Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf - Geen ruimte vrij na verwijdering bestanden  (gelezen 2291 keer)

KwastjeModus

  • Gast
Ik heb een paar harde externe schrijven. Een ervan is een Targa Databox IV 25. Deze is via een USB verbinding met de computer verbonden waar Ubuntu 7.10 op draait. De harde schijf  is ingedeeld in NTSF formaat.
Omdat de schijf helemaal vol was heb ik ruimte proberen vrij te maken door enkele grote video bestanden te deleten. Gewoon met de muis erop gaan staan en op delete gedrukt waarna de mappen verdwenen waren.

Echter, er lijkt geen enkele ruimte vrij gekomen. De schijf geeft aan nog steeds bommetje vol te zitten terwijl de bestanden niet meer zichtbaar zijn. De prullenmand is leeg.

Hoe kan ik profijt hebben van de vrijgemaakte ruimte? Is dat mogelijk met Ubuntu? Of moet ik die schijf eerst op een Windows machine inprikken? Het liefst los ik dat natuurlijk op in / met mijn Ubuntu machine.

Weet iemand raad.

Offline emargen

  • Lid
Externe harde schijf - Geen ruimte vrij na verwijdering bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/26, 11:15:40 »
Heb je de verwijdering vanuit Ubuntu gedaan?........heb je de disk al bekeken via de filemanager. Als je de verborgen bestanden tonen aanvinkt zie je de map .trash op de disk staan! Die zou zomaar vol kunnen zitten met de gedelete files. Gooi de files ook daar weg en kijk dan of er ruimte is.......

KwastjeModus

  • Gast
Externe harde schijf - Geen ruimte vrij na verwijdering bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 11:25:59 »
Citaat van: emargen
Heb je de verwijdering vanuit Ubuntu gedaan?........heb je de disk al bekeken via de filemanager. Als je de verborgen bestanden tonen aanvinkt zie je de map .trash op de disk staan! Die zou zomaar vol kunnen zitten met de gedelete files. Gooi de files ook daar weg en kijk dan of er ruimte is.......
Het is een hele stomme vraag (schaam schaam), maar hoe kom ik bij de filemanager. Ik zie het zo 1 2 3 niet bij toepassingen of systeem staan.

Offline Dave

  • Lid
Externe harde schijf - Geen ruimte vrij na verwijdering bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 11:35:14 »
daar tussen in...

KwastjeModus

  • Gast
Externe harde schijf - Geen ruimte vrij na verwijdering bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 11:38:09 »
Citaat van: Dave
daar tussen in...
Ah, gevonden. Filemanager is Nautilus. Ik heb inmiddels de trashbin leeggemaakt en heb weer 100 GB tot mijn beschikking. Hartstikke goed. Bedankt voor de tips mensen. Ik kan weer even door.

Offline emargen

  • Lid
Externe harde schijf - Geen ruimte vrij na verwijdering bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/26, 13:04:59 »
Nautilus is de inderdaad de standaard filemanager! Goed gevonden...en stomme vragen bestaan niet! Slechte antwoorden wel..........;-)!!

KwastjeModus

  • Gast
Externe harde schijf - Geen ruimte vrij na verwijdering bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/26, 14:08:06 »
Citaat van: emargen
Nautilus is de inderdaad de standaard filemanager! Goed gevonden...en stomme vragen bestaan niet! Slechte antwoorden wel..........;-)!!
Dank je