Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goedkope netbook met Ubuntu  (gelezen 9645 keer)

Offline Double12

  • Lid
Goedkope netbook met Ubuntu
« Gepost op: 2008/11/25, 13:54:19 »
Wat is een geschikte goedkope netbook om Ubuntu op te draaien?
De eeePC 900 of 901 is wel goedkoop, maar de specificaties zijn ook niet denderend en Ubuntu draait er op met kleine complicaties.
Zijn of komen er nog beter mogelijkheden (bijv. met Ubuntu voorgeinstalleerd), of is de eeePC toch de beste oplossing?

Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/25, 13:57:36 »
Inderdaad de eeePC is de beste oplossing. Een alternatief is MSI Wind: http://en.wikipedia.org/wiki/MSI_Wind_PC

Offline Double12

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/25, 14:04:47 »
De MSI Wind U90 zou best eens kunnen...ik heb hem alleen nog niet in de winkel zien liggen.
Een mogelijkheid is ook nog de Ahtec LUG N011. Iemand daar ervaring mee?

Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/25, 14:46:36 »
http://www.portablegear.nl/reviews/MSI_Wind-U90.htm (staan ook een paar winkels bij die ze aanbieden+prijzen)
http://www.ciao-shopping.nl/MSI_Wind_U90__992167 (nog meer winkels die ze aanbieden+prijzen)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/25, 15:06:00 »
Ik ben erg blij met m'n Acer Aspire One A110, nu tweevoudig opstartbaar: Linpus Linux was al voorgeïnstalleerd, en ik heb er Xubuntu naast gezet.

Offline Bill

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/25, 15:52:51 »
Ik ben erg blij met m'n Acer Aspire One A110, nu tweevoudig opstartbaar: Linpus Linux was al voorgeïnstalleerd, en ik heb er Xubuntu naast gezet.

Hoe zijn jouw ervaringen met de ssd icm Xubuntu? Of heb je lopen tweaken om het lekker te laten draaien?

Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/25, 16:04:00 »
Ik heb zelf de Aspire One A150,aangeschaft via www.os4free.nl ik kon kiezen Linspire of 8.04, gevraagd om Ubuntu 8.10 er op te zetten, is ook zo afgeleverd. Mijn keuze is hier op gevallen, voor het toetsenbord en harde schijf van 120GB :) Ook de Asus eeePC 900 en twee modellen van AHTEC NLUG hebben ze, net zoals de Acer wel in de duurdere prijsklasse. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met OS4FREE.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/25, 16:55:36 »
OS4FREE leek me al een tijdje een goede winkel, ook al heb ik er nog geen ervaring mee. Wat ik wel vreemd vind is dat ze wél Kubuntu 8.10 aanbieden, maar niet Kubuntu 8.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/25, 17:12:59 »
Ik ben erg blij met m'n Acer Aspire One A110, nu tweevoudig opstartbaar: Linpus Linux was al voorgeïnstalleerd, en ik heb er Xubuntu naast gezet.

Hoe zijn jouw ervaringen met de ssd icm Xubuntu? Of heb je lopen tweaken om het lekker te laten draaien?

De SSD is langzaam, dus installeren duurt erg lang. Heel erg lang zelfs. Verder moet je inderdaad het nodige afstellen en bijwerken om Xubuntu goed te laten draaien. Swap eerst verkleinen naar 600 MB, voor meer ruimte. En lees-schrijf-acties naar de SSD zoveel mogelijk beperken, wegens de slijtage (EXT2 i.p.v. EXT3, swappiness -1, enz.). Zie hier:
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne

De Atheros draadloze chipset krijg je makkelijk aan de praat met de Madwifi-driver:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

De permanente opslag-uitbreiding (linker SD-gleuf) niet gebruiken: Xubuntu kan de eigen rootpartitie dan niet meer ontkoppelen bij het afsluiten.

Op elk van beide rootpartities (Linpus en Xubuntu 8.10) heb ik nog 1 GB vrije ruimte over. Genoeg voor een soepele werking dus. Beide Linuxen draaien licht en snel.   :-)

Natuurlijk is de versie met gewone harde schijf en 1 GB RAM, de A150, beter. Maar die is wel een heel stuk duurder: 350 euro. Ik kocht de A110 voor "slechts" 225 euro.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/25, 17:16:29 door Pjotr »

Offline rja

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/25, 17:18:48 »
Hoe is het met de accuduur van de Acer Aspire One ?

Van m´n Asus 900, vind ik die tegenvallen, net zo als de microfoon slechte kwaliteit.

Ik koop waarschijnlijk een grotere batterij. als ik op vakantie ga.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/25, 17:24:39 »
Hoe is het met de accuduur van de Acer Aspire One ?

Van m´n Asus 900, vind ik die tegenvallen, net zo als de microfoon slechte kwaliteit.

Ik koop waarschijnlijk een grotere batterij. als ik op vakantie ga.



Ruim twee uur. Niet zo lang dus..... Ook is het geluid van de ingebouwde luidsprekers nogal blikkerig. Maar ja, voor die prijs...  :-)

Een pluspunt vind ik verder de vormgeving en het uiterlijk. De AA1 ziet erg gewoon heel mooi uit, daar is duidelijk zorg aan besteed.

Offline Double12

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/25, 18:00:28 »
Dank voor jullie reacties!
De prijs van die Acer Aspire One A110 klinkt wel erg aantrekkelijk, maar misschien ga ik liever voor iets duurders waar ik langer mee doe. Daarnaast vraag ik me af of de A110 niet een oude versie is, die inmiddels niet meer verkrijgbaar is.

Pjotr123, ik geloof dat er vanaf Intrepid een betere manier is om die Atheros-kaart aan de praat te krijgen: de ath5k driver, die zit in het pakketje linux-backports-modules-intrepid-generic.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/25, 18:06:18 »
Dank voor jullie reacties!
De prijs van die Acer Aspire One A110 klinkt wel erg aantrekkelijk, maar misschien ga ik liever voor iets duurders waar ik langer mee doe. Daarnaast vraag ik me af of de A110 niet een oude versie is, die inmiddels niet meer verkrijgbaar is.

Pjotr123, ik geloof dat er vanaf Intrepid een betere manier is om die Atheros-kaart aan de praat te krijgen: de ath5k driver, die zit in het pakketje linux-backports-modules-intrepid-generic.

Madwifi is nog steeds beter, want die nieuwe methode voor Atheros vereist de inschakeling van de restricted modules. Dat maakt de kans groter op vreemde storingen in je systeem. Met Madwifi installeer je alleen dat, wat je echt nodig hebt. Als je de instructie op mijn webstek volgt, is de installatie van Madwifi niet moeilijk:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Offline Double12

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/25, 21:49:23 »
Pjotr123, ik geloof dat er vanaf Intrepid een betere manier is om die Atheros-kaart aan de praat te krijgen: de ath5k driver, die zit in het pakketje linux-backports-modules-intrepid-generic.

Madwifi is nog steeds beter, want die nieuwe methode voor Atheros vereist de inschakeling van de restricted modules. Dat maakt de kans groter op vreemde storingen in je systeem. Met Madwifi installeer je alleen dat, wat je echt nodig hebt. Als je de instructie op mijn webstek volgt, is de installatie van Madwifi niet moeilijk:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Ik lees op je stek dat je bij elke kernelopwaardering het stuurprogramma opnieuw moet compileren. Op zich niet onoverkomelijk, maar het weegt denk ik niet op tegen de nadelen van de restricted modules.
Ik las trouwens dat ath5k normaal ook al in de kernel zat, maar dat de Ubuntu-verpakkers het eruit hebben gehaald en in het pakket linux-backports-modules-intrepid-generic hebben gestopt.

Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/25, 22:34:10 »
OS4FREE leek me al een tijdje een goede winkel, ook al heb ik er nog geen ervaring mee. Wat ik wel vreemd vind is dat ze wél Kubuntu 8.10 aanbieden, maar niet Kubuntu 8.04
Ik denk als je dat vermeld dat je Kunbuntu 8.04 erop wil, ze niet te beroerd zijn omdat er op te zetten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/26, 09:12:45 »
Ik zit ook al een tijdje te loeren....... het gaat hier om de pure heb. Nou ja, eigenlijk om foto's te laten zien aan mijn halfblinde moeder natuurlijk.....
Ik vermoed dat het de Samsung NC10-KA04NL gaat worden.
Of moet t toch de Compaq cq60-100Ed worden? Even duur, bij de Intertoys maar dat is niet belangrijk, of wel?

Maar goed, ik hoop maar dat ik weer lang genoeg twijfel zodat de prijzen nog wat dalen.
Ik ben een ongekende muts.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/26, 09:22:54 door laacque »
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline jespdj

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/27, 16:26:24 »
Dell heeft de Inspiron Mini 9, die komt standaard met Ubuntu.

Helaas verkoopt Dell 'm nog niet in Nederland, maar een tijdje geleden heb ik gehoord dat ze hem eind november (nu dus zo ongeveer) ook in Nederland zouden gaan verkopen.

(Zodra ze hem hebben bestel ik er één!  =D )
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline Double12

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/27, 17:05:06 »
Dell heeft de Inspiron Mini 9, die komt standaard met Ubuntu.

Helaas verkoopt Dell 'm nog niet in Nederland, maar een tijdje geleden heb ik gehoord dat ze hem eind november (nu dus zo ongeveer) ook in Nederland zouden gaan verkopen.

(Zodra ze hem hebben bestel ik er één!  =D )
Ik hoorde geloof ik zoiets dat hij eind 2008 in Nederland zou komen met Windows erop, en dan begin 2009 met Ubuntu erop.

Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/27, 22:13:43 »

ik denk dat je er dan niet zoveel aanhebt, mijn moeder heeft macula degeneratie en ziet ook erg slecht, zeg maar gerust ondertussen ook half blind. die ziet dus echt niks op mijn EeePC900.
Deze wijze opmerking leg ik gewoon naast me neer. Is dat wat? Het moet gewoon....... ik weet alleen niet pprecies wat HET gaat worden. Maar HET moet. Als t dan niet voor mijn moeder is dan gewoon voor mijzelf.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline rja

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/27, 22:41:39 »
Ik heb ook een Asus eee 900, voor tweehonderd euro van Marktplaats gaan.

Maar nieuw zou ik niet boven de driehonderd  euro gaan.

Als ik daar boven zit, kan ik net zo een echte laptop kopen, tikken doe ik nog steeds het liefste op
m´n normale desktop, die kleine toetjes op m´n netbook nodigen niet uit tot veel tikken

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/27, 22:54:18 »
Ik hoor iedereen zo over de Eee enzo, maar ik heb een MSI Wind met de volledige Ubuntu 08.10 en hij draait als een tierelier. geen enkel probleem. de vooringestelde windows xp draaide zelfs moeizamer als ubuntu.
ik kan juist de MSI Wind aanbevelen door het toch wat grotere scherm en beter toetsenbord.
het installeren kost wat tijd omdat er geen cd rom in zit en ook het wifi kent wat problemen maar daar kan ik bij helpen omdat ik de goede drivers daarvoor heb (zie elders in dit forum ook)
Ik heb geen enkel probleem ondervonden verder en kan de MSI Wind alleen maar aanbevelen. Staar je niet blind op een Asus.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline rja

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/27, 23:22:09 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/27, 23:38:19 »
Ik hoor iedereen zo over de Eee enzo, maar ik heb een MSI Wind met de volledige Ubuntu 08.10 en hij draait als een tierelier. geen enkel probleem. de vooringestelde windows xp draaide zelfs moeizamer als ubuntu.
ik kan juist de MSI Wind aanbevelen door het toch wat grotere scherm en beter toetsenbord.
het installeren kost wat tijd omdat er geen cd rom in zit en ook het wifi kent wat problemen maar daar kan ik bij helpen omdat ik de goede drivers daarvoor heb (zie elders in dit forum ook)
Ik heb geen enkel probleem ondervonden verder en kan de MSI Wind alleen maar aanbevelen. Staar je niet blind op een Asus.

Je kunt de MSI Wind zelfs kopen met Suse Linux Enterprise Desktop (SLED) voorgeïnstalleerd: slechts 279 euro. Om van te watertanden!   :-)
http://www.paradigit.nl/info.php?art=10019524

Offline Double12

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/28, 13:39:10 »
Ik hoor iedereen zo over de Eee enzo, maar ik heb een MSI Wind met de volledige Ubuntu 08.10 en hij draait als een tierelier. geen enkel probleem. de vooringestelde windows xp draaide zelfs moeizamer als ubuntu.
ik kan juist de MSI Wind aanbevelen door het toch wat grotere scherm en beter toetsenbord.
het installeren kost wat tijd omdat er geen cd rom in zit en ook het wifi kent wat problemen maar daar kan ik bij helpen omdat ik de goede drivers daarvoor heb (zie elders in dit forum ook)
Ik heb geen enkel probleem ondervonden verder en kan de MSI Wind alleen maar aanbevelen. Staar je niet blind op een Asus.

Je kunt de MSI Wind zelfs kopen met Suse Linux Enterprise Desktop (SLED) voorgeïnstalleerd: slechts 279 euro. Om van te watertanden!   :-)
http://www.paradigit.nl/info.php?art=10019524
Dat klinkt inderdaad fantastisch. Een heel prijsverschil vergeleken met bijv. de Ahtek LUG N011, die dezelfde specificaties heeft maar wel 80 euro duurder.
Al die sites op internet zitten elkaar na te schrijven dat die Suse zo verschrikkelijk is. Dat komt gewoon omdat zij er toevallig niet mee kunnen omgaan. Het is namelijk wel een betaalde Linux-versie, dus dat is echt wel kwaliteit. En je kunt er altijd nog Ubuntu bij installeren.

Ik had die Wind trouwens zelf niet kunnen vinden op de site van Paradigit...komt waarschijnlijk omdat hij nog niet in de winkel ligt.

Offline rja

  • Lid
Re: Goedkope netbook met Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/28, 17:34:21 »
Dat klinkt inderdaad fantastisch. Een heel prijsverschil vergeleken met bijv. de Ahtek LUG N011, die dezelfde specificaties heeft maar wel 80 euro duurder.
Al die sites op internet zitten elkaar na te schrijven dat die Suse zo verschrikkelijk is. Dat komt gewoon omdat zij er toevallig niet mee kunnen omgaan. Het is namelijk wel een betaalde Linux-versie, dus dat is echt wel kwaliteit. En je kunt er altijd nog Ubuntu bij installeren.

Ik had die Wind trouwens zelf niet kunnen vinden op de site van Paradigit...komt waarschijnlijk omdat hij nog niet in de winkel ligt.
Als kijkt via de link naar de tweakers pricewatch die ik gegeven, zul je internet winkels zien, die hem op voorraad hebben zeggen ze.