Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hp printer installatie  (gelezen 1755 keer)

Hp printer installatie
« Gepost op: 2021/05/20, 18:22:45 »
Beste Mensen,

Ik heb ubuntu 21.04 op mijn computer gezet. Alles doet het goed, behalve de installatie van printer HPlaserjetP1102w Als ik deze aanzet dan installeer de printer prima maar zonder dat ik er wat aan doet krijg ik een kopie van de printer geinstalleerd. Als ik wil printen weet die niet welke printer die neemt ik heb de standaardprinter gewijzigd naar de kopie. Maar dat haalt niets uit. Als ik de printer uit en aanzet komt die wel eruit. Dit euvel had ik bij versie 20.10 ook. [p.s. bij debian 11 testing heb ik hetzelfde.] Ik heb ook de printers gewist en handmatig geinstalleerd maar dan heb ik het zelfde probleem. Er is wel mee te leven. Maar misschien weten jullie een oplossing?

Met vriendelijke groet,
Sjaak

Offline HWE64

  • Lid
Re: Hp printer installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/20, 20:51:39 »
@Sjaak Straver, een directe oplossing heb ik niet. Zoals je weet heb ik met mijn HP Deskjet 2724 ook problemen in Xubuntu 20.04.2 LTS. Ik gebruik nu Linux Mint 20.1 Xfce voor printen en scannen. Dit gaat op een desktop goed maar op de andere desktop ook Mint 20.1 Xfce lukt het printen wel maar het scannen niet. Al een nieuwe installatie gedaan maar het helpt niets. Wat printen en scannen betreft is het in Linux niet je van het. Misschien wachten op de  22.04 LTS? :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline bart85

  • Lid
Re: Hp printer installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/20, 21:56:01 »
http://www.cups.org/documentation.html

Bij het printen komt best veel kijken.

http://www.cups.org/doc/overview.html

Hier staat het begin van de configuratie.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline wowo

  • Lid
Re: Hp printer installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/21, 00:57:58 »
Ubuntu scant altijd automatisch je netwerk af om te kijken of er een netwerkprinter aanwezig is.
Als ie een potentiële netwerkprinter vindt dan zal hij die automatisch installeren ook al heb je die printer ook al handmatig geïnstalleerd.
Het gevolg is dat er bij Instellingen > Printers 2 geïnstalleerde printers komen te staan.
Als je per se dit wilt voorkomen:
Ga naar /etc/avahi/ en bewerk met rootrechten het bestand avahi-daemon.conf als volgt:
1. Verander  “use-ip4=yes” in “use-ip4=no”
2. Verander  “use-ip6=yes” in “use-ip6=no”

Maar misschien begrijp ik het verkeerd van wat jij bedoelt.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hp printer installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/21, 09:04:32 »
@Sjaak

1- Je hebt er niet bij verteld hoe je printer gekoppeld staat: wifi of USB
2- en hier https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/binary_plugin.html zie je dat deze printer ook nog een plugin nodig heeft

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Hp printer installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/21, 15:57:06 »
Beste Wowo

Ik weet niet hoe je de map kan openen met root rechten.   Maar als via bestandsbeheer naar de map gaat lukt dat niet. Ik heb de printer via usb aangesloten. Ik heb alsnog de printers verwijderd. En de printer aangezet zodat deze automatisch de printer geïnstalleerd is ik heb verder niets gedaan en er wordt nog een printer geïnstalleerd. Als u wat weet dan hoor ik het wel .

Bij voorbaat hartelijk bedankt voor de moeite.

Re: Hp printer installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/21, 18:32:03 »
Beste Mensen

Ik ben weer naar Ubuntu 20.04 gegaan. Want in 21.04 kan ik ook niet printen vanuit evolutionmail.  Bedankt voor alle moeite. Sjaak

Offline wowo

  • Lid
Re: Hp printer installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/21, 18:51:10 »
Ik weet niet hoe je de map kan openen met root rechten.   Maar als via bestandsbeheer naar de map gaat lukt dat niet.
Ik zie dat je weer teruggaat naar Ubuntu 20.04 wat op zich prima is want dat is zoals je weet een LTS versie.
"Vroeger" gebruikte ik ook vaak de tussenversies maar nu niet meer. Tussenversies kunnen problemen veroorzaken omdat daar juist het een en ander wordt uitgeprobeerd. Om het half jaar een nieuwe versie kostte me trouwens ook veel te veel tijd omdat ik veel eigen configuraties gebruik.

Ik wil nog wel even op bovenstaande vraag terugkomen. Er zijn zeer veel methodes om dit te doen, je moet natuurlijk ook nauwkeurig werken en voorzichtig zijn want je werkt op die manier op systeem-niveau.
Een makkelijke manier zou kunnen zijn:
gedit admin:///etc/avahi/avahi-daemon.confJe moet 2x je wachtwoord invoeren maar dan opent de teksteditor gedit.
Bij mij staat use-ipv4=yes op regel 25 en use-ipv6=yes op regel 26. Dit moet dan worden:
use-ipv4=no en use-ipv6=no.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS