Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SAMBA verschillende userrechten per map allemaal onder 1 share  (gelezen 1379 keer)

wlevels

  • Gast
Beste,

Het volgende is mijn (lijkt me redelijk simpele) vraag waar ik echter niks over kon vinden op zowel het forum als op internet.

Ik ben sinds een tijdje met SAMBA aant stoeien, alles werkt ook goed, nou is echter het probleem dat ik niet elk mapje wil sharen en alle users rechten erop wil geven, ik wil eerder een soort boomstructuur maken in de bestanden.

Een voorbeeldje:

Ik maak de volgende filestructuur aan:

\etc\data
\etc\data\mapje1
\etc\data\mapje2

Nou wil ik alle users op de map data andere rechten geven dan mapje 1 en mapje 2, maar ik wil niet drie shares aanmaken. Ik wil gewoon iedere user de share naar \etc\data geven, en dat ze vervolgens in mapje1 hun (bijvoorbeeld) alleen lezen-rechten hebben, en in mapje2 hun schrijfrechten hebben.

Hoe kan ik deze samba rechten geven zonder een mapje te sharen, maar gewoon toegankelijk te maken via een onderliggende map die geshared is?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
SAMBA verschillende userrechten per map allemaal onder 1 share
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/14, 23:20:09 »
Even een praktisch voorbeeld:
User1 en User2 mogen aan mapje 1, User3 en User4 niet.
User3 en User4 mogen dan weer aan mapje 2, maar User1 en User2 mogen daar niet aan.
Alle 4 de users mogen in de map data.

Het makkelijkst is om dan je users in te delen in 2 aparte groepen bv. groep1 en groep2. User1 en user2 gaan in groep1, user3 en user4 gaan in groep2.

Eerst gaan we de 2 groupen aanmaken:

groupadd groep1
groupadd groep2
Vervolgens moeten we de users aan die groepen toevoegen:

usermod -G groep1 user1
usermod -G groep1 user2

usermod -G groep2 user3
usermod -G groep2 user4
Nu dit in orde is gaan we de groep veranderen van de specifieke mappen:

chgrp groep1 /etc/data/mapje1
chgrp groep2 /etc/data/mapje2
Ok, groep1 is nu toegewezen aan mapje1 en groep2 aan mapje2. Je kan dit controleren door een listing op te vragen van de data map:

ls -la /etc/dataAls dit in orde is kunnen we de rechten gaan aanpassen:

chmod 770 /etc/data/mapje1
chmod 770 /etc/data/mapje2
Door deze commando's uit te voeren geeft je de eigenaar en de groep van de map lees-, schrijf- en uitvoerrechten. Even terzijde: het eerste cijfer stelt de rechten in voor de eigenaar van de map, het 2e cijfer stelt de rechten van de groep in en het 3e cijfer de rechten voor alle andere users.
Het cijfer dat je moet ingeven is afhankelijk dus van welke rechten die je wil geven. Lezen heeft als waarde 4, schrijven is 2 en uitvoeren is 1. Als je dus volledige rechten wil geven doe je 4+2+1 = 7. Wil je alleen maar lees- en uitvoerrechten geven dan is het 4+1 = 5. 0 staat dus gelijk aan geen rechten, en dus ook geen toegang.

Ik hoop dat mijn uitleg wat duidelijk is en dat je hiermee verder kan!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

wlevels

  • Gast
SAMBA verschillende userrechten per map allemaal onder 1 share
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/15, 00:32:12 »
Ongelofelijk bedankt, duidelijker en uitgebreider kon haast niet!Ik was bang dat samba andere rechten gebruikte dan dat je met chmod instelde (omdat je zowel UNIX als samba users aan moet maken). Toch niet dus. Enorm bedankt!