Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tips voor hulpverlening op het forum  (gelezen 9455 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #50 Gepost op: 2009/05/03, 16:54:22 »
: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/hoe-vraag-je-om-hulp/
Dit is wellicht intimiderend voor de prille starter? Misschien zou dat anders kunnen?
Eens.

De eerst paar pagina's zijn bijna historisch te noemen. :) Toen (2006) werden terminalopdrachten niet als "ouderwets" gezien?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline hvb

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #51 Gepost op: 2009/05/03, 20:03:57 »
Ik heb er gelijk maar even, voor de gevorderden, een supersnelle methode voor de terminal aan toegevoegd. Medibuntu-pakketjes installeren met de turbo aan. Ook voor mezelf, lekker makkelijk. Schuingedrukt, om het te onderscheiden van de grafische methode.

@testcees: mijn docu is vrijwel alleen gericht op Gnome, anders wordt het te ingewikkeld. Dat is althans mijn keus.  :-)

KDE-gebruikers zijn trouwens doorgaans geen beginners met Linux, maar zijn al wat ervarener.... En bovendien heeft Vistaus daar al wat moois voor gemaakt. Ook in de documentatie van Ubuntu-NL staat er trouwens al heel wat goeds voor KDE. Ze komen dus niks tekort.....  :-)


Pjotr

Als je toch aan het veranderen bent kun je ook een schoonheidsfoutje meenemen.
Bij 36 veelgestelde vragen (nr 19) gebruik je nog het begrip "a la carte menu", waarvan ik dacht dat dat 2 jaar geleden al afgeschaft was. Hoofdmenu heet het tegenwoordig.

Wat de nummering in OO.org betreft (veelgestelde vragen nr 31) geef ik zelf verreweg de voorkeur aan de extensie "pagination", waarmee je een schermpje krijgt dat de zelfde mogelijkheden heeft als in msoffice 2000 voor de nummering.

Overigens niets dan lof voor je site,

Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #52 Gepost op: 2009/05/03, 21:47:39 »
Wat de nummering in OO.org betreft (veelgestelde vragen nr 31) geef ik zelf verreweg de voorkeur aan de extensie "pagination", waarmee je een schermpje krijgt dat de zelfde mogelijkheden heeft als in msoffice 2000 voor de nummering.

Overigens niets dan lof voor je site,

Hans

Handige tip! Ik heb het gelijk verwerkt. Bedankt!

Ik had nog nooit extensies in OO geïnstalleerd, alleen in Firefox. Weer geleerd.  :-)

Offline ptb

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #53 Gepost op: 2009/05/04, 00:43:03 »
mooie discussie tot dusver.Ik dacht eraan dat toen ik kennismaakte met ubuntu in 2006 er een overdaad aan terminaltijgers lid waren van het forum.Er was 1 lid (een vrouw dacht ik, waarvan ik jammer genoeg de naam niet meer kan vinden) hier toen die consequent probeerde tegenwicht te bieden door te laten zien hoe problemen ook grafisch  konden worden opgelost.Ik heb dat toen zeer gewaardeerd.Het maakte de overstap gemakkelijker.Later zie je dat de terminal ook zijn voordelen heeft.
Maar om het wennen gemakkelijker te maken zou ik dus in eerste instantie de grafische oplossing laten zien.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #54 Gepost op: 2009/05/04, 00:55:54 »
Terminal is leuk, maar indien je dit maar af en toe doet, dan is iedereen de helft kwijt aan commando's. Daarom is grafisch gemakkelijker, zeker om op de lange duur, voor dingen die je niet vaak doet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #55 Gepost op: 2009/05/04, 01:06:58 »
Het mooie van de terminal is dat het snel is, nauwkeurig, in iedere taal hetzelfde en ook voor veel versies hetzelfde.
Kopiëren, plakken en klaar...

Plus het is minder tikwerk voor de helper. (Ik ben ook lui ;))
Ik tik liever 1 regel in (terminal), dan dat ik 3 regels (GUI) moet schrijven. Bovendien moet je daarmee ook nog rekening houden met de taal, welke versie en of het wel duidelijk overkomt.

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #56 Gepost op: 2009/05/04, 09:34:38 »
Misschien is het ook mogelijk om een extra variabele toe te voegen aan het profiel van forumleden waarmee ze aangeven of ze wel of niet de terminal wensen te gebruiken. Dit zou vervolgens met een icoontje kunnen weergegeven worden bij de berichten zodat forumleden die op een vraag willen antwoorden daar rekening mee kunnen houden.

Als er zo'n mogelijkheid is, is het wellicht interessant om deze iets geavanceerder te maken. I.p.v. wel of geen terminal gebruiken zouden gebruikers hun vaardigheidsniveau kunnen aangeven. Wie zich inschrijft staat standaard op 1. Er zouden bepaalde vaardigheden aan verschillende niveaus gekoppeld kunnen worden. Bijvoorbeeld (niet over nagedacht, dus slechts ter illustratie):

niveau 1: geen ervaring
niveau 2: repository kunnen toevoegen met synaptics
niveau 3: met de terminal door de mappen kunnen navigeren en een bestand copiëren.
niveau 4: /etc/fstab, /boot/grub/menu.lst kunnen aanpassen, en er een backup van kunnen maken.
etc.

Zoiets zou dan kunnen worden vastgelegd in de wiki zodat leden zelf kunnen kijken wat hun niveau is. Leden kunnen dan zelf hun niveau wijzigen als ze niet als beginner behandeld willen worden. Dat scheelt denk ik meteen een hoop werk bij het beantwoorden van vragen. Dus iedereen blij.  :D  En mensen kennende zal het zichtbaar zijn van het niveau ook nog eens motiveren om de vaardigheden van de verschillende niveaus eigen te maken. Dat scheelt dan ook weer.  ;)

Maar of dit zonder al te veel moeite haalbaar is, dat weet ik niet.

Is dat wat?

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #57 Gepost op: 2009/05/04, 09:42:40 »
Prima idee! Ik vind wel, dat elke nieuwe gebruiker dan een welkomst-PIM moet krijgen met dit soort info erin.

Offline JvH

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #58 Gepost op: 2009/05/04, 10:25:45 »
Misschien is het ook mogelijk om een extra variabele toe te voegen aan het profiel van forumleden waarmee ze aangeven of ze wel of niet de terminal wensen te gebruiken. Dit zou vervolgens met een icoontje kunnen weergegeven worden bij de berichten zodat forumleden die op een vraag willen antwoorden daar rekening mee kunnen houden.

Als er zo'n mogelijkheid is, is het wellicht interessant om deze iets geavanceerder te maken. I.p.v. wel of geen terminal gebruiken zouden gebruikers hun vaardigheidsniveau kunnen aangeven. Wie zich inschrijft staat standaard op 1. Er zouden bepaalde vaardigheden aan verschillende niveaus gekoppeld kunnen worden. Bijvoorbeeld (niet over nagedacht, dus slechts ter illustratie):

niveau 1: geen ervaring
niveau 2: repository kunnen toevoegen met synaptics
niveau 3: met de terminal door de mappen kunnen navigeren en een bestand copiëren.
niveau 4: /etc/fstab, /boot/grub/menu.lst kunnen aanpassen, en er een backup van kunnen maken.
etc.

Zoiets zou dan kunnen worden vastgelegd in de wiki zodat leden zelf kunnen kijken wat hun niveau is. Leden kunnen dan zelf hun niveau wijzigen als ze niet als beginner behandeld willen worden. Dat scheelt denk ik meteen een hoop werk bij het beantwoorden van vragen. Dus iedereen blij.  :D  En mensen kennende zal het zichtbaar zijn van het niveau ook nog eens motiveren om de vaardigheden van de verschillende niveaus eigen te maken. Dat scheelt dan ook weer.  ;)

Maar of dit zonder al te veel moeite haalbaar is, dat weet ik niet.

Is dat wat?
Meesterlijk idee. Bij het starten van een topic kun je al een icoontje instellen. Is hier misschien iets mee te doen?

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #59 Gepost op: 2009/05/04, 11:09:24 »
Vind ik ook een hartstikke goed idee! Weet alleen niet of dat mogelijk is met SMF... Tenzij iemand er een plugin voor schrijft :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #60 Gepost op: 2009/05/04, 11:11:24 »
Mijn niveau staat al in mijn handtekening.
Simpel en eenvoudig. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline JvH

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #61 Gepost op: 2009/05/04, 11:29:10 »
Goed idee ik ga m'n sig zo ook aanpassen :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #62 Gepost op: 2009/05/04, 11:51:42 »
Lees als je hulpverleent ook alle bijdragen die reeds in een draadje gepasseerd zijn. Ook een goeie lijkt me?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #63 Gepost op: 2009/05/04, 11:52:11 »
@tommie
goed idee trouwens!

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #64 Gepost op: 2009/05/04, 13:17:15 »
@Femke: Op een ander forum waar ik op zit, werken ze met Tags in de topictitel. Natuurlijk is het hier minder uitgebreid wua dingen, maar wij kunnen dat ook doen. Voorbeeld van Tags in een topictitel:

[Kubuntu 8.04] Resolutie niet goed
[Xubuntu 9.04] Kan Terminal niet openen
[Ubuntu 8.10] Geen geluid in Konversation

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #65 Gepost op: 2009/05/04, 13:18:07 »
Lees als je hulpverleent ook alle bijdragen die reeds in een draadje gepasseerd zijn. Ook een goeie lijkt me?

Is inderdaad een goeie. Mag jij gelijk mee beginnen in het Open Arena topic in het Games forum ;-) Alles op ALSA zetten was namelijk al genoemd en dat hielp niet.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #66 Gepost op: 2009/05/04, 14:25:14 »
Lees als je hulpverleent ook alle bijdragen die reeds in een draadje gepasseerd zijn. Ook een goeie lijkt me?

Is inderdaad een goeie. Mag jij gelijk mee beginnen in het Open Arena topic in het Games forum ;-) Alles op ALSA zetten was namelijk al genoemd en dat hielp niet.


Ja, het is niet onopgemerkt gebleven. Nu maar hopen dat iedereen dit oppikt.

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #67 Gepost op: 2009/05/04, 14:51:09 »
Misschien is het ook mogelijk om een extra variabele toe te voegen aan het profiel van forumleden waarmee ze aangeven of ze wel of niet de terminal wensen te gebruiken. Dit zou vervolgens met een icoontje kunnen weergegeven worden bij de berichten zodat forumleden die op een vraag willen antwoorden daar rekening mee kunnen houden.

Als er zo'n mogelijkheid is, is het wellicht interessant om deze iets geavanceerder te maken. I.p.v. wel of geen terminal gebruiken zouden gebruikers hun vaardigheidsniveau kunnen aangeven. Wie zich inschrijft staat standaard op 1. Er zouden bepaalde vaardigheden aan verschillende niveaus gekoppeld kunnen worden. Bijvoorbeeld (niet over nagedacht, dus slechts ter illustratie):

niveau 1: geen ervaring
niveau 2: repository kunnen toevoegen met synaptics
niveau 3: met de terminal door de mappen kunnen navigeren en een bestand copiëren.
niveau 4: /etc/fstab, /boot/grub/menu.lst kunnen aanpassen, en er een backup van kunnen maken.
etc.

Zoiets zou dan kunnen worden vastgelegd in de wiki zodat leden zelf kunnen kijken wat hun niveau is. Leden kunnen dan zelf hun niveau wijzigen als ze niet als beginner behandeld willen worden. Dat scheelt denk ik meteen een hoop werk bij het beantwoorden van vragen. Dus iedereen blij.  :D  En mensen kennende zal het zichtbaar zijn van het niveau ook nog eens motiveren om de vaardigheden van de verschillende niveaus eigen te maken. Dat scheelt dan ook weer.  ;)

Maar of dit zonder al te veel moeite haalbaar is, dat weet ik niet.

Is dat wat?

Ok, ik open hier een nieuwe draad voor om dit uit te werken. Wie mee wil helpen moet daar maar even kijken:

http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntu-vaardigheidsniveaus-realiseren-in-het-forum/msg408595/#msg408595


Offline siegi

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #68 Gepost op: 2009/05/04, 15:07:41 »
@Femke: Op een ander forum waar ik op zit, werken ze met Tags in de topictitel. Natuurlijk is het hier minder uitgebreid wua dingen, maar wij kunnen dat ook doen. Voorbeeld van Tags in een topictitel:

[Kubuntu 8.04] Resolutie niet goed
[Xubuntu 9.04] Kan Terminal niet openen
[Ubuntu 8.10] Geen geluid in Konversation
vbulletin, wat ze op het engelstalige forum gebruiken heeft dit, maar die forum software is dan wel betalend.
Misschien dat we aan SMF wel zo iets kunnen toevoegen met een mod, maar dat lijkt me niet echt optimaal voor de database.

Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #69 Gepost op: 2009/05/04, 15:42:09 »
Ik had het niet over het Engelstalige forum, ik had het over het SWB-forum, welke eveneens SMF gebruikt (wel een verouderde versie van SMF, maar alsnog).

Offline heir4c

  • Lid
Re: Tips voor hulpverlening op het forum
« Reactie #70 Gepost op: 2009/05/04, 19:54:51 »
Een Berichticoon maken voor de verschillende distro's misschien? Kan men gelijk daaraan zien welke versie men gebruikt of een zo'n icoontje kunnen selekteren dat dan automatisch naast de titel of in het bericht verschijnt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu