Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tips voor hulpverlening op het forum  (gelezen 9431 keer)

Tips voor hulpverlening op het forum
« Gepost op: 2009/05/02, 19:30:45 »
Hallo mensen,
ons forum kent een groot aantal enthousiaste Linux-gebruikers, die dagelijks adviezen geven. Omdat deze mensen zelf vaak met de terminal werken, komt dit ook naar voren in de hulp die zij geven. Nu zijn dergelijke commando's Chinees voor nieuwe gebruikers. Het ontmoedigt gebruikers ook om Ubuntu/Linux te gebruiken. Waarom zouden we niet gewoon dingen via de grafische manier uitleggen? Zeker, een apt-get-regeltje is sneller in gebruik, maar de gemiddelde gebruiker neemt toch liever een point-and-click-interface, Synaptic dus.

Wat ik verder anders zou zien, is verkeerde adviezen geven voor Ubuntu-varianten. Stelt iemand een vraag over Kubuntu, dan komt men aan met "gksu nautilus", en dit werkt dan uiteraard niet, met verdere verwarring van dien. Hetzelfde geldt voor Xubuntu: deze variant gebruikt een iets andere menu-indeling dan GNOME, hetgeen óók verwarrend is.

Ook moet men er niet altijd vanuit gaan dat de vraagsteller al weet hoe bepaalde dingen in Ubuntu/Linux werken (Hardwarestuurprogramma's, Nautilus (bestandsbeheerder), schijfbeheer in Linux). De vraagsteller praat nog in termen als "C-schijf, D-schijf", maar de Linux-goeroe spreekt over "sda1,sdb1".

Deze punten, en waarschijnlijk nog wel meer, zijn makkelijk op te lossen door een soort FAQ voor hulpverlening op te zetten. We hebben al een "Hoe vraag je om hulp", dus waarom geen "Hoe geef ik hulp"? Het is namelijk een vak apart :)

Uiteraard sta ik open voor discussie.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 20:37:14 door Cumulus007 »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 19:45:20 »
Niet offtopic dit! Dit hoort thuis onder Ubuntu-nl, betreft het functioneren en de kwaliteit en de manier van hulpverlenen van 1 van onze speerpunten: ondersteuning en support (van het forum).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 19:47:16 »
Wat je in elk geval niet wil, is hulpverlening ontmoedigen..... Dat gevaar zit er wel in, als je richtlijnen voor hulpverlening gaat maken.

Ik zou het houden bij een algemene oproep, om bij hulpverlening zoveel mogelijk te verwijzen naar bestaande Nederlandstalige documentatie. Als die van goede kwaliteit is, dan is die goed te begrijpen voor beginners met Linux.

Maar wees niet te streng met die oproep. Zoals gezegd, je wil beslist niet hulp gaan ontmoedigen. Beter moeilijk te begrijpen hulp, dan geen enkele hulp. En niet iedereen is in staat om simpel en begrijpelijk te formuleren. Toch is *ieders* hulp welkom.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 19:47:51 »
Je hebt helemaal gelijk.
Voor iemand die een paar jaar met Linux bezig is, zijn een aantal dingen vanzelfsprekend, die voor een nieuwkomer behoorlijk afwijken van wat hij/zij gewend is.
En eerlijk gezegd, heb ik soms ook problemen mee, tenslotte weet ik niet alles (eigenlijk weinig).
Het enige dat ik weet, is hoe ik mijn problemen oplos en hoe ik mij PC's configureer.
Dit doe ik zoveel mogelijk grafisch, maar soms kan je niet anders :lol:
Mijn manier probeer ik te vertellen en over te dragen, omdat ik weet hoe het werkt !

Vandaag voor de eerste keer een installatie gedaan met de live CD, daarbij moest ik heel veel nadenken, terwijl de alternate voor mij gesneden koek is.
Voor jou is het mogelijk precies anders om.

Wat ik probeer te zeggen is, dat ik het graag uitleg, zoals ik werk, dan snap ik eventueel ook waar het fout gaat, mocht dat gebeuren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/02, 19:48:49 »
Niet offtopic dit! Dit hoort thuis onder Ubuntu-nl, betreft het functioneren en de kwaliteit van hulpverlenen van een van onze speerpunten: ondersteuning en support (van het forum).
Dan meldt je dit even bij de moderators via de knop die daar voor bestemd is!!

Een knop?! Waar?!  :rolleyes:
edit: echt geen knop hier.....

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/02, 19:49:17 »
Is al gebeurd ;)

Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/02, 19:57:37 »
@Pjotr, je hebt gelijk daarmee. Dan zouden deze richtlijnen beter "tips" genoemd kunnen worden.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/02, 20:04:17 »
weer ontopic  ;),het punt wat Cumulus007 aangeeft daar zit natuurlijk wel wat in

hulp verlenen vraagt nogal een oplossend denkvermogen v/d hulpverlener....vaak moet je het doen met de info die een hulp vragende geeft,............het belangrijkste mbt hulpverlenen is volgens mij de juiste info zien te bemachtigen en dit goed vertalen/doorgronden zodat de bronoorzaak van het probleem duidelijk wordt
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/02, 20:05:13 »
De discussie grafisch beantwoorden/terminal antwoord, is al vaak langsgekomen.
Mijn indruk is dat beginners graag een grafisch antwoord krijgen. Het zweet breekt spontaan uit bij het woord terminal alleen al.
Maar goed, in sommige gevallen is grafisch werken best handig en het mooie is natuurlijk dat je direct foutmeldingen erbij krijgt. En ja, het went.
Toch is er bij mij vrijwel geen enkel commando dat in mijn hersencelletjes blijft opgeslagen. Ik werk dan ook voornamelijk grafisch.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/02, 20:05:33 »
In de forum richtlijnen staat al hoe je wat vraagt en hoe je beantwoord. Wellich moeten deze regels middels een link prominent aanwezig zijn op de pagina waar je een vraag typt of een antwoord typt. Mochten er nog wat hiaten in de regels zitten kan het team deze nog aanpassen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/02, 20:13:59 »
Het is inderdaad waar. Daarom geef ik aan beginners ook zo veel mogelijk grafische adviezen.

Maar Pjotr, zelfs jij laat mensen de Terminal gebruiken in jou documentatie op jou website. Is nergens voor nodig, want die Medibuntu-repo kun je ook zonder Terminal toevoegen. Je hebt wel gelijk dat het sneller gaat via de Terminal.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/02, 20:26:55 »
soms is het wel handig om mensen spelenderwijs dmv een klein regeltje een beetje vertrouwd te maken met de terminal.

dit vergroot ook weer het zelf vertrouwen van de persoon in kwestie als een schijnbaar onmogelijk iets wel lukt.

dus idd cummulus007 je hebt zeker een goed punt maar we moeten oppassen dat het niet te zwart wit wordt,
de terminal hoor nu eenmaal bij linux/ubuntu, hoeveel je hem gebruikt is aan jezelf maar je moet het bestaan niet ontkennen.

zelfs in het boek van jan stedenhouwer wordt heea aangehaald op een voor beginners te behappen manier,
ik vindt dit wel een goede benadering.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/02, 20:31:55 »
+1 pjotr
Ik zie niet wat er mis is met zijn documentatie, termen als "nergens voor nodig" zijn een beetje.... tja....(Uit de hoogte?)

Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/02, 20:32:44 »
Welke leer je ook aanhangt, je moet nooit te recht in de leer zijn. Dat leidt tot niks. Beetje vrijzinnigheid mbt grafisch/terminal is helemaal prima.
Verder ook natuurlijk, maar dat is zo offtopic dat mensen acuut naar de meldknoppen moeten zoeken.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/02, 20:33:28 »
soms is het wel handig om mensen spelenderwijs dmv een klein regeltje een beetje vertrouwd te maken met de terminal.

dit vergroot ook weer het zelf vertrouwen van de persoon in kwestie als een schijnbaar onmogelijk iets wel lukt.

dus idd cummulus007 je hebt zeker een goed punt maar we moeten oppassen dat het niet te zwart wit wordt,
de terminal hoor nu eenmaal bij linux/ubuntu, hoeveel je hem gebruikt is aan jezelf maar je moet het bestaan niet ontkennen.

zelfs in het boek van jan stedenhouwer wordt heea aangehaald op een voor beginners te behappen manier,
ik vindt dit wel een goede benadering.

Iedereen heeft zo zijn manier, elke hulp is welkom. DE manier bestaat niet. Liever geen uniformiteit maar diversiteit in de manier van helpen.

Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/02, 20:34:00 »
+1 pjotr
Ik zie niet wat er mis is met zijn documentatie, termen als "nergens voor nodig" zijn een beetje.... tja....(Uit de hoogte?)

Ja dat "nergens voor nodig" was inderdaad een beetje te. Excuses. Beter zou geweest zijn "het kan ook grafisch"

Offline Double12

  • Lid
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/02, 20:35:04 »
cumulus007: Goede tips, zo kunnen we mensen goed blijven helpen en hoeven er geen mensen af te haken. Ik zal er in het vervolg zelf ook op letten.

Maar kun je de titel van het topic niet veranderen? Die stoort mij namelijk een beetje. Het zijn gewoon positieve tips, je hoeft het niet zo in het negatieve te trekken.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/02, 20:37:20 »


Iedereen heeft zo zijn manier, elke hulp is welkom. DE manier bestaat niet. Liever geen uniformiteit maar diversiteit in de manier van helpen.

je hebt mij het ook niet over DE manier horen hebben ;)

mischien iets duidelijker maar met zwart wit bedoel ik dus precies wat jij nu zegt ;)

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/02, 20:37:25 »
Zo beter :)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/02, 20:37:53 »
+1 :)


Offline mcgyver

  • Lid
Re: Dingen die mij storen bij het hulpverlenen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/02, 20:43:27 »
Het gaat er volgens mij alleen maar om dat de hulpverlener het probleem goed begrijpt en het -iemand zei het al- zo uitlegt dat het te behappen is. Even doorvragen wat het probleem is en wat de vrager wil. Wat de uitleg betreft is het makkelijkste voor een leek:

Stap 1

Doe dit

Stap 2

Doe dat

Lijkt ie niet helemaal leek (ook dat kan je vragen) is een verwijzing naar bestaande documentatie prima. Pjotr heeft daarvoor een uitstekende website daarvoor, maar er zijn ook andere sites. Klopt wel dat sommige terminal opdrachten bij Pjotr ook grafisch kunnen maar het belangrijkste is dat het duidelijk is, het kan haast niet misgaan. We mogen best technisch worden ..... mist die techniek simpel wordt uitgelegd. Kwestie van checken of hulpvrager je nog kan volgen. Neem daarbij kleine stapjes.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/02, 21:05:46 »
Hallo

Bepaalde fouten die overigens opduiken, laten zich zelfs makkelijker
via de terminal uitpluizen. Een grafische tool is soms helemaal niet
(meer) voorhanden. En stel dat de hardware autodetectie faalt (alsa en xorg),
dan is voor de hulpverlener soms de juiste methode toch, om een terminal
te laten starten. Vaak geeft de vrager al aan dat ie het niet snapt, dan kun
middels aanwijzingen van; doe dit en dat/knip en plak, toch snel resultaten
leveren.

Let ook maar eens op hoe het gaat, richting bijv. udev daar zit niet voor
niets een udevadm monitor --opties in, jawel alleen commandline.
En aangezien Jaunty bijv. nog meer met udev doet als de vorige versies, kun je
soms je hardwareprobleem alleen op deze manier oplossen. Dus als je fouten
in deze implementatie wilt zoeken; dan zit je qua grafisch geweld mis.
Of ze moeten op termijn een lading grafische klikklakklaar jasjes hieromheen gaan breien.

T'zit hem meer, denk ik in de inschatting van de vragensteller; wat wil/kan hij/zij
en dan besluiten of je de terminal in hapklare brokken gaat opdienen.
En als je de terminal kunt vermijden omdat het ook grafisch kan; wat let je gewoon
doen.

Kwestie van keuze, zoals zo vaak in linux

Mijn 2 centen, inderdaad van een oud terminal fossiel  ;)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline heir4c

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/02, 21:21:16 »
Ik had in het begin ook moeite met die terminal toestand, maar ben blij dat die commando's gegeven werden/worden. Nu doe ik sommige zaken veel sneller via de terminal. Maar er is meestal ook een grafische weg daarvoor (niet altijd denk ik).
In sommige topics word na een bepaalde manier om iets te bereiken ook door anderen een andere manier aangegeven/voorgesteld. Dat vind ik dus ook heel interessant. Zo kan men als leek toch onmiddelijk verschillende wegen volgen om iets te veranderen/op te lossen.
Moeilijk of niet, belangrijk is om goed uit te leggen en stap voor stap de zaken (proberen) uit te leggen als de vraagsteller het niet direkt begrijpt. En proberen geduld op te brengen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/02, 22:27:32 »
Ben het volledig eens met Cumulus007 .

Er kan alles zoniet bijna alles op de grafische manier gedaan worden.
Krijg echter de indruk dat de meeste mensen op dit forum dit zelf nog niet eens weten... ?

Dus per definitie word er meteen naar de terminal gegrepen...

In ieder geval een puntje om op te letten. ( ook ikke )  XD
Ubuntu is per slot van rekening (bijna) net zo ergonomisch als windows.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D