Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord  (gelezen 5811 keer)

Offline petervs

  • Lid
[Opgelost] Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Gepost op: 2010/11/01, 18:04:54 »
Ik heb een probleem. Tijdens het surfen op internet met Firefox had ik een vastloper, niets reageerde meer. Ook het befaamde afsluiten via 'REISUB' deed niets, waardoor ik niets anders kon doen dan de uit knop voor 5 sec. vasthouden.

Maar het vreemde is, dat ik nu niets meer kan, omdat het bios een wachtwoord wil. En ik heb nog nooit mijn bios beveiligd met een wachtwoord. Hoe kan dit gebeuren, en belangrijker: kan ik dit oplossen?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 22:45:37 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Re: Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/01, 18:16:11 »
Surfen op een "betrouwbare" site?

Bioswachtwoord omzeilen: computer openschroeven, batterijtje eruit, paar minuten wachten, batterijtje terug, opstarten?
Je Bios zou dan een soort van gereset moeten zijn, maar het wachtwoord komt niet altijd mee.
Wat voor moederbord heb je? Soms zit er zo'n schakelaartje op.

Offline petervs

  • Lid
Re: Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/01, 18:24:07 »
Het is een Toshiba laptop met Phoenix moederbord.

Ja, wat is betrouwbaar. Maar zou dat kunnen dan, dat dit via internet gebeurt?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 15:13:44 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Re: Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/01, 18:54:05 »
Heb je toevallig het volgende wachtwoord al geprobeerd:
Citaat
Toshiba

Dit is het standaard wachtwoord voor veel Toshiba laptops als u BIOS wachtwoorden moet invoeren zonder dat u er ooit 1 hebt ingesteld.

Hier nog een site met wat informatie:
http://www.uktsupport.co.uk/reference/biosp.htm
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 18:57:26 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline petervs

  • Lid
Re: Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/01, 19:13:36 »
Toshiba (als password) werkt ook niet (ik probeer hierop alle variaties)
En ik heb alle tips op die site geprobeerd, phoenix, PHOENIX, CMOS en BIOS.
Opstarten met de linker shift toets ingedrukt werkt ook niet.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/01, 21:21:16 »
Mja, dat er bewust iets kwaadaardigs gedaan is door die website lijkt mij ook sterk...

Als je helemaal hopeloos bent kun je hem natuurlijk altijd openschoeven en jumpertjes, dipswitches, batterijtjes en dergelijke proberen, zoals de link van Vincentlaborant ook al voorstelt, hoewel dat bij laptops nog wel eens wat gepruts is...

Persoonlijk denk ik dat het een vervelende "bug" is in je bios, maar dat blijft gissen, en ik ben daar ook zeker geen expert in. Je kunt dus je hele laptop niet meer opstarten?

Is het een oude/nieuwe laptop en zijn er nog BIOS-update's voor geweest? Je kunt misschien eens wat Googlen op het model van je laptop of het een vaker voorkomend probleem is...

Re: Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/01, 21:25:37 »
Je kan hier eens kijken http://www.biosflash.com/e/bios-passwords.htm
Daarnaast hebben moederborden een Clear CMOS jumper en ben ik ook tegen gekomen bij een Dell een jumper om het password te resetten, ik moest de jumper omzetten, daarna de bios opstarten, wachtwoord wissen en daarna afsluiten, jumper terug zetten en opnieuw opstarten.
Kijk eens of er iets dergelijks in de handleiding staat of zoek op internet op jouw model Toshiba.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline petervs

  • Lid
Re: Na vastloper is het BIOS beveiligd met wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/01, 22:45:05 »
Na veel googlen, yessss

Er staan vele handleidingen op internet hoe je het wachtwoord kunt resetten, maar iedere laptop is weer anders.
Met allerlei wachtwoorden lukte het dus niet.
Bij de meeste 'handleidingen' zie je dat je de geheugen strips moet verwijderen en dat je daar onder op het moederbord verder moet zoeken.
Bij de nieuwere laptops helpt het niet meer om de bios batterij los te halen, maar wel om kort te sluiten. Maar welke 'jumper' je moet hebben is nog lastig te vinden.
In mijn geval moest ik J1 (jumper?) verbinden met aarde op het moederbord. Dus telefoonkabeltje aangestript en 20 seconden de kortsluiting gemaakt.
Hierna krijg je de keuze om door te gaan (F1) of het bios in te gaan (F2). Dus met F2 wel weer even de tijd goed zetten en op de 'default' instellingen zetten.

Waarschijnlijk omdat ik de harde schijf ook los heb gehad, kreeg ik nog een waarschuwing dat het schijfstation (/DATA) fouten waren opgetreden, maar na de optie 'F' om dit te herstellen en opnieuw opstarten is alles weer oké.

Blijft natuurlijk wel heel erg vreemd dat dit zomaar kan gebeuren, ik lees wel dat bepaalde types toshiba er meer last van hebben.

Verder bedankt voor jullie reacties!
Ubuntu MATE 16.04