Ondersteuning > Foto-, video- en audiobewerking

Inkscape v.1.3.2 - compatibel met vorige versies?

<< < (2/2)

Eduard2:
Goede middag Paul en Peer,

Een klein probleem met het programma Inkscape is door mijn pogingen tot installatie uitgegroeid tot een groter. Mijn pc start niet meer op in grafische mode. Ik kan nog inloggen in commandline en zo bestanden bekijken.  Vooraleer verder iets te ondernemen probeer ik copie te maken van bestanden waarin de laatste dagen heel wat werk werd besteed. Met een losse udb disk zal dat wellicht lukken.   Inkscape gaat even naar de achtergrond.

Tips zijn welkom. Indien handig open ik een nieuwe draad over de reparatie.
Dit antwoord werd vestuurd vanaf een andere laptop.

Alvast bedankt voor de verkeregen hulp,

Vriendelijke groeten,

Eduard

peer:
als je alle bestanden gebackupt hebt op een externe schijf dan lijkt het mij het handigste om een nieuwe installatie te doen. Kennelijk is hier wat in de war gegaan en dan is het het prettigst om weer met een schone installatie te beginnen.
Ik zou ook een backup maken van de configuratie bestanden (~/.config). Deze heb je niet nodig maar het kan soms handig zijn om even terug te kijken in de oude configuratiebestanden.

Eduard2:
Goede avond,

Opnieuw installeren van Ubuntu22.04LS en daarna terugzetten van de backup verliep vlot.

Om dingen te proberen waarbij de goede afloop geen zekerheid is heb ik een afgedankte laptop die nog vlot Ubutu draait. Op die computer kan ik experimenteren zonder risico belangrijke dingen te verliezen. Inkscape installeren via de GUI geeft het zelfde onbruikbare resultaat als eerder op mijn bureel pc.  De geïnstaleerde versie is dan 1.3.2.
Na die te hebben verwijderd probeerde ik de gewone procedure: 
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt install inkscape.

Na installatie verschijnt inkscape versie 1.1   Die werkt prima en lijkt veel meer op hetgeen ik voorheen gebruikte. Voor de lijntekeningen die ik elke drie maand maak is dit prima. Opslaan van tekeningen als svg of exporteren als png werkt prima.

Bedankt voor jullie hulp. Met deze versie kan ik prima verder. In de nieuwere 1.3.2 vind ik mijn weg niet. De bladschikking is ook totaal anders dan voorheen. Misschien is dat voor bepaalde toepassingen  beter maar zolang versie 1.1 beschikbaar blijft kan ik daarmee goed werken.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie