Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeld op zwart na installatie  (gelezen 1864 keer)

AlbertSterk

  • Gast
Beeld op zwart na installatie
« Gepost op: 2007/12/07, 08:26:30 »
Best Forum

Gaarne hulp

Na de installatie van Ubuntu 7 hebt ik alle updates geinstalleerd. Tevens heb ik het programma geinstallleerd waarmee ik mijn Windows-netwerk kan zien. (meerdere pc's via router)
Als ik afsluit en opnieuw opstart blijft het beeld zwart, ik heb dan nog niet ingelogd. Het lampje van de monitor blijft groen (dus signaal)
Ik heb de resolutie als ingesteld op 1024x768 75hz met het vinkje op voor altijd op deze comp.

Ik heb ook gecheckt of er restricted drivers waren voor mijn systeem maar die waren er niet, verder heb ik een Acer 15" tft scherm en een Intel 82845G video kaart in mijn dell optiplex sx260.

Als ik opnieuw opstart en de ESC-toest indruk kan ik via het menu (2e optie) wel weer opstarten maar... het zou zo mooi kunnen zijn want in de korte tijd dat ik nu met Ubuntu heb gedraaid ben ik al zeer tevreden over dit OS.

Alvast bedankt voor uw moeite,

vriendelijke groet,

Albert Sterk

Offline Ramana

  • Lid
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/07, 08:56:56 »
Het lijkt erop dat /etc/X11/xorg.conf niet meer in orde is.
Je kunt proberen de back-up van xorg.conf terug te zetten (als het goed is zie je die staan, ik dacht met .old erachter)

een andere mogelijkheid is xorg opnieuw te configureren of handmatig te bewerken (= lastiger).
Je kunt ook de Ubuntu live-cd starten en dan de xorg.conf die dan wordt gemaakt kopieren naar je harde schijf (met root-rechten naar /etc/X11).

Benjamin1987

  • Gast
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/07, 12:34:12 »
Ik zat met hetzelfde probleem en dit heeft mij geholpen.

Je kunt het volgende toevoegen bij je xorg.conf - file :

Section "ServerFlags"
    Option        "blank time" "0"
    Option        "standby time" "0"
    Option        "suspend time" "0"
    Option        "off time" "0"
EndSection

om daar te komen typ in de terminal: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf    Na het toevoegen op save klikken en als het goed is, is dan het probleem verholpen.

AlbertSterk

  • Gast
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/07, 22:29:34 »
Beste Ramana en Beste Benjamin

een xorg.old zie ik niet dus kwam ik daar even niet verder mee ( Ramana)

ik heb de section serverflags toegevoegd helaas geeft dit geen resultaat. (Benjamin)

verder stonden er bij de section Screen de resoluties vermeld die mijn acer al511 aan zou kunnen. zo-ook de resolutie 1280 x 1024, deze resolutie heb ik weggehaald. leek me wel een goed idee want die resolutie kan mijn schermpje echt niet aan.
helaas zonder resultaat.

Ik start nu op door bij de opstart op escape te drukken en ik kies dan voor optie 1 en dan kan ik ( duurt even) inloggen.

Als iemand nog suggesties heeft ?  graag

Is anders kubundi of xubundi een alternatief?

Alvast bedankt

groet Albert

Offline Ramana

  • Lid
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/08, 08:46:43 »
Probeer eens de live-cd. Krijg je dan wel goed beeld?

AlbertSterk

  • Gast
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/08, 09:47:57 »
Hallo Ramana,

Jazeker, met de live-cd gaat het prima.
ik heb dus de xorg.conf die ik met die sessie heb, gekopieerd naar een usb-stickje met de bedoeling die over de xorg.conf van mijn pc heen te kopieeren.
ik verzand nu in alle rechten kwesties want of ik heb geen rechten of als ik het file oproep dan " bestaat het niet"
Is dit de goede weg? de conf.xorg van de livesessie gebruiken ipv die op mijn pc staat en zoja heb je dan misschien nog wat aanwijzingen vwb het kopieeren. want ik ben nog nieuw in de wereld die ubuntu heet
mijn dank is groot

groet Albert

Offline Ramana

  • Lid
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/08, 10:14:04 »
Je kunt het beste alles via de live-cd doen:
- open een console
- open een browser als root: sudo konqueror (of sudo nautilus)
- copieer /etc/X11/xorg.cong naar /media/de partitie waar je systeem staat/etc/X11/

Offline Soul-Sing

  • Lid
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/08, 10:44:26 »
ik zou bij deze problemen juist de alternate installatie cd proberen, deze brengt je vaak wat nauwkeuriger door de installatie.

AlbertSterk

  • Gast
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/08, 16:37:17 »
ik heb via de live-cd gestart in een termimal naar de root gegaan ( sudo nautilus) maar het lukte mij niet om het xorg.conf file naar mijn etc/x11 directory te kopieeren op mijn harde schijf vanwege rechten.
wel kon ik het file naar Documenten kopieeren dus ga ik daar nog even verder mee stoeien, ondertussen ga ik de alternate cd downloaden.

groet Albert

Offline Ramana

  • Lid
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/09, 08:43:58 »
Vreemd, met root rechten moet het toch lukken. Hoe heb je de schijf benaderd? via iets als /media/sda1/etc/X11?

AlbertSterk

  • Gast
Beeld op zwart na installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/09, 16:54:48 »
uiteindelijk is het gelukt om het xorg.conf file naar etc/x11 te kopieeren, maar opnieuw opstarten = beeld zwart
ik heb de alternate cd geinstalleerd ( eerst de hd leeg gemaakt) bij die installatie niets vreemds hoeven op te geven installatie ging goed maar.. bij het opstarten bleef het beeld zwart. Ik kon wel bij het opstarten Esc intoetsen en optie 1 opgeven dan lukt het wel. maar dat kan toch niet de bedoeling zijn, je moet je pc aanzetten en inloggen geen gedoe met knoppen indrukken tijdens het opstarten.Wederom schijf leeggemaakt. Nu heb ik Kubuntu 7 geinstalleerd en ik heb tevens een andere monitor aangesloten. Het resultaat is te raden.. na opstarten blijft het beeld zwart.

Ik ben nu een heel weekend bezig en.. ik heb ubuntu toch de nodige kansen gegeven. Misschien dat ik het binnenkort nog eens probeer met een andere pc want op deze dell sx260 mag het blijkbaar niet lukken. Ik ga weer xp installeren..

bedankt voor alle support

groet Albert