Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkkaart in VirtualBox  (gelezen 1455 keer)

Offline kasper2

  • Lid
Netwerkkaart in VirtualBox
« Gepost op: 2009/03/14, 20:27:08 »
Ik ben wat aan het experimenteren met VirtualBox OSE. Ik heb op het moment Windows 98, Windows7 (béta), Fedora 9 en DSL in een virtuele machine draaien.
Helaas krijg ik het draadloze netwerk in beide Windows installaties niet aan de praat. Ik heb bij settings al verschillende netwerkinstellingen geprobeerd, en de software die bij de netwerkkaart werd bijgeleverd geïnstalleerd. Het gaat om een draadloze pci netwerkkaart van het merk Ralink. Op Windows 98 moet hij zeker werken, want in de handleiding staat dat hij met Windows 98SE, 2000 en xp moet werken. In Windows7 zou hij volgens mij ook gewoon moeten werken, want ik gebruik hem normaal gesproken met Windows Vista (en Ubuntu, natuurlijk), en volgens Microsoft zou alles wat het in Vista doet, ook in Windows 7 werken. De software lijkt goed geïnstalleerd te zijn, en als ik op het pictogrammetje van de driver in  het systeemvak klik, staat er 'not exist', wat er volgens mij op duidt dat hij de netwerkkaart niet kan vinden.
In beide Linux installaties werkt het netwerk meteen na het opstarten, zonder instellingen aan te passen. Volgens mij maakt hij dan gebruik van de verbinding die ik in Ubuntu heb, want het van ons thuis is beveiligd, en alle andere draadloze netwerken van de buren die ik kan ontvangen ook.
Ook de usb poorten werken niet in Windows. In DSL en fedora heb ik niet geprobeerd of usb werkt.

Weet iemand of dit probleem bekend is, en belangrijker: of er een oplossing voor is. Ik zou het namelijk erg prettig vinden als ik Windows, voor die paar keer dat ik het nodig heb, een beetje fatsoenlijk in een virtuele machine kan draaien, zodat de 'echte' installatie van mijn pc af kan.
Alles is relatief

Offline petervs

  • Lid
Re: Netwerkkaart in VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/14, 21:30:14 »
Wat betreft de werking van usb, deze zal alleen werken met de gesloten versie, dus niet met de OSE versie.
De netwerkverbinding in virtualbox maakt gebruik van de netwerkaart met de driver van de host, in dit geval ubuntu dus, dus zou het daarom normaal gesproken ook moeten werken in je virtuele OS, of dit nu linux is of windows.

Hier staat er wat over geschreven (ook waar je de gesloten versie van virtualbox download) :
http://wiki.ubuntu-nl.org/VirtualBox
Ubuntu MATE 16.04

Offline kasper2

  • Lid
Re: Netwerkkaart in VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/15, 16:24:18 »
Vraag me niet hoe het kan, maar ik heb de non-OSE editie van Virtualbox geïnstalleerd, Windows7 opnieuw geïnstalleerd, en het netwerk deed het meteen, zonder dat ik iets aan de instellingen had veranderd. USB heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vind het het belangrijkste dat het netwerk het doet, want zonder internet ben je tegenwoordig nergens.

Nu moet ik alleen nog even een geschikte Windows versie zien te vinden die soepel in een virtuele machine draait. Windows 7 draait aardig, maar dat is een beta die je mag gebruiken tot juni ofzo, en daarna kan ik weer wat anders gaan zoeken, dus dat is alleen een tijdelijke oplossing.
Ik heb een Vista licentie, maar ik heb geen installatie cd, maar een setje recovery dvd's, die niet werken in Virtualbox. Ik denk dat ik morgen maar even naar HP/Compaq ga bellen of ze de 'echte' installatie cd naar mij willen opsturen. Ik heb ergens gelezen dat ik daar recht op zou moeten hebben, en dat ze die naar mij kunnen opsturen als ik daar om vraag.
Ook is het maar de vraag hoe soepel Vista draait in een virtuele machine, maar Windows 7 draait soepel genoeg om zo af en toe een paar dingetjes te regelen die Ubuntu niet voor mij kan doen.
Als ze bij HP geen installatieschijf willen opsturen, of als het toch niet blijkt te werken met de installatie cd, moet het maar blijven zoals het nu is (dualboot, dus), of ik moet eens een kijkje gaan nemen aan de andere kant van de wet :evil:.
Alles is relatief

Offline ton1

  • Lid
Re: Netwerkkaart in VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/15, 16:56:41 »
Misschien een hint: als je er vanuit gaat dat een installatie-CD niet perse nodig is, maar een .iso-bestand ook volstaat.
Met goede groet: ton1
« Laatst bewerkt op: 2009/03/15, 16:58:27 door ton1 »
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Netwerkkaart in VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/15, 18:21:52 »
Dat wist ik, want ik heb Windows 7 ook op die manier geïnstalleerd. Het probleem is dan ook niet zozeer de installatie, aangezien ik hier ook nog wel een oem versie van windows xp heb liggen, maar het activeren op een pc waar hij niet op 'hoort' is het grootste probleem.

Ik kijk eerst wel even of HP mij een installatie dvd wil sturen, en of mijn licentie ook werk in Virtualbox. Volgens mij werkt die alléén met het moederbord in deze pc, en ik weet niet of virtualbox ook een virtueel moederbord maakt (om het even krom uit te drukken). Dat zou namelijk best goed kunnen, want tijdens het opstarten van de recovery dvd kreeg ik een foutmelding dat die niet werkte  op 'deze' comuter, terwijl hij het wel degelijk doet als ik de hele pc vanaf de dvd opstart.
Alles is relatief

Offline kasper2

  • Lid
Re: Netwerkkaart in VirtualBox
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/15, 19:53:34 »
Ook als het een xp oem cd is die is bijgeleverd met een andere pc?
Volgens mij zijn die meestal alleen te gebruiken met de pc waar ze bijgeleverd zijn. Ik kan het ook mis hebben, want ik heb er niet echt veel ervaring mee.
Wel prefereer ik XP boven Vista voor een virtuele machine, want dat is een stuk lichter en daar werkt over het algemeen meer (oudere) software op.
De usb poorten heb ik trouwens ook aan de praat gekregen, dus dat probleem is opgelost.
Alles is relatief

Offline kasper2

  • Lid
Re: Netwerkkaart in VirtualBox
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/16, 15:40:26 »
Ik heb net even lekker zitten chatten met een HP mederwerker. Helaas kon hij mij geen installatie cd geven. Hij heeft me wel (onbedoeld) op een idee gebracht. Ik weet alleen niet of het gaat werken in virtualbox.
Hij had het namelijk over een image maken van je installatie, als die onzin van een bijgeleverde probeerversie van een virusscanner die toch niet werkt en allemaal andere reclame eraf had geflikkerd.
Zou het ook mogelijk zijn om een image van een harde schijf te installeren in virtualbox? En zo ja, met welk programma kan ik makkelijk een image maken van een harde schijf?
Alles is relatief