Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -  (gelezen 1433 keer)

ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -
« Gepost op: 2010/12/03, 22:53:02 »
vandaag geprobeerd de live cd voor ubuntu 10.04 LTS te starten op de inspiron M501R van Dell maar helaas... halverwege blijft de cd hangen...
geen idee waar het aan ligt. Is het iemand gelukt om naast de windows 7 ubuntu te installeren?

Ik heb ook een rescue linux cd die het doet totdat ik startx of Xvesa intik. Ook dan een hang... wijst dit in de richting van de screen hardware?

(op aanvraag kan ik wel wat gegevens over de hardware leveren, maar ik heb alleen windows draaien; de handige tools lspci en zo heb ik dus niet beschikbaar... ik heb alleen windows 7 home premium...)

Wie heeft er info? ik ben benieuwd...

greetz, --edgar

Re: ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/03, 22:59:29 »
Wat is het breekpunt? Wat bedoel je precies met "hangen"?
"hangen" als "knipperende cursor" of "scherm is zwart"?
Als je dat laatste bedoelt, dan is het te proberen om andere boot opties te kiezen, bijvoorbeeld vga.

Re: ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/04, 08:23:29 »
Nee, sorry, ik zal duidelijker zijn. De windows live CD blijft hangen (geen schijf of disk activiteit) in het scherm met het ubuntu logo en de 5 gekleurde puntjes. Dat gebeurt als de puntjes een paar keer van links naar rechts van kleur gewisseld zijn.

De system rescue disk geeft een foutmelding als in startx invoer. XVesa geeft een grijs scherm met het cursor kruis in het midden, en dat is het dan...

Ik heb verschillende live cds van linux in mijn bezit (zelf gebrand, maar ook gekregen bij een blad). Dat maakt niet uit, beide disks stoppen op hetzelfde moment.

greetz, --Edgar

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/04, 09:30:44 »
Misschien dit.
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Anders zoek op acpi, noacpi, force acpi.
Lijkt veel op packerd bell problemen, dus zoek op packerd bell+ubuntu. Vermoedelijk bios probleem.

Re: ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/06, 17:01:42 »
Héél raar; heb op een Dell inspiron geen enkel probleem gehad. Dus het BIOS verdenk ik niet...
Heb een installatie gedaan 1 maand geleden bij iemand thuis (Ubuntu 10.04 LTS) niet één probleempje van die aard gehad... !!!

Doe je gelijk een installatie of een uitproberen ?

Hou je rekening met de partitie van de recovery mogelijkheid ?

Als je uitprobeert lukt dat dan ook ?

Dat is zowat het enige dat ik me direct kan bedenken...

Nu een dualboot op dat systeem, heb ik (nog) niet gedaan, maar dat lijkt me sterk dat Win7 dit niet toelaat.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/06, 19:09:21 »
Citaat
Héél raar; heb op een Dell inspiron geen enkel probleem gehad. Dus het BIOS verdenk ik niet...
Heb een installatie gedaan 1 maand geleden bij iemand thuis (Ubuntu 10.04 LTS) niet één probleempje van die aard gehad... !!!
ik heb ook nog niet eerder een probleempje gehad...!

Citaat
Doe je gelijk een installatie of een uitproberen ?
De live CD gaat erin en booten vanaf CD. Ik wil altijd eerst uitproberen.

Citaat
Hou je rekening met de partitie van de recovery mogelijkheid ?
Ik zorg altijd dat - een succesvolle uitprobeer sessie - er eerst wat vrije ruimte wordt gemaakt door met gparted de bestaande partities in te krimpen en in de vrije ruimte partities voor /, /home en /tmp en swapspace aan te maken. Daarna doe ik de definitieve installatie. Tot nu toe werkte dat altijd.

Citaat
Als je uitprobeert lukt dat dan ook ?
nee, dat lukt dus niet: de cd stopt met draaien en ik hou een bevroren scherm over met UBUNTU en 5 puntjes... Geen enkele toets doet het dan nog... En er is geen disk activiteit (niet naar CD en ook niet naar de HD...)

Jammer, ik zag wel dat er nog verschillende opties waren in de startup van de live cd (met dank aan jan11000). ik ga dat vanavond maar eens even lezen en proberen. Het moet toch lukken, zou je zeggen!

Suggesties blijven welkom...

greetz, --Edgar

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 live cd hang up met dell inspiron m501r -
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/07, 20:22:14 »
Check verder vanavond ook nog even het Engelstalige Ubuntu forum. Daar staat een thread  [ubuntu] Ubuntu 10.10 - Dell Inspiron M5010.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM