAT32, dat is 32 GB:
Citaat
Compatibiliteit

FAT32 is geheel niet compatibel met vorige versies van DOS of Windows. Dit wil zeggen dat men met vorige versies van DOS een FAT32-schijf onmogelijk kan lezen. Omgekeerd kan men met Windows 98 wel FAT16-schijven lezen.

Windows 2000 of XP kunnen FAT32-partities formatteren tot maximaal 32 GB. Grotere partities moeten eerst op een ander systeem aangemaakt worden, of opgesplitst worden in meerdere delen, of men moet een programma gebruiken zoals een partition manager.

https://nl.wikipedia.org/wiki/FAT32

Kom hier nog op terug, even laten bezinken.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #32 Gepost op: 2019/11/27, 20:51:14 »
Eerder heb je een meer pragmatische keuze gemaakt door te virtualiseren.
Daardoor lag het voor de hand om de meeste data bij de host te plaatsen.
Wat heeft je ertoe gebracht om het nu anders te doen?

Waarom? Mijn BTO was kaal. Stond geen besturingssysteem op (geen Linux/windows) en koos dus voor dat type en merk dus.
Heb dus nu wel daar op de BTO voortdurende frozen scherm tijdens het bezig zijn. Dat stoort me dus!

Wellicht heb je moeite om een swapfile groter te maken dan 2GB? Want daar loop je tegenaan bij een virtuele Windows die je meer wilt geven (4GB bijvoorbeeld).
Hierbij ga ik er vanuit dat je de schijfindeling aan de distributie zelf overlaat.

Op de Lenovo staat standaard Windows 10 op. Daarom kies ik daar om Linux Mint niet te virtualiseren, maar als zelfstandig systeem er naast te plaatsen zoals ik dus ook gedaan heb. Van Windows 10 heb ik dus geen losse CD/DVD ervan, voorlopig laat ik dit dus zo.
Weet nu niet eens qua swapfile hoe het nu is met Linux als zelfstandig systeem, nog niet bekeken.

Voorlopig laat ik het dus even zo, maar de tijd zal het vast wel uitwijzen.
Inderdaad Linux is 0. en Windows is 3. nu in de Grub-menu.
Eerst dus ook mijn geheugen uitbreiden tot 8 GB. Mogelijk dan zet ik Windows er virtueel op, wanneer dat zou kunnen met Windows 10.
Als dat niet gaat dan met Windows, dan laat ik het zoals het nu is op de Lenovo L440.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #33 Gepost op: 2019/11/28, 00:26:59 »
Eerst dus ook mijn geheugen uitbreiden tot 8 GB. Mogelijk dan zet ik Windows er virtueel op, wanneer dat zou kunnen met Windows 10.
Als dat niet gaat dan met Windows, dan laat ik het zoals het nu is op de Lenovo L440.

In dat geval kun je het beter zo laten.
Een virtuele Windows wordt gezien als een nieuwe computer: en dat vereist een nieuwe (gekochte) Windows licentie.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes