Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates  (gelezen 534 keer)

Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Gepost op: 2021/06/03, 17:17:23 »
Ik heb een aantal Ubuntu machines en alleen op de laatste gebeurt het zoeken naar updates niet automatisch als ik op het icoontje van de Update manager druk (Software&Updates) druk. Dat icoontje met de A erin en een cirkel er om heen. Ik krijg alleen maar de GUI waar ik de normale instellingen kan doen. Er wordt dus niet gezocht naar eventuele updates. Ik doe het dan nu maar in de terminal met sudo apt update en sudo apt upgrade maar het zou fijn zijn als ik ook weer gewoon met een druk op het icoontje zou werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/03, 17:36:46 »
Welke desktopomgeving gebruik je? Ik herken dat icoontje met de A erin niet. Normaal is het "Software Updater" die de updates doet, niet "Software & Updates". Zowiezo ook is Ubuntu standaard geconfigureerd om automatisch te checken of er updates zijn.
« Laatst bewerkt op: 2021/06/03, 17:39:07 door vanadium »

Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/03, 17:44:51 »
Ik gebruik de standaard desktop omgeving van 20.04. Gnome dus. Verder alles default gelaten het is een vrij verse installatie. Ik ben gewend om op dat icoontje te drukken om naar updates te zoeken. Het gekke is dat ik bij deze installatie ook nog geen melding heb gehad van updates. Staat er al 2 weken op. Vandaar dat ik via de terminal gezocht heb en die waren er wel degelijk. Heb de settings in de GUI ook vergeleken met een andere machine. Geen verschil.

Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/03, 17:47:59 »
Dit icoontje dus

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/03, 18:25:25 »
Yup, my bad: ik dacht er niet aan  dat ik het Adwaita thema gebruik, en dat is anders.

Dat is 'm inderdaad. Je bedoelt dat dit steeds zegt dat het systeem up to date is, terwijl je met de terminal wel updates binnenhaalt. Je verandert wel beter je titel, van "Software&Updates" naar "Software Updater".

14 dagen is nu wel lang, maar het is normaal dat die grafische updater later komt. En dat is met opzet. De grafische updater gebruikt een systeem, waarbij niet iedereen tegelijk de updates krijgt. Met andere woorden, de updates worden meer geleidelijk uitgerold. Als er dan eens een zeer ernstige fout zou zijn in een update, dan kan die update op de server nog teruggerold worden vooraleer iedereen die al heeft.

Als je met de terminal hebt bijgewerkt, dan zal de grafische updater zeker niets meer doorgeven. Misschien eerst nog even afwachten en niet met de terminal updaten: wellicht verschijnen er dan wel weer eens updates in de updater.

Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/03, 19:01:28 »
Het probleem is dat hij niet zegt dat er updates zijn; hij zoekt ze niet eens. Normaal geeft hij aan met een balkje dat er gezocht wordt. Nu komt hij gelijk met de GUI voor de instellingen op. Dat is niet wat ik gewend ben. Helaas heb ik dit probleem jaren geleden ook al eens gehad maar ben vergeten wat de oplossing was. Het probleem is tamelijk lastig te omschrijven dus de juiste zoektermen vinden is ook lastig. Gelukkig kan ik me voorlopig wel redden met de terminal.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/03, 19:14:28 »
Het probleem is dat hij niet zegt dat er updates zijn; hij zoekt ze niet eens. Normaal geeft hij aan met een balkje dat er gezocht wordt. Nu komt hij gelijk met de GUI voor de instellingen op. Dat is niet wat ik gewend ben. Helaas heb ik dit probleem jaren geleden ook al eens gehad maar ben vergeten wat de oplossing was. Het probleem is tamelijk lastig te omschrijven dus de juiste zoektermen vinden is ook lastig. Gelukkig kan ik me voorlopig wel redden met de terminal.

Er is een uitstekend alternatief (handleiding in het Engels, maar binnenkort ook in het Nederlands):
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/ubuntuplus.html

Met dank aan de ontwikkelaars van Bodhi Linux, die dit fantastische gereedschap geschikt hebben gemaakt voor alles wat gebaseerd is op Ubuntu 20.04.

Ook al is er nog geen Nederlandse handleiding op mijn webstek: Bijwerkbeheer zelf is voor 100 % in het Nederlands vertaald.

Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/03, 19:17:06 »
Dat is een interessante optie. Ik ga me eens inlezen. Bedankt!

Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/03, 19:49:13 »
Tijdens het lezen en wat testen heb ik de oplossing gevonden: gewoon een stommiteit van mij. Ik ben gewend om na installatie het A icoontje biji de favorieten te zetten. Dan kan ik altijd zelf een zoekopdracht geven voor updates. Wanneer het mij uitkomt dus. In dit geval had ik over het hoofd gezien dat het A-icoontje 2x voorkomt. Een maal voor Software&Updates en een maal voor Updatebeheer. Het A-icoontje voor Updatebeheer start gelijk een search voor updates zoals ik verwacht. De A-knop voor Systeem&Updates zorgt alleen voor de GUI en die had ik per ongeluk in de favorieten staan. Tja...  :-[ ik ga me maar even zitten schamen.... In ieder geval, probleem opgelost en bedankt voor de input. Dat heeft me tenslotte aan het denken gezet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update manager (Software&Updates) zoekt niet naar updates
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/04, 10:03:40 »
Dat was wat ik vermoedde in mijn eerste reactie.