Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: smartphone aan ubuntu hangen  (gelezen 6737 keer)

smartphone aan ubuntu hangen
« Gepost op: 2020/02/23, 09:53:23 »
Goedemorgen,

Op goed geluk denk ik dat dit topic onder "algemeen" thuis hoort. Het is niet helemaal  hardware, het is niet helemaal software vermoed ik.
Waarom oh waarom lijkt ubuntu / kubuntu zo veel moeite te hebben met het aankoppelen van een smartphone om daar bestanden af te plukken? Althans, dat ervaar ik iedere keer.
Of de telefoon wordt in het geheel niet herkend of wordt wel herkend maar als ik dan in Kubuntu de bestandsbeheerder wil openen, bestaat de map niet ? Helaas moet ik dan uitwijken naar windows (oh jee oh jee daar komt de inquisitie... :P :P :P ) Geval wil echter, tja.....daar werkt het wel altijd vlekkeloos. En dat het alhier op mijn Kubuntu installatie niet zou kunnen, wil er bij mij niet in.

Doe ik iets verkeerd? Doe ik iets niet ? Wie weet wat te doen?
« Laatst bewerkt op: 2020/02/23, 09:59:24 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

FrSu

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/23, 10:23:46 »
Misschien even goed om te melden om wat voor een smartphone het gaat? Ik heb er met Ubuntu Budgie geen problemen mee om bv mijn foto's van mijn Iphone af te halen.

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/23, 10:49:38 »
Waar bevinden die bestanden zich ? Op de telefoon zelf of op een SD kaartje dat in de telefoon zit .

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/23, 11:14:31 »
Citaat
Waarom oh waarom lijkt ubuntu / kubuntu zo veel moeite te hebben met het aankoppelen van een smartphone om daar bestanden af te plukken? Althans, dat ervaar ik iedere keer.
linux is Windows niet . Wat versta jij onder aankoppelen . Is dat de telefoon aansluiten aan je PC of laptop . Dan is de telefoon in Linux aangesloten maar niet aangekoppeld (gemount) . Je mobiele telefoon fungeert als externe mobiele drive .
Sluit de telefoon aan je computer aan en open de terminal .
Geef eens de uitkomst na het invoeren van deze opdracht .
sudo fdisk -l
Of lees dit eens .
« Laatst bewerkt op: 2020/02/23, 11:27:11 door swake »

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/23, 11:44:50 »
Met Android ook geen probleem. Aansluiten, Android ontgrendelen, dan van boven naar beneden swipen en kiezen voor bestanden overbrengen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/23, 16:17:51 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/23, 12:19:36 »
Hoi Bal,

Ik hang mijn Huawei P10 lite met een USB kabeltje aan mijn Xubuntu 18.04.4 laptop, in de telefoon verschijnt een venstertje waarin ik kan kiezen voor onder andere bestanden overdragen (dat kies ik dan) en dan kan ik in de bestandsbeheerder (Thunar in dit geval) het mobieltje aankoppelen. Je moet wel MTP (libmtp) geinstalleerd hebben. Anders heb je niks.

Hoe dat in Kubuntu gaat zou ik even moeten proberen als dit probleem hardnekkig blijkt. Zeg ons dan welke versie Kubuntu jij gebruikt en als je zin hebt geef ook de output van dmesg voor en na het aankoppelen van je mobiel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/23, 13:08:09 »
Met welke Ubuntu versie werk je? Tegenwoordig is alles standaard aan boord om probleemloos een smartphone aan te koppelen.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/23, 13:20:55 »
Het betreft een android telefoon. Zit in een 32gb sd kaart in.
Als ik via windows de telefoon open, kan ik in venster kiezen tussen interne opslag en sd kaart. Eens lang geleden had ik een Sony waarmee dat in Kubuntu ook zo kon. Dit is een Cat.
Kiezen voor opladen of bestanden overzetten kan ik ook op de telefoon instellen, zoals het hoort.

Ik gebruik Kubuntu 18.04. Als ik telefoon koppel met usb kabel, verschijnt melding in de "apparaatmelder" met de naam van de telefoon en het ding wordt herkend als: "draagbare mediaspeler". Dan kan ik de optie kiezen: openen met bestandsbeheerder edoch dan zegt kubuntu dat de "schijf" niet bestaat.

sudo fdisk -l: uitkomst: Vijf partities te melden en dat klopt: een linux, een windows, twee opslag en een swap. De telefoon is inderdaad niet gemount.
Ook zojuist KDe connect geinstalleerd: telefoon verschijnt niet in de lijst.

libmtp geinstalleerd via de muon pakketbeheerder. Dit had geen effect.
We puzzelen wel weer eens verder.








Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/23, 13:31:45 »
mijn os: debian testing KDE Plasma
mijn phone: motorola e4plus (android 7)

als ik mijn telefoon aansluit via een usb-kable op mijn pc  dan kan ik op mijn telefoon verschillende opties kiezen:
opladen / bestanden overbrengen / foto's overzetten ptp / apparaat als midi
Standaard is de optie 'opladen'. Als ik voor 'bestanden overzetten' kies kan ik met dolphin de mappen op de telefoon en sd-kaart zien.
Gaat erg gemakkelijk en ik heb hier geen andere software voor nodig.

In kubuntu (dat op debian is gebaseerd) zou dit ook zo moeten werken. Let er op dat je op de telefoon een optie moet kiezen.

Zelf gebruik ik altijd filezilla om bestanden te kopiëren tussen mijn pc (en andere pc's) en telefoon(s) via wifi. Op de telefoon moet ik dan wel even een ssh-server starten (SSH-server vanBanana studio vind ik erg goed). Het is één keer instellen en dat is best lasting maar daarna hoef ik geen kabeltje te gebruiken en werkt het lekker makkelijk.

Offline peer

  • Lid
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/23, 13:32:28 »
mijn os: debian testing KDE Plasma
mijn phone: motorola e4plus (android 7)

als ik mijn telefoon aansluit via een usb-kable op mijn pc  dan kan ik op mijn telefoon verschillende opties kiezen:
opladen / bestanden overbrengen / foto's overzetten ptp / apparaat als midi
Standaard is de optie 'opladen'. Als ik voor 'bestanden overzetten' kies kan ik met dolphin de mappen op de telefoon en sd-kaart zien.
Gaat erg gemakkelijk en ik heb hier geen andere software voor nodig.
edit: Let wel: kies in dolphin voor je telefoon dan wordt die gemount.

In kubuntu (dat op debian is gebaseerd) zou dit ook zo moeten werken. Let er op dat je op de telefoon een optie moet kiezen.

Zelf gebruik ik altijd filezilla om bestanden te kopiëren tussen mijn pc (en andere pc's) en telefoon(s) via wifi. Op de telefoon moet ik dan wel even een ssh-server starten (SSH-server vanBanana studio vind ik erg goed). Het is één keer instellen en dat is best lasting maar daarna hoef ik geen kabeltje te gebruiken en werkt het lekker makkelijk.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/23, 13:35:39 »
mijn os: debian testing KDE Plasma
mijn phone: motorola e4plus (android 7)

als ik mijn telefoon aansluit via een usb-kable op mijn pc  dan kan ik op mijn telefoon verschillende opties kiezen:
opladen / bestanden overbrengen / foto's overzetten ptp / apparaat als midi
Standaard is de optie 'opladen'. Als ik voor 'bestanden overzetten' kies kan ik met dolphin de mappen op de telefoon en sd-kaart zien.
Gaat erg gemakkelijk en ik heb hier geen andere software voor nodig.
edit: Let wel: kies in dolphin voor je telefoon dan wordt die gemount.

In kubuntu (dat op debian is gebaseerd) zou dit ook zo moeten werken. Let er op dat je op de telefoon een optie moet kiezen.

Zelf gebruik ik altijd filezilla om bestanden te kopiëren tussen mijn pc (en andere pc's) en telefoon(s) via wifi. Op de telefoon moet ik dan wel even een ssh-server starten (SSH-server vanBanana studio vind ik erg goed). Het is één keer instellen en dat is best lasting maar daarna hoef ik geen kabeltje te gebruiken en werkt het lekker makkelijk.

Al die stappen zijn mij bekend. Ze werkte voorheen lang geleden met een ander toestel echter nu niet.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/23, 13:38:41 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/23, 13:40:27 »
in het tweede bericht had ik een regel toegevoegd.

Als ik de telefoon aansluit en voor bestanden overbrengen kies dan krijg ik op de pc een melding met verschillende opties waaronder 'openen met bestandsbeheerder'. Als ik op deze melding klik dan krijg ik ook een foutmelding. Als ik echter direct naar dolphin ga dan zie daarin mijn telefoon staan . Als ik daarop klik dan wordt het interne geheugen van de telefoon en de sdkaart wel zichtbaar.  Als je in dolphin klint op de telefoon dan wordt de telefoon pas gemount, eerder niet.

Met usb-sticks werkt het bij mij hezelfde. Ik zie een niet gemounte usb-stick in dolphin. Deze wordt pas gemount als ik op de usb-stick in dolphin klik.


Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/23, 13:48:56 »
in het tweede bericht had ik een regel toegevoegd.

Als ik de telefoon aansluit en voor bestanden overbrengen kies dan krijg ik op de pc een melding met verschillende opties waaronder 'openen met bestandsbeheerder'. Als ik op deze melding klik dan krijg ik ook een foutmelding. Als ik echter direct naar dolphin ga dan zie daarin mijn telefoon staan . Als ik daarop klik dan wordt het interne geheugen van de telefoon en de sdkaart wel zichtbaar.  Als je in dolphin klint op de telefoon dan wordt de telefoon pas gemount, eerder niet.

Met usb-sticks werkt het bij mij hezelfde. Ik zie een niet gemounte usb-stick in dolphin. Deze wordt pas gemount als ik op de usb-stick in dolphin klik.

Ja dat klopt, en dan kun je op het icoontje van je telefoon klikken en wordt deze gemount, net als bij harde schijven. En wat zou dat mooi zijn als ik mijn telefoon daar ook zag staan ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/23, 13:49:57 »
Citaat
Ik gebruik Kubuntu 18.04. Als ik telefoon koppel met usb kabel, verschijnt melding in de "apparaatmelder" met de naam van de telefoon en het ding wordt herkend als: "draagbare mediaspeler". Dan kan ik de optie kiezen: openen met bestandsbeheerder edoch dan zegt kubuntu dat de "schijf" niet bestaat.
Zeer vreemd je telefoon zou moeten weergegeven worden als mobiele schijf (mobiel opslagapparaat) .
Hoe word die in Windows weergegeven , ook als mediaspeler of als opslagapparaat .

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/23, 13:53:02 »
Citaat
Ik gebruik Kubuntu 18.04. Als ik telefoon koppel met usb kabel, verschijnt melding in de "apparaatmelder" met de naam van de telefoon en het ding wordt herkend als: "draagbare mediaspeler". Dan kan ik de optie kiezen: openen met bestandsbeheerder edoch dan zegt kubuntu dat de "schijf" niet bestaat.
Zeer vreemd je telefoon zou moeten weergegeven worden als mobiele schijf (mobiel opslagapparaat) .
Hoe word die in Windows weergegeven , ook als mediaspeler of als opslagapparaat .
Uit mijn hoofd: opslagapparaat. Met de naam van de telefoon.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/23, 13:54:09 »
Citaat
Ja dat klopt, en dan kun je op het icoontje van je telefoon klikken en wordt deze gemount, net als bij harde schijven. En wat zou dat mooi zijn als ik mijn telefoon daar ook zag staan
Je moet daar niet je telefoon zien staan, maar je micro SD kaartje .

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/23, 14:12:39 »
Ik heb voor jou wat gevonden .
.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/23, 15:08:25 »
Citaat
Ja dat klopt, en dan kun je op het icoontje van je telefoon klikken en wordt deze gemount, net als bij harde schijven. En wat zou dat mooi zijn als ik mijn telefoon daar ook zag staan
Je moet daar niet je telefoon zien staan, maar je micro SD kaartje .

Dat lijkt me niet geheel correct want ik heb in het verleden daar toch echt al mijn toenmalige telefoon zien staan. Of de dingen zijn inmiddels veranderd natuurlijk.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/23, 15:09:05 »
Ik heb voor jou wat gevonden .
.

Dit zou wel eens heel goed wat kunnen zijn! Dat ga ik zometeen eens rustig uitproberen. Eerst tijd voor een goede zondagse pint :) Mijn dank
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/24, 10:11:02 »
Voor de volledigheid: zodra ik op de telefoon: foto's overzetten PTP kies, kan ik wel bij mappen die vervolgens hartstikke leeg zijn dus welke mappen dat zijn, is mij een raadsel. Kortom: ook dit heeft geen effect. Eerst de procedure van Swake maar eens proberen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/24, 10:55:47 »
Voor de volledigheid: zodra ik op de telefoon: foto's overzetten PTP kies, kan ik wel bij mappen die vervolgens hartstikke leeg zijn dus welke mappen dat zijn, is mij een raadsel. Kortom: ook dit heeft geen effect. Eerst de procedure van Swake maar eens proberen.
Je moet ook 'Bestandsoverdracht' selecteren op je Android phone, en geen PTP.
Dan heb je wel gewoon bestandsbeheer van je phone in Ubuntu.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/24, 11:39:08 »
@ Swake,

Het eerste terminalcommando: sudo apt-get install mtp-tools mtpfs, kreeg ik als reactie op dat het mtpfs pakket onvindbaar was. Echter in muon pakketbeheer was er de mogelijkheid om mtp-tools te installeren. Vervolgens deed ik conform jouw link: sudo mtp-detect. Een behoorlijke waslijst met info met ergens bovenin de mededeling: Device 0  is UNKNOWN in libmtp v1.1.13.
Please report this VID/PID and the device model to the libmtp development team.

Vendor ID en Product ID heb ik dus gevonden. Vervolgens: open a new file Open a new file /etc/udev/rules.d/51-android.rules. Daar houdt het voor mij even op. Wat is hier precies de bedoeling? Ik moet een nieuwe map openen/aanmaken lijkt mij.

Daarna moet ik iets doen met deze regel: SUBSYSTEM=="usb", ATTR{idVendor}=="22b8", ATTR{idProduct}=="2e82", MODE="0666 Hier vul ik de vendorid en productid in van mijn telefoon. Maar eerst dus is mij niet duidelijk hoe of wat te doen met de handeling daarvoor. Dat ligt wellicht aan mijn gebrekkige ervaring met de terminal ;)




Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #22 Gepost op: 2020/02/24, 11:54:49 »
In de link van # 16 lees ik volgende(vetaling)
Citaat
Hoe Moto-G / Moto-E op Ubuntu te monteren en via Eclipse te debuggen
Moto G is een Android-smartphone zonder microSD-sleuf. De opslag van de smartphone kan dus niet worden uitgebreid. Als u bestanden wilt overbrengen tussen uw Ubuntu-computer en de Moto G, zijn er 3 mogelijke manieren om dat te doen: FTP via draadloos, PTP via USB en MTP via USB.
Maar je hebt  welSD van 32 GB.
Misschien dat die tip niet werkt voor SD?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #23 Gepost op: 2020/02/24, 12:10:38 »
Zit er in uw telefoon een micro SD kaartje ?
Die 32 Gb is het Flash geheugen van de telefoon, niet het micro SD kaartje.
Wat ik daar lees in dat artikel begrijp ik als je de telefoon in Ubuntu aankoppelt (mount) alleen het micro SD kaartje kan benaderen  . Als er geen micro SD kaartje inzit kan het ook niet benadert worden .
Als er toch een micro SD kaartje inzit moet jij dan een pin code invoeren om uw telefoon te ontgrendelen ?
Als ik mijn Archos smartphone aansluit moet ik eerst mijn telefoon ontgrendelen en pas dan kan ik het micro SD kaartje mounten en de inhoud zien .
« Laatst bewerkt op: 2020/02/24, 12:14:02 door swake »

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #24 Gepost op: 2020/02/24, 12:18:14 »
Citaat
Het betreft een android telefoon. Zit in een 32gb sd kaart in.
Als ik via windows de telefoon open, kan ik in venster kiezen tussen interne opslag en sd kaart
Daarmee denk ik dat er wel SD in de phone is.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste