Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: smartphone aan ubuntu hangen  (gelezen 6866 keer)

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #25 Gepost op: 2020/02/24, 14:23:48 »
Citaat
Het betreft een android telefoon. Zit in een 32gb sd kaart in.
Als ik via windows de telefoon open, kan ik in venster kiezen tussen interne opslag en sd kaart. Eens lang geleden had ik een Sony waarmee dat in Kubuntu ook zo kon. Dit is een Cat.
Kiezen voor opladen of bestanden overzetten kan ik ook op de telefoon instellen, zoals het hoort.

Ik gebruik Kubuntu 18.04. Als ik telefoon koppel met usb kabel, verschijnt melding in de "apparaatmelder" met de naam van de telefoon en het ding wordt herkend als: "draagbare mediaspeler". Dan kan ik de optie kiezen: openen met bestandsbeheerder edoch dan zegt kubuntu dat de "schijf" niet bestaat.
Dan is het Micro SD kaartje geconfigureerd als Interne opslag en niet als externe opslag . Dat is dan de reden waarom het apparaat als draagbare mediaolayer word herkend en niet kan benadert worden .

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #26 Gepost op: 2020/02/24, 15:42:56 »
Citaat
Dan is het Micro SD kaartje geconfigureerd als Interne opslag en niet als externe opslag .

Hier staat duidelijk wel SD toch .Als ik via windows de telefoon open, kan ik in venster kiezen tussen interne opslag en sd kaart
Test gedaan met SD format gedaan naar interne opslag, inderdaad dan krijg maar alleen interne opslag te zien.
Met externe beide! Zo als TS duidelijk meld!
Volgens mij ligt er ergers aan Kbuntu heb geen problemen in Elementary OS en Zorin 15 ook niet.
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #27 Gepost op: 2020/02/24, 16:00:50 »
Ik citeer in #23
Citaat
Wat ik daar lees in dat artikel begrijp ik als je de telefoon in Ubuntu aankoppelt (mount) alleen het micro SD kaartje kan benaderen  . Als er geen micro SD kaartje inzit kan het ook niet benadert worden .
Waarmee bedoelt word dat je met Ubuntu alleen het externe geheugen (verwijderbaar SD kaartje) kan benaderen en niet het interne geheugen (telefoongeheugen)   . Als het SD kaartje geconfigureert is als intern geheugen  kun je het dus niet benaderen !

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #28 Gepost op: 2020/02/24, 16:09:42 »
Is het intern geheugen van de telefoon vol , stel je het SD kaartje in als intern geheugen i.p.v. extern geheugen .
https://www.belsimpel.nl/motorola-moto-e-plus/tips-tricks/apps-op-sd-kaart-zetten

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #29 Gepost op: 2020/02/24, 16:16:33 »
Citaat
Waarmee bedoelt word dat je met Ubuntu alleen het externe geheugen (verwijderbaar SD kaartje) kan benaderen en niet het interne geheugen (telefoongeheugen)
   .
Wat is dit dan?

Nog eens TS zegt duidelijk SD wel in Win 10.

« Laatst bewerkt op: 2020/02/24, 16:18:08 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #30 Gepost op: 2020/02/24, 16:37:58 »

Wat is daar nu zo moeilijk aan om te begrijpen ? Ik configureer mijn SD kaartje als intern geheugen en kan het vanuit Ubuntu niet meer benaderen . Zo valt in die uitleg te lezen !

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #31 Gepost op: 2020/02/24, 17:26:49 »

Wat is daar nu zo moeilijk aan om te begrijpen ? Ik configureer mijn SD kaartje als intern geheugen en kan het vanuit Ubuntu niet meer benaderen . Zo valt in die uitleg te lezen !


Inmiddels is er alhier een hoop voorbij gekomen zie ik (...)
Zoals omschreven in uw afbeelding is exact de situatie die ik krijg als ik mijn telefoon middels usb aan windows koppel en die ik eveneens gewend ben onder linux als mijn telefoon tenminste wordt herkend. Hier heb ik nooit iets extra's voor hoeven doen, dat werkte gewoon in beide besturingssystemen. Ik kon in alle gevallen altijd zowel de interne opslag als de externe opslag ofwel: de sd kaart benaderen. Ja, ik heb een sd kaart zoals ik aangaf in eerdere reacties.

@Swake. De sd kaart in zou geconfigureerd zijn als intern. Ik heb in de instellingen van de telefoon gekeken en het ziet er naar uit dat dit niet het geval is. In mijn telefoon noemt android het "Apparaatopslag" en "draagbare opslag". Deze sd kaart wordt aangeduid als draagbare opslag dus niet geconfigureerd als intern.

Gaarne wil ik terug naar mijn eerder bevinding n.a.v. de handleiding bij een Moto G.

Het eerste terminalcommando: sudo apt-get install mtp-tools mtpfs, kreeg ik als reactie op dat het mtpfs pakket onvindbaar was. Echter in muon pakketbeheer was er de mogelijkheid om mtp-tools te installeren. Vervolgens deed ik conform jouw link: sudo mtp-detect. Een behoorlijke waslijst met info met ergens bovenin de mededeling: Device 0  is UNKNOWN in libmtp v1.1.13.
Please report this VID/PID and the device model to the libmtp development team.

Vendor ID en Product ID heb ik dus gevonden. Vervolgens: open a new file Open a new file /etc/udev/rules.d/51-android.rules. Daar houdt het voor mij even op. Wat is hier precies de bedoeling? Ik moet een nieuwe map openen/aanmaken lijkt mij.

Daarna moet ik iets doen met deze regel: SUBSYSTEM=="usb", ATTR{idVendor}=="22b8", ATTR{idProduct}=="2e82", MODE="0666 Hier vul ik de vendorid en productid in van mijn telefoon. Maar eerst dus is mij niet duidelijk hoe of wat te doen met de handeling daarvoor. Dat ligt wellicht aan mijn gebrekkige ervaring met de terminal


Valt daar nog enig resultaat te behalen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #32 Gepost op: 2020/02/24, 17:39:36 »
Citaat
In mijn telefoon noemt android het "Apparaatopslag" en "draagbare opslag". Deze sd kaart wordt aangeduid als draagbare opslag dus niet geconfigureerd als intern.
Daar was  ik zeker van ;)
Heb effe Kbuntu 18.04 lts gedraaid in Vmware en ja  is raar.
Met SD als interne dan zie ik zelfde als foto van hier boven.Met SD externe ja krijg ik ook foutmeldingen en zie niks!
Wel iets gezien downloads fotos met Gwenvieuw?
Als ik wat tijd heb zal ik verder zoeken,maar ken niks Kbuntu!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #33 Gepost op: 2020/02/24, 18:16:39 »
Misschien iets gevonden...
Als je de phone koppeld krijg je die melder met 3 opties
bestandsbeheer
die gwenvieuw
bestansbeheerder
neem eens de onderste
ga je waarschijn lijk ook iets raar eerst bij mij iets blue hd .....daar klik niet op maar wel in dolphin
op de phone zie afb.
V356 is mijn phone en is ook de SDkaart.


Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #34 Gepost op: 2020/02/24, 18:26:55 »
Zo is het bij mij in Ubuntu



swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #35 Gepost op: 2020/02/24, 18:38:48 »
Ik heb mijn telefoon vergrendelt


Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #36 Gepost op: 2020/02/24, 18:55:13 »
In Ubuntu 19.10 ook in Vmware is het zo


Klik op V356 ( ishet SDkaart)  krijgen we dit en liedje speeld volledig af!In Kbuntu niet en heb ook problemen nu!

Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #37 Gepost op: 2020/02/24, 19:17:15 »
Citaat
Zoals omschreven in uw afbeelding is exact de situatie die ik krijg als ik mijn telefoon middels usb aan windows koppel en die ik eveneens gewend ben onder linux als mijn telefoon tenminste wordt herkend. Hier heb ik nooit iets extra's voor hoeven doen, dat werkte gewoon in beide besturingssystemen. Ik kon in alle gevallen altijd zowel de interne opslag als de externe opslag ofwel: de sd kaart benaderen. Ja, ik heb een sd kaart zoals ik aangaf in eerdere reacties.
Ik moet daar ook niets extra's voor doen . Bij de eerste maal aansluiten in Ubuntu heb ik mijn telefoon ingesteld dat die automatisch moet gemount worden .
Gebruik je al lang Windows 10 en welke versie .
In Windows 10 zijn er geen problemen om te benaderen . Ik hoop maar dat Bitlocker in windows 10 je telefoon/ SD kaartje niet vergrendelt  heeft .
Moest dat eventueel zijn moet je met Bitlocker terug je telefoon ontgrendelen .




Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #38 Gepost op: 2020/02/24, 19:26:31 »
Had ook nog Pepermint 10 in Vm ja zelfde verhaal  werkt al spelend  liedje speeld af.
Zodus er zijn al meedere distro's getest .
Enkel Kbuntu doet nukkig!!!Op zich vreemd is ook Ubuntu.
Citaat
Ik hoop maar dat Bitlocker in windows 10 je telefoon/ SD kaartje niet vergrendelt  heeft
Jaja ....loooool.
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #39 Gepost op: 2020/02/24, 20:31:41 »
Ik heb in Kubuntu geen enkel probleem om mijn Android telefoon te verkennen met Dolphin bestandsbeheer  en te openen .
Ik begin dus te denken dat Bitlocker in Windows10 er  voor iets tussenzit .

« Laatst bewerkt op: 2020/02/24, 20:34:26 door swake »

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #40 Gepost op: 2020/02/24, 20:51:48 »
Citaat
Ik begin dus te denken dat Bitlocker in Windows10 er  voor iets tussenzit .
Hoe kun je zo iets beweren ? zodus mijn SD zou enkel versleuteld zijn voor kbuntu en de andere distro's niet?
Nee in dit verhaal stap ik niet mee!
Maar nu heb je zelf Kbuntu aan u de eer om de TS verder te helpen.Mijne Kbuntu gaat na de prullenbak :)
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #41 Gepost op: 2020/02/24, 20:52:59 »
Citaat
Jaja ....loooool.
Wat is daar voor lol aan ? Bitlocker zit standaard in windows 10 pro en als Bitlocker niet uitgeschakeld is versleuteld die automatisch je externe drives.
Als je jouw drive dan aansluit op jouw Windows 10 systeem word die door Bitlocker automatisch ontsleuteld (Beveiliging van je data) .

https://docs.microsoft.com/en-us/intune-user-help/encrypt-your-device-android

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #42 Gepost op: 2020/02/24, 21:05:22 »
Citaat
Als je jouw drive dan aansluit op jouw Windows 10 systeem word die door Bitlocker automatisch ontsleuteld (Beveiliging van je data) .
Idd looool heb nog nooit iets uitgeschakeld !Bitlocker moet je zelf activeren!

Gebruuik heel  veel extnerne media HDD/SSd/USB/Smartphone ..niks nougabollen versleuteld!
Voorbeeld van liedje  is ook gebeurd via Win 10 speeld overal af behalve Kbuntu.
Weer broodje aap verhaal zeker?
Succes verder.....
Mocht je het niet geloven....


Mij maak je geen blazen wijs in Wi8/10
« Laatst bewerkt op: 2020/02/24, 21:15:18 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #43 Gepost op: 2020/02/25, 08:25:20 »
@Swake: Bitlocker had helemaal niet zo een verkeerde suggestie hoeven zijn. Windows bepaalt nu eenmaal veel voor je wat je expliciet moet uitschakelen om er geen last van te hebben. Echter ik heb de windows 10 home versie waar bitlocker niet op zit.

@Rive Gauche: Ik heb eveneens iets geprobeerd op een andere os. Linux Mint XFCE, een nieuwere variant (bij welk nummertje zijn we inmiddels al?...) ook daar wordt mijn telefoon niet herkent.
OF het dus specifiek een Kubuntu probleem is, kunnen we nu dus niet helemaal hard maken. Jammer want verder is Kubuntu goed. Eens te meer bij Swake de telefoon wel gewoon wordt herkend. Ik zit nu op windows op bitlocker te checken.

Ik ga toch nog eens even terug naar de terminal. Zit nu nog op windows omdat ik de bitlocker had gecheckt.


Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #44 Gepost op: 2020/02/25, 11:46:43 »
Citaat
Linux Mint XFCE, een nieuwere variant (bij welk nummertje zijn we inmiddels al?...) ook daar wordt mijn telefoon niet herkent.
Test gedaan met 19.3 XFCE 64 bits in Vm Live en ja geen enkel probleem alles zo als de andere voorbeelden.

Raar dat je in Win 10 wel alles kunt doen.
Welke versie heb je  van Android? gebruik 8.1.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #45 Gepost op: 2020/02/25, 13:04:39 »
Citaat
Linux Mint XFCE, een nieuwere variant (bij welk nummertje zijn we inmiddels al?...) ook daar wordt mijn telefoon niet herkent.
Test gedaan met 19.3 XFCE 64 bits in Vm Live en ja geen enkel probleem alles zo als de andere voorbeelden.

Raar dat je in Win 10 wel alles kunt doen.
Welke versie heb je  van Android? gebruik 8.1.
Mvg

Android 8.0.0
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #46 Gepost op: 2020/02/25, 13:11:44 »
Ja Android is wel ok dan.
Heb deze eens met Live USB getest http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/daily-live/current/
Hiet het resultaat  ;)


Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #47 Gepost op: 2020/02/25, 13:20:49 »
Citaat
ook daar wordt mijn telefoon niet herkent.
Wat bedoel je juist met niet herkent ?
De telefoon is aangesloten met een USB kabeltje en word niet weergegeven
De telefoon is aangesloten met een USB kabeltje en word wel weergeven maar de mappen zijn leeg .Dan is uw telefoon gelockt met een paswoord of pincode .


Ik unlock mijn telefoon


Gebruik je een origineel USB kabeltje of zo eentje die je in de Action ook kan kopen voor een paar eurootjes om je telefoon aan de PC aan te sluiten ?

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #48 Gepost op: 2020/02/25, 21:03:52 »
Citaat
OF het dus specifiek een Kubuntu probleem is, kunnen we nu dus niet helemaal hard maken.
Is juist!
Nu oiok eens Kbuntu 18.04 getest met live USB alles liep perfect!
Zodus probleem ligt ergers bij je dacht Kbuntu wat kaduul?
Maar met Mint had je problemen heb je daar installatie van gedaan? Of ook live?
Bitlocker is ook totaal uit gesloten.
Ontgrendelen ? zelf maak ik daar geen gebruik van.Aan de Motorola ligt het ook niet want in Win 10 is  het oké.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: smartphone aan ubuntu hangen
« Reactie #49 Gepost op: 2020/02/25, 21:18:25 »
Samengevat blijft de crux: ik hang telefoon met usb kabel (de originele) aan de pc. Kubuntu herkent telefoon niet/ zegt dat map niet bestaat bla bla bla. IN windows kan ik gewoon bij telefoon. Krijg aldaar toegang tot interne opslag en draagbare opslag sd kaart dus.
BItlocker is niet de schuldige want die staat niet op mijn windows versie en andere fratsen die de boel "op slot" doen, zijn ook niet aan de orde.

Ik pruts wel even met de info die ik tot nu toe heb en dan koppel ik hier wel weer terug als ik iets heb gevonden. En anders: ach, dan doet mijn dual boot met windows ook nog eens ergens anders dienst toe dan gaming :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.