Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips  (gelezen 1717 keer)

Offline tabasco

  • Lid
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik het Ubuntu syteem (10.04) ge-update naar 11.10. Dit vanwege te oude versies van veel programma's waardoor ik veel ppa's moest installeren totdat het systeem zelfs instabiel werd. (evolution/shotwell/firefox/rhythmbox)

Daar ik niet lekker overweg kon met unity / gnome-shell. Heb ik gekozen voor Xubuntu op deze pentium4. Dit draait na enig zoek en instel werk na een aantal dagen redelijk naar mijn zin. Gnome classic ging ook niet helemaal lekker.

Er resten een aantal punten waar ik nu nog op vastloop, hopelijk kunnen jullie me verder helpen:

- Het xubuntu toepassingen menu bevat alle programma's waarvan ik er een aantal wil verbergen. In ubuntu kon ik dat via Alacarte, in xubuntu 11.10 is deze optie er niet en zou het handmatig moeten kunnen. Ik heb echter nog geen bruikbare handleiding hiervoor kunnen vinden. edit: Opgelost, dank aan petervs.

- Om het systeem bij-de-tijd en bruikbaar te houden heb ik een dockbarx panel geplaatst ipv ander vensterbeheer. Werkt goed nu zou ik graag de dockmanager helpers plugins activeren voor rhythmbox. Ik krijg deze op geen manier aan de praat. alle benodigde extra's geinstalleerd. edit: Door middel van het pakket Peas te installeren is dit opgelost!

- In de standaard indicator-plugin (icoon: envelop, speaker) staan Thunderbird, Pidgin en gmusicbrowser als programma's ingesteld. Deze wil ik verwijderen. Als tussenoplossing heb ik de indicator-plugin verwijderd en gebruik ik de Mixer-plugin voor het volume. Alleen weet ik geen goede vervanger voor de e-mail melding die ook werkt. (Een dockmanager helper voor Evolution op dockbarx bestaat volgens mij helaas niet)
edit: Door het verwijderen van bovengenoemde applicaties verdwijnen ze ook uit indicator-plugin, opgelost met dank aan ron

- Rhythmbox zelf werkt zoals vertrouwd naar behoren alleen kan ik geen radiostreams instellen en worden een aantal plugins niet geladen. De radiostreams heb ik opgelost met het pakketje Radio Tray, wat eigenlijk nog beter werkt... edit: Ook opgelost met behulp van het pakketje Peas

- In Shotwell werkt de functie om een afbeelding als bureaubladachtergrond in te stellen niet, hierdoor moet ik de afbeelding eerst openen in Thunar bestandsbeheer en dan instellen als achtergrond, een beetje onhandig...

Dit zijn tot nu toe een aantal puntjes die ik niet naar mijn zin krijg, verder bevalt het xubuntu systeem redelijk. Bijna net zo fijn als ubuntu met gnome. Hopelijk zijn er meer xubuntu overstappers die mij verder kunnen helpen... of andere tips hebben
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 00:06:41 door tabasco »


Offline tabasco

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/24, 15:58:23 »
dankje,
die had ik ook al doorgenomen ja...

Hier nog even een screenshot van hoe het er nu uitziet:


Op de werkbalk (dikte 42) met Feanza icon theme staat het volgende (andere werkbalk is weg):

  • Het menu icoon+tekst (zelf aan te passen dmv rechts klik Eigenschappen) alleen de menu items zelf nog niet
  • Folder icoon - opent mappen met Thunar
  • Bureaublad weergeven icoon
  • Dan een dockbarx panel over de werkbalk gelegd en deze doorzichtig gemaakt zodat het lijkt alsof het bij de werkbalk hoort, met firefox, evolution, shotwell en rhythmbox. Dit fungeert gelijk als venster wisselaar/beheerder.
  • Mededelingen gebied (hier komen update meldingen enzo, en hier staat het radiotray icoon)
  • De volumeregelaar (als je hier op klikt kun je een toepassing toewijzen naar keuze die dan start)
  • De datum met klok
  • Als laatste actie knoppen - het standaard afsluit venster verwijderd want daar staat allerlei rommel in, deze doet wat hij moet doen: klik er op en de computer sluit direct af!

Nu hoop ik dus alleen nog eerder genoemde puntjes te verhelpen...

Offline Tom

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/24, 16:43:38 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline petervs

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/24, 17:41:36 »
- Het xubuntu toepassingen menu bevat alle programma's waarvan ik er een aantal wil verbergen. In ubuntu kon ik dat via Alacarte, in xubuntu 11.10 is deze optie er niet en zou het handmatig moeten kunnen. Ik heb echter nog geen bruikbare handleiding hiervoor kunnen vinden.
Open de Terminal en ga naar /usr/share/applications:
cd /usr/share/applications
Wanneer je dan het volgende commando intikt, zie je een lange lijst met bestanden met de extensie .desktop:
ls
Elk bestand komt overeen met een item in het menu.

Om een item in het Toepassingenmenu te verwijderen, hoef je deze alleen maar te hernoemen.
Een voorbeeld om gnumeric uit het Toepassingenmenu te halen:
sudo mv gnumeric.desktop gnumeric.desktop.disable

Ubuntu MATE 16.04

Offline tabasco

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/24, 18:08:55 »
@petervs
Bedankt, erg duidelijk en het werkt!
(helaas heeft 'nog' niemand de moeite genomen hier een applicatie voor te schrijven)

@Wanda
Ook bedankt, wellicht vind ik hier nog ergens een bruikbare tip tussen.
(gelukkig heb je meer verstand van xubuntu dan webdesign ;) , haha ik bedoel het goed!)

Offline Tom

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/24, 18:22:41 »
Och op mijn 24 inch scherm ziet het er best uit ,op een Nootbookje met een 10 inch schermpje is het een drama.
Maar dat was ook niet mijn bedoeling t´ was meer om alles gebackupt te hebben maar dan ook online.
Zo heb ik twee backups van mijn instellingen. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/24, 19:12:08 »
Open de Terminal en ga naar /usr/share/applications:
cd /usr/share/applications
Wanneer je dan het volgende commando intikt, zie je een lange lijst met bestanden met de extensie .desktop:
ls
Elk bestand komt overeen met een item in het menu.

Om een item in het Toepassingenmenu te verwijderen, hoef je deze alleen maar te hernoemen.
Een voorbeeld om gnumeric uit het Toepassingenmenu te halen:
sudo mv gnumeric.desktop gnumeric.desktop.disable

Mooie handleiding! Ik ben zo vrij geweest om 'm (uiteraard met bronvermelding) over te nemen op m'n webstek.  :)

Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/25, 10:20:14 »
Ik ben ook overgestapt van Ubuntu naar Xubuntu, een prima keuze.
Ik zie dat je ook radiostreams luistert, ken deze lijst? de meest complete die ik heb gevonden:
http://www.listenlive.eu/index.html de url's die je wilt hebben staan rechts.
Bij mij werkt Rhythmbox tot mijn volledige tevredenheid.
Ik moest het wel een tweede keer installeren om internetradiostation erbij te hebben.
Xubuntu 15.04

Offline tabasco

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/25, 10:30:15 »
Ik ben ook overgestapt van Ubuntu naar Xubuntu, een prima keuze.
Ik zie dat je ook radiostreams luistert, ken deze lijst? de meest complete die ik heb gevonden:
http://www.listenlive.eu/index.html de url's die je wilt hebben staan rechts.
Bij mij werkt Rhythmbox tot mijn volledige tevredenheid.
Ik moest het wel een tweede keer installeren om internetradiostation erbij te hebben.
Een tweede keer installeren?
- Eerst verwijderen en dan weer dezelfde installeren? Of uit een PPA een andere versie?

Bedankt voor de streams-lijst, ik luister voornamelijk naar fip:
http://www.tv-radio.com/station/fip_mp3/fip_mp3-128k.m3u

Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/25, 10:34:36 »
Eerst verwijdert en daarna opnieuw geïnstalleerd.
Waarom toen wel de internetradio erbij kwam is mij onduidelijk.
Xubuntu 15.04

Offline tabasco

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/25, 13:19:40 »
Eerst verwijdert en daarna opnieuw geïnstalleerd.
Waarom toen wel de internetradio erbij kwam is mij onduidelijk.
Helaas werkte dit niet voor mij. Ik heb Rhythmbox via synaptic verwijderd, herstart, toegevoegd en herstart.
Nog steeds werken de plugins (en radio) dan niet.
Dit krijg ik in de terminal:
~$ rhythmbox
(rhythmbox:1630): Rhythmbox-WARNING **: Could not load Peas typelib: Typelib file for namespace 'Peas', version '1.0' not found
(rhythmbox:1630): Rhythmbox-WARNING **: Could not load PeasGtk typelib: Typelib file for namespace 'PeasGtk', version '1.0' not found
(rhythmbox:1630): libpeas-WARNING **: Type not found in introspection: 'PeasActivatable'

In synaptic vond ik het pakket gir1.2-peas-1.0 (Application plugin library), deze geïnstalleerd.
Nu werkt alles in Rhythmbox, zelfs de multimedia knoppen op het dockbarx icoon voor Rythmbox werken nu ook! :)

Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/25, 14:17:39 »
Ik heb nog eens nagespeeld wat ik heb gedaan.
Ik heb de eerste keer geïnstalleerd vanuit softwarecentrum en daar ook weer verwijderd.
De tweede keer ook vanuit softwarecentrum en me ervan overtuigd dat alle opties stonden aangevinkt.
Ik denk zelf dat dat laatste mijn succesverhaal opleverde.
Ik ga sowieso altijd via het softwarecentrum. Ik ga nooit via synaptic als het via het softwarecentrum kan.
Xubuntu 15.04

Offline tabasco

  • Lid
Re: overstap Xubuntu 11.10 laatste fine-tune instellingen / tips
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/26, 00:06:15 »
Ik zet deze post maar op opgelost, het gros is voor mij duidelijk (zie het eerste bericht).
De bureaubladachtergrond functie in Shotwell lijkt een bestaande bug te zijn dus die onderzoek ik voorlopig niet.
Allen bedankt voor de geboden hulp...