Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data recovery software?  (gelezen 1625 keer)

data recovery software?
« Gepost op: 2020/03/14, 06:59:25 »
De volgende situatie: door een ongelukje (lang verhaal) met kde partitiebeheerder, is een best grote partitie ontoegankelijk geworden. Voor de meer sociale forumleden onder ons. Wees gerust: de belangrijkste data stonden elders al kopieen van. Ik stel deze vraag vooral omdat er ook bestanden op de partitie staan waarvan het leuk is als ik die alsnog zou kunnen redden.

Wat zijn de mogelijkheden binnen Linux/Ubuntu? Is er data recovery software beschikbaar of anderszins mogelijkheden om de bestanden die nog op de partitie staan er alsnog af te halen/ te lezen? Zijn er mogelijkheden om de partitie op zich alsnog leesbaar/detecteerbaar te maken?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

DarkEra

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/14, 07:04:37 »
Kun je de partitie ook niet benaderen via een live sessie vanaf een live usb stick of DVD?

Re: data recovery software?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/14, 09:42:50 »
Kun je de partitie ook niet benaderen via een live sessie vanaf een live usb stick of DVD?

Nog niet geprobeerd edoch het lijkt me niet. De bestandsindeling is niet herkenbaar. Voor de volledigheid: ik heb de Kubuntu installatie op een aparte partitie en de niet toegankelijke partitie is een aparte .
Update: as we speak is Testdisk (na wat zoekwerk op gestuit) bezig om de bestandsindeling te herbouwen. Hoop dat het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/14, 11:24:24 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/14, 15:01:52 »
Ik lees dat je Testdisk gaat proberen . Heb je de bestanden versleuteld en weet je de sleutel niet meer ?
Met photorec onderdeel van testdisk word  gebruikt als bestanden in windows met een virus versleuteld werden .
Je hebt dan wel een externe HD of USB als doel  nodig om de ontsleutelde bestanden naar te schrijven .


https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step
« Laatst bewerkt op: 2020/03/14, 15:05:50 door swake »

Offline vanadium

  • Lid
Re: data recovery software?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/14, 15:15:48 »
Ik vrees dat dat foute informatie is. Photorec kan geen bestanden die versleuteld zijn, ontsleutelen. Ik vind dat ook niet terug op de link.

Met testdisk kan het lukken om een partitie terug leesbaar te maken, partitietabel te herstellen enz.

Photorec maakt het mogelijk uit binaire data nog bepaalde types bestanden met een herkenbare opbouw, te recupereren. Het is zelfs tot op zekere hoogte in staat gefragmenteerde bestanden te reconstrueren.

Uiteraard moet je ergens vrije ruimte hebben op een andere harde schijf of externe harde schijf om die gerecupereerde bestanden naar toe te kunnen schrijven. De gerecupereerde bestanden krijgen een willekeurige naam. Daarna is er nog heel wat handwerk nodig om de gerecupereerde bestanden één voor één te inspecteren, te testen en zelf opnieuw te klasseren en te herordenen. Voor foto's kan dat aspect nogal meevallen.

Versleuteling compliceert dataherstel. Photorec zal in de data van een versleutelde partitie géén bestanden herkennen. Als er daarentegen encryptie is op bestandsniveau, zoals bijvoorbeeld na een ransomware aanval, dan kan photorec nog ongeencrypteerde bestanden recupereren: dergelijke encryptiesoftware zal immers een bestand encrypteren, en daarna het origineel wissen. Hierbij verdwijnt het bestand uit de folder, maar de ruwe data van het bestand bestaat nog op de schijf zolang de data niet overschreven wordt.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/14, 15:19:50 door vanadium »

Re: data recovery software?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/14, 15:32:23 »
Ik lees dat je Testdisk gaat proberen . Heb je de bestanden versleuteld en weet je de sleutel niet meer ?
Met photorec onderdeel van testdisk word  gebruikt als bestanden in windows met een virus versleuteld werden .
Je hebt dan wel een externe HD of USB als doel  nodig om de ontsleutelde bestanden naar te schrijven .


https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step

Versleuteling is niet aan de orde. Schijf/partitie is door ongelukje niet toegankelijk geworden, geen herkenbare bestandsindeling terwijl de data er mijns inziens gewoon nog op moet staan.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/14, 20:40:06 »
Citaat
Versleuteling is niet aan de orde. Schijf/partitie is door ongelukje niet toegankelijk geworden, geen herkenbare bestandsindeling terwijl de data er mijns inziens gewoon nog op moet staan.
Jij spreekt eigenlijk jezelf tegen . Als je een schijf of partitie versleuteld is die niet meer toegangelijk en is de bestandsindeling onherkenbaar . Tuurlijk zijn die bestanden daar nog maar zul je eerst moeten ontsleutelen om erbij te kunnen .
Intressant om eens te lezen  en dit .

« Laatst bewerkt op: 2020/03/14, 20:54:47 door swake »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: data recovery software?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/14, 22:03:54 »
Hoi Bal,

De mogelijkheden binnen Linux qua datarecovery zijn enorm. In 2008 ben ik er ooit intensief mee bezig geweest met veel succes. Die ervaringen zijn nu inmiddels goed verouderd, maar ik heb ze nog steeds online staan op https://data-terug.blogspot.com mocht je daarin geïnteresseerd zijn.

Testdisk lijkt me de goede weg, maar je zal je met zorg moeten verdiepen in de werking van de software. Schijven met problemen moet je met grote zorg benaderen. Binnen commerciele software is er ook het nodige te vinden. Die software zet dan ook de goede bestandsnamen terug. Welke software dat was zou ik niet meer weten helaas. Het kostte wel wat geld en het werkte onder Windows. Inmiddels is dat verhaal nou ook verouderd.

Succes!

Groet,

Just


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/15, 00:13:11 »
Citaat
De volgende situatie: door een ongelukje (lang verhaal) met kde partitiebeheerder, is een best grote partitie ontoegankelijk geworden.
Ik hoop dat het niet is wat ik nu denk ?
Je hebt toch die partitie niet "unallocated" gemaakt , de toegewezen ruimte verwijdert ? Dan is de partitie niet ontoegangelijk meer , maar verwijdert .



Re: data recovery software?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/15, 08:42:46 »
Hoi Bal,

De mogelijkheden binnen Linux qua datarecovery zijn enorm. In 2008 ben ik er ooit intensief mee bezig geweest met veel succes. Die ervaringen zijn nu inmiddels goed verouderd, maar ik heb ze nog steeds online staan op https://data-terug.blogspot.com mocht je daarin geïnteresseerd zijn.

Testdisk lijkt me de goede weg, maar je zal je met zorg moeten verdiepen in de werking van de software. Schijven met problemen moet je met grote zorg benaderen. Binnen commerciele software is er ook het nodige te vinden. Die software zet dan ook de goede bestandsnamen terug. Welke software dat was zou ik niet meer weten helaas. Het kostte wel wat geld en het werkte onder Windows. Inmiddels is dat verhaal nou ook verouderd.

Succes!

Groet,

Just

Daar ben ik inmiddels achter Just. Ik ga ook zeer voorzichtig te werk met het uitvogelen van welke stappen ik precies moet nemen. Ik denk eigenlijk dat hetgeen Vanadium hier al eerder aangaf, is wat er moet gebeuren: de partitie moet weer leesbaar worden gemaakt / label moet worden hersteld. (een omhooggevallen semi - leek als ik moet wellicht eerst even de juiste definitie bedenken ;) )
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: data recovery software?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/15, 09:07:32 »
Citaat
De volgende situatie: door een ongelukje (lang verhaal) met kde partitiebeheerder, is een best grote partitie ontoegankelijk geworden.
Ik hoop dat het niet is wat ik nu denk ?
Je hebt toch die partitie niet "unallocated" gemaakt , de toegewezen ruimte verwijdert ? Dan is de partitie niet ontoegangelijk meer , maar verwijdert .

Heer Swake ik merk aan alles dat u  kennis heeft en vooral graag wilt helpen. Echter, neen: ik heb de partitie niet unallocated gemaakt en neen er is geen sprake van versleuteling. Dat is immers een bewuste actie en hier is sprake van: kan er niet meer bij omdat er wat mis ging. Zo ver reikt mijn kennis dat ik dat met zekerheid kan stellen. Ik herhaal nogmaals: Ik merk aan alles dat u vooral graag wilt helpen. Laat het duidelijk zijn dat dit zeker wordt gewaardeerd ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 09:12:19 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/15, 09:51:11 »
Ik begin het nu gaan te snappen , ik heb ooit eens iemand zo geholpen maar dat was bij een windows computer maar dit heeft geen belang .
Met photorec kun je niet alleen foto's recepureren maar ook documenten en andere bestandstypes .
Dit is zeer belangrijk ! Afhankelijk van hoeveel data (bron)  er moet gerecureerd worden kan van uren tot "dagen" duren . Elke byte van een bestand word door photorec uitgelezen en als het bestand volledig uitgelezen werd word het weggeschreven naar het doelstation , daarom dat je een extern medium nodig hebt om naar te schrijven .
De broncomputer mag niet uitvallen of niet uitgezet worden tijdens het proces . Stel dat photorec 200 bestanden heeft kunnen recepureren naar het extern medium en er moeten nog bijv. 200 gerecupureerd worden, computer word uitgezet of valt uit moet je volledig opnieuw beginnen vanaf 0 .
Photorec moet wel geïnstalleerd staan op het doelstation , en op het doelstation moet je een map aanmaken naar waar de gerecupureerde bestanden weggeschreven worden .

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/15, 10:23:22 »
Wat doet  photorec van testdisk eigenlijk ?
Al je bestanden zijn als kopie in microformaat opgeslagen . Met speciale software die de recherche gebruikt zal alles veel sneller uitgelezen zijn  dan met testdisk . Testdisk gaat gewoon die microformaten byte per byte uitlezen en naar het extern medium schrijven .
Dus nooit denken ik ga mijn mijn schijf 100 X formateren dan kan niemand mijn bestanden nog lezen . Die microformaten zijn daar nog .
« Laatst bewerkt op: 2020/03/15, 10:30:34 door swake »

Offline jan11000

  • Lid
Re: data recovery software?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/15, 17:46:05 »
En eerst een kopie maken van originele schijf.(extra schijf)
Dan op de kopie kun je dan gaan repareren.(kopiëren naar een andere extra schijf).
Als je zo werkt, dan heb je nog steeds het origineel, zodat je ook met een verse kopie, en andere recovery software kunt proberen.

Re: data recovery software?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/16, 16:43:26 »
voorlopig snap ik van testdisk nog niet heel veel. Ik heb het project even in de vriezer gelegd. Wordt vervolgd
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: data recovery software?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/18, 14:44:25 »
Geachte medemensen: het is gelukt!

In testdik de procedure gevolgd van: boot sector recovery. Als gegeven alhier: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step#NTFS_Boot_sector_recovery

Ik wist in eerste instantie niet zo goed waar ik naar moest zoeken maar dit was dus de omschrijving van het probleem. En dit op zich is een hele simpele procedure zo blijkt.

Dan moet ik zeggen dat ik nu de procedure ken, maar ik "begrijp" hem nog niet helemaal. Wat heb ik precies gedaan?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/18, 14:46:03 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/18, 14:59:31 »
Citaat
Ik wist in eerste instantie niet zo goed waar ik naar moest zoeken maar dit was dus de omschrijving van het probleem. En dit op zich is een hele simpele procedure zo blijkt.

Dan moet ik zeggen dat ik nu de procedure ken, maar ik "begrijp" hem nog niet helemaal. Wat heb ik precies gedaan?
Dat de bootsector corrupt was ? Hoe die corrupt geraakt is kan door een bootsector virus .
Of bij een dualboot , dat je die willen fixen hebt en op de verkeerde wijze gefixt .

Re: data recovery software?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/18, 16:16:29 »
Citaat
Ik wist in eerste instantie niet zo goed waar ik naar moest zoeken maar dit was dus de omschrijving van het probleem. En dit op zich is een hele simpele procedure zo blijkt.

Dan moet ik zeggen dat ik nu de procedure ken, maar ik "begrijp" hem nog niet helemaal. Wat heb ik precies gedaan?
Dat de bootsector corrupt was ? Hoe die corrupt geraakt is kan door een bootsector virus .
Of bij een dualboot , dat je die willen fixen hebt en op de verkeerde wijze gefixt .

U refereert naar de oorzaak van het probleem. Dat was heel simpel: ik schoot uit met kde partitiebeheer, simpel zat, ongelukje dus. Vandaar bootsector corrupt. Maar dat was niet wat ik vroeg. Ik zou benieuwd zijn naar een wat specifieker uitleg naar de procedure waarmee ik het heb opgelost. Ok, ik heb bootsector recovery gepleegd..... wat zijn bootsectoren precies? Wat heeft testdisk nu precies met mijn harde schijf gedaan waardoor ik er weer bij kan?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/18, 16:23:44 »

Re: data recovery software?
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/18, 16:30:34 »
helder, dank u
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: data recovery software?
« Reactie #20 Gepost op: 2020/03/18, 16:54:19 »
Ik kan daar op je topic niet meer reageren .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107357.msg1043522#msg1043522
Dat betekent dat je apparaat niet meer in de database (kernel) werd opgenomen zoals ik al eerder geciteerd had , en misschien best te downgraden naar een vorige kernel .
https://www.linuxtopia.org/online_books/linux_kernel/kernel_configuration/ch08s02.html
« Laatst bewerkt op: 2020/03/18, 16:58:28 door swake »