Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meerdere partities benamen  (gelezen 1141 keer)

Offline lancer2.0

  • Lid
meerdere partities benamen
« Gepost op: 2010/11/11, 09:04:45 »
Hoe moet je meerdere partities benamen en dan heb ik het over aanhechtpunten.
Ik heb 5 partities gemaakt 1 van 150GB voor ubuntu 10.10 en heb ik als koppelpunt /.
Dan heb ik nog: 150GB
                      200GB
                      300GB
                      200GB voor swap
Maar welk koppelpunt moet ik deze geven??
En welk type is het beste ik heb nu: EXT4 is dit correct ??

Re: meerdere partities benamen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/11, 09:14:51 »
U heeft dus 5 partities gemaakt?

Staat op 1 van de partities toevallig nog een Windows installatie?

1 partitie lijkt mij meer dan genoeg. Maak 1 partitie aan met het koppelpunt " /" . Als u geen andere partities aanmaakt als deze (behalve swap) dan komt ook uw persoonlijke map op deze partitie te staan.

Om uw persoonlijke map op een andere partitie te zetten (is handig als uw installatie fucked up raakt) kiest u een 2e partitie en geeft deze het koppelpunt " /home" mee. Ext 4 is de meest veilige keuze die er is voor een bestandssysteem. Dat is dus een goede keuze.

Daarnaast maakt u nog een swap partitie aan. Een stelregel daarvoor is 1 tot 2 keer de hoeveelheid RAM geheugen in uw computer.

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline lancer2.0

  • Lid
Re: meerdere partities benamen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/11, 09:18:33 »
Ik heb windows verwijderd maar ben gewoon om met meerdere partities te werken eentje voor programmas (niet ubuntu) een voor muziek een voor downloads

Re: meerdere partities benamen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/11, 09:55:10 »
Ik heb windows verwijderd maar ben gewoon om met meerdere partities te werken eentje voor programmas (niet ubuntu) een voor muziek een voor downloads


Ik raad u aan om 2 partities te maken.

Maak er 1 met het koppelpunt " /"  van 200 Gb

Maak 1 swap partitie van 2 keer de hoeveelheid RAM geheugen (swap is vergelijkbaar met het wisselbestand in windows)

Voeg de rest van de partities samen en geef die als koppelpunt " /home" .

Uw muziek en downloads komen standaard op " /home" terecht.

Als u een apparte partitie heeft met het koppel punt " /home" , zorgt u ervoor dat uw documenten en muziek niet verloren gaan indien u Ubuntu ooit moet herinstalleren. Uw muziek en downloads komen ook op " /home" terecht, waardoor deze een stuk veiliger staan.

Zo heb ik mijn computer ook ingedeeld.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: meerdere partities benamen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/11, 10:29:13 »
Tegenwoordig hoef je geen aparte home partitie meer te hebben, als het gaat om je gegevens te behouden bij een herinstallatie.
Als je een nieuwe installatie doet en ervoor kiest om de / partitie niet te formatteren blijven je gegevens gewoon bewaard. Dit is al zo sinds Gutsy of Hardy dacht ik.

In principe zou je dus genoeg moeten hebben aan 2 partities: 1 voor / en 1 voor swap.

Offline lancer2.0

  • Lid
Re: meerdere partities benamen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/11, 11:12:25 »
dank u voor de antwoorden ik sta wel verbaast van de snelheid van antwoorden , ik had pas morgen reactie verwacht.
ik ben nu aant instaleren met 2 partities en 1 swap van 10GB merci

Offline vanadium

  • Lid
Re: meerdere partities benamen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/13, 15:52:14 »
Tegenwoordig hoef je geen aparte home partitie meer te hebben, als het gaat om je gegevens te behouden bij een herinstallatie.
Als je een nieuwe installatie doet en ervoor kiest om de / partitie niet te formatteren blijven je gegevens gewoon bewaard. Dit is al zo sinds Gutsy of Hardy dacht ik.
Ben je dat zeker? Als je een upgrade doet, dan is dat inderdaad zo. Maar als je een herinstallatie doet, dan moet alles eraf, voor zover ik weet.

Als je graag met meerdere partities werkt, dan staat je dat nog steeds vrij om te doen. Traditioneel worden partities aangekoppeld onder /mnt. De naam van de partities is alleen van belang voor de systeembeheerder. Om daarna de gebruikers vlot toegang te geven tot de gedeelten waar ze moeten/mogen zijn, wordt er met symbolische links gewerkt. De gebruiker ziet dus alleen folders onder zijn home folder, en hoeft in principe zelfs niets van partities af te weten. Heel flexibel allemaal, en volledig naar wens in te richten.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: meerdere partities benamen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/13, 16:24:25 »
Tegenwoordig hoef je geen aparte home partitie meer te hebben, als het gaat om je gegevens te behouden bij een herinstallatie.
Als je een nieuwe installatie doet en ervoor kiest om de / partitie niet te formatteren blijven je gegevens gewoon bewaard. Dit is al zo sinds Gutsy of Hardy dacht ik.
Ben je dat zeker? Als je een upgrade doet, dan is dat inderdaad zo. Maar als je een herinstallatie doet, dan moet alles eraf, voor zover ik weet.
Dat weet ik zeker. Bij een herinstallatie blijft je home-map intact, op voorwaarde dat je de betreffende partitie niet formatteert.
Zie o.a. dit draadje op de ubuntu-devel-discuss mailinglijst: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-discuss/2010-November/012257.html
Wiki: https://wiki.ubuntu.com/UbiquityPreserveHome
Blueprint: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/ubiquity-preserve-home

Willekeurige blogpost die ik zo snel kon vinden: http://popey.com/blog/2010/03/11/why-ubuntu-is-better-than-windows/

Citaat
Als je graag met meerdere partities werkt, dan staat je dat nog steeds vrij om te doen. Traditioneel worden partities aangekoppeld onder /mnt. De naam van de partities is alleen van belang voor de systeembeheerder. Om daarna de gebruikers vlot toegang te geven tot de gedeelten waar ze moeten/mogen zijn, wordt er met symbolische links gewerkt. De gebruiker ziet dus alleen folders onder zijn home folder, en hoeft in principe zelfs niets van partities af te weten. Heel flexibel allemaal, en volledig naar wens in te richten.

Dat kan inderdaad via symbolische links of bind mounts. De partities in Ubuntu worden trouwens meestal gemount in /media, niet in /mnt. Je kan er natuurlijk zelf voor kiezen om het wel in /mnt te doen, maar je kan ook een nieuwe map maken, bijv. /downloads of /fotos