Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?  (gelezen 10772 keer)

Offline wowo

  • Lid
Heb een aparte DATA-nfts-partitie gemaakt waarin al mijn documenten (Office-documenten; Afbeeldingen; Muziek etc)
Deze partitie is vanuit Windows XP en Linux (Ubuntu 10.04) benaderbaar.

In Windows XP heb ik de locatie van "mijn documenten" veranderd zodat er direct "gekeken" kan worden op de DATA-partitie.

Nu wil ik dat in Ubuntu ook zo voor mekaar krijgen:
als ik klik op de map documenten of afbeeldingen etc. wil ik direct op de juiste map terecht komen die op mijn DATA-partitie staat.

Als ik met de rechtermuisknop op bv de eigenschappen van de map afbeeldingen bekijk zie nu ik de locatie /home/gebruikersnaam staan.

Hoe ik die locatie veranderen in bv /media/DATA/Documenten/Afbeeldingen ? ???
En kan dit verder geen kwaad ?


ps een voorlopige oplossing die ik wel al heb gevonden is om een verwijzing te maken in de persoonlijke map naar bv /media/DATA/Afbeeldingen.



« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 15:32:49 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/13, 03:40:22 »
Dat kan je wel aanpassen ja.
Zit in een verborgen map, die je met control-H zichtbaar kan maken.
Hier moet je zijn:
/home/gebruikersnaam/.config/user-dirs.dirs

Voorbeeld voor de plaatjes:
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
Verander $HOME/Afbeeldingen in /media/DATA/Documenten/Afbeeldingen

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/13, 18:53:53 »
Dat kan je wel aanpassen ja.
Zit in een verborgen map, die je met control-H zichtbaar kan maken.
Hier moet je zijn:
/home/gebruikersnaam/.config/user-dirs.dirs

Voorbeeld voor de plaatjes:
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
Verander $HOME/Afbeeldingen in /media/DATA/Documenten/Afbeeldingen
Bedankt voor je hulp.
Ik heb zoals je schrijf hier de locatie aangepast:
In mijn geval heb ik $HOME/Afbeeldingen verandert in /media/DATA/Medion PC MT6/Documenten/Afbeeldingen
Zodat er nu staat:
XDG_PICTURES_DIR="/media/DATA/Medion PC MT6/Documenten/Afbeeldingen"

Na een herstart zag ik dat het pictogram van de afbeeldingen map in mijn persoonlijke map was veranderd in een map zonder verdere kenmerken.
Als ik op deze map klikte, kreeg ik vervolgens niets te zien. (Wanneer ik in user-dirs.dirs keek zag ik dat mijn verandering weer teniet was gedaan  ???)

Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/13, 20:05:57 »
Het belangrijkste is dat die directory bestaat, en dat je lees- en schrijfrechten hebt.
Let er dus op dat je geen tikfouten gemaakt hebt, dat de hoofdletters en kleine letters kloppen enz.
Verder is het ook belangrijk dat die partitie direct bij het inloggen beschikbaar is, je moet hem dus koppelen via /etc/fstab

Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/13, 20:09:49 »
Ik heb dat via Nautilus gedaan.

Start Nautilus op. Klik in de menubalk op 'bladwijzers' en dan 'bladwijzers bewerken'. Je krijgt dan een dialoogscherm waarin je het pad naar 'Afbeeldingen' etc. aan kunt passen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/13, 21:01:26 »
Het belangrijkste is dat die directory bestaat, en dat je lees- en schrijfrechten hebt.
Let er dus op dat je geen tikfouten gemaakt hebt, dat de hoofdletters en kleine letters kloppen enz.
Verder is het ook belangrijk dat die partitie direct bij het inloggen beschikbaar is, je moet hem dus koppelen via /etc/fstab
Prtzqqtk ik had in ieder geval een typefout gemaakt het moest:
/media/DATA/Medion PC MT6/Documenten/Mijn afbeeldingen zijn ipv
/media/DATA/Medion PC MT6/Documenten/Afbeeldingen
Maar helaas ik zag in mijn persoonlijke map een map Afbeeldingen staan zonder verdere kenmerken met niets daarin.
Lichtpuntje: in user-dirs-dirs ston de regel XDG_PICTURES_DIR="/media/DATA/Medion PC MT6/Documenten/Mijn afbeeldingen" nog steeds.
Toen heb ik naar fstab gekeken. Het bleek dat het aankoppelen van de DATA-partitie helemaal op het einde stond.
Nu heb ik hem vooraan gezet zodat mijn fstab er nu zo uitziet:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda7 during installation
UUID=cea8f3bf-f8f5-4c20-bc30-a2063a865a7a /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=8f1f3119-59b8-46e5-bfba-91dbb95d3573 none            swap    sw              0       0
# Door medion1 weggehaald /dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
# Door medion1 toegevoegd:
/dev/sda5 media/DATA ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.utf8 0 0
192.168.1.130:/volume1/afbeeldingen /home/medion1/NAS-Afbeeldingen nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volume1/ftp /home/medion1/NAS-ftp nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volume1/music /home/medion1/NAS-Music nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volume1/public /home/medion1/NAS-Public nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volumeSATA/satashare /home/medion1/NAS-Satashare nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volumeUSB1/usbshare /home/medion1/NAS-USBshare1 nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volumeUSB2/usbshare /home/medion1/NAS-USBshare2 nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volume1/web /home/medion1/NAS-Web nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
192.168.1.130:/volume1/wout /home/medion1/NAS-Wout nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr
# /dev/sdb1 /media/Classic-SL ntfs-3g rw,exec,utf8 0 0
Maar .... dat was de oplossing ook niet. :(
Wat de rechten betreft. De DATA-partitie en al de mappen hierin zoals "Medion PC MT6" , "Documenten", "Mijn afbeeldingen" zijn:
eigenaar root
maptoegang root
groep root
Ik heb verder geen problemen met lezen en schrijven in deze map.
Wat mij nu wel opvalt is dat de map Mijn afbeeldingen op de DATA partitie nu voorzien is van het juiste pictogram (dus geen gewone map zonder kenmerken)
Echter de rechten van de andere mappen in mijn persoonlijke map zijn anders:
eigenaar medion1 - Medion PC MT6
maptoegang bestanden aanmaken en verwijderen
groep medion1
maptoegang bestanden gebruiken
anderen bestanden gebruiken.
Dus ik denk dat ik wat verder moet gaan experimenteren met de rechten ...
Bedankt met juliie hulp tot dusver.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/13, 21:08:25 »
Ik heb dat via Nautilus gedaan.

Start Nautilus op. Klik in de menubalk op 'bladwijzers' en dan 'bladwijzers bewerken'. Je krijgt dan een dialoogscherm waarin je het pad naar 'Afbeeldingen' etc. aan kunt passen.

Maar dan pas je toch alleen de bladwijzers aan.
In je persoonlijke map wordt niets veranderd. Als ik daar op de map Afbeeldingen klik kom ik niet direct terecht op mijn DATA-partitie.

ps zoals eerder gezegd kan ik in deze map wel een verwijzing ("snelkoppeling") maken naar de DATA-partitie, maar dat is dan 1x extra klikken en dat zou ik willen vermijden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/13, 21:15:03 »
Ik denk toch dat je ook de optie van DirkJan moet uitvoeren.
Op die manier werkt de bladwijzer in de bestandsbeheerder ook weer naar behoren.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/13, 21:27:19 »
Ik doe altijd de standaard Ubuntu mappen in je homedir verwijderen. En dan symlinks maken...
Dus bijvoorbeeld: ln -s /media/DATA/Pictures /home/GEBRUIKER/Pictures

Volgens mij komt dat ongeveer op hetzelfde neer als wat DirkJan zei...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/13, 22:50:03 »
Ik denk toch dat je ook de optie van DirkJan moet uitvoeren.
Op die manier werkt de bladwijzer in de bestandsbeheerder ook weer naar behoren.

Correct, dat heb dan ook gedaan.
DirkJan nog bedankt voor die tip.
Ik laat nu even de boel rusten, ik kom later wel terug met wat plaatjes met wat ik precies wil bewerkstelligen.
Plaatjes zeggen vaak meer dan duizend woorden en een nachtje rust ook. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Wiley

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/13, 23:22:03 »
symlink suggestie had ik ook: werkt erg goed, bijvoorbeeld ook als je twee of meer Ubuntu versies op dezelfde  machine draait. Je kunt het, als je zorgvuldig bent met programma versies, zelfs doen met configuratie van bepaalde programma's (zoals VirtualBox, Evolution...).

Maar met de suggestie van Johan: me valt op dat je spaties in je pad hebt:
/media/DATA/Medion PC MT6/Documenten/Mijn afbeeldingenMisschien is dat het probleem en moet je die 'escapen' (backslash spatie) ondanks de aanhalingstekens:
/media/DATA/Medion\ PC\ MT6/Documenten/Mijn\ afbeeldingen
« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 23:25:22 door Wiley »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/14, 01:38:10 »
Als je het tussen aanhalingstekens zet maakt een spatie niet uit.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/14, 13:48:19 »
De beste, meest universele en veiligste manier is de manier van Wazzzaaa, met symlinks. Symlinks werken net als echte directories. Ze laten je toe je bestandsstructuur in te richten zoals jij het wil, zonder ingewikkelde ingrepen op systeemniveau. Ze werken zowel binnen gnome als kde als op de commandolijn.

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/14, 21:20:56 »
Hier ook symlinks naar een dataschijf. Werk met Slackware, debian en diverse ubuntu's op één machine.

groet,

Theo

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/14, 22:02:58 »
Allen bedankt voor de info.
Als het weer weekend wordt zal ik met symlinks gaan experimenteren.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/15, 14:39:29 »
@wowo

Je hebt gelijk. Ik heb alleen de bladwijzer aangepast, heb dan ook niet de noodzaak om via mijn home folder bij die mappen te komen. De bladwijzers staan ook onder Locaties in het menu 1x klikken en ik ben op de juiste plek. Om verwarring te voorkomen heb ik wel de mappen Afbeeldingen etc. in mijn home map verwijderd.

Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/15, 22:53:33 »
@wowo

Je hebt gelijk. Ik heb alleen de bladwijzer aangepast, heb dan ook niet de noodzaak om via mijn home folder bij die mappen te komen. De bladwijzers staan ook onder Locaties in het menu 1x klikken en ik ben op de juiste plek. Om verwarring te voorkomen heb ik wel de mappen Afbeeldingen etc. in mijn home map verwijderd.
Logische redenatie.
Keuzes, keuzes. Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar dat maakt Linux wel leuk. :)

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/16, 09:27:53 »
Ik zou kiezen voor mijn suggestie. Niet alleen omdat ik het zei, maar persoonlijk vind ik dat ook de meest nette manier. Je regelt het dan zo diep mogelijk (op file niveau).
Als ik goed begrijp is de suggestie van DirkJan een soort van gnome instelling. Nadeel hiervan is dat dit bijv niet gaan werken als je een andere grafische schil wilt gebruiken. En dat je niet via de terminal naar ~/Documents kan gaan.

Maargoed, misschien gaan deze nadelen niet voor jou op. Gelukkig heb je de vrijheid zelf te kiezen wat je doet :)


Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/17, 10:04:23 »
Het voordeel van ~/.config/user-dirs.dirs aanpassen is dat programma's de standaard-dir voor je documenten, afbeeldingen enz. kunnen vinden.

Bijv:
cd `xdg-user-dir PICTURES` kan op een Engelse installatie leiden naar ~/Pictures, en op een Nederlandse naar ~/Afbeeldingen

Het commando "xdg-user-dir DESKTOP" kan op een Engelse versie ~/Desktop als resultaat geven, en in de Nederlandse versie ~/Bureaublad

Als je die locaties zelf aanpast, dan zal bijv. Rhythmbox automagisch je muziek vinden, ook al staat die niet in ~/Music :)

Een snelle Google leverde dit op: http://ploum.frimouvy.org/?207-modify-your-application-to-use-xdg-folders
Maar er zijn vast betere voorbeelden te vinden.


Offline wowo

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/22, 15:31:53 »
Heb de boel weer opgepakt en een keuze gemaakt.
Heb de methode van Johan van Dijk toegepast maar ook de bladwijzers aangepast volgens Dirk Jan.
In mijn persoonlijke map heb ik verder nog verwijzingen gemaakt naar de desbetreffende mappen die op mijn DATA partitie staan.
Hierbij de beloofde plaatjes hoe het er nu bij mij uitziet.



Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline bordie

  • Lid
Re: Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/11, 13:11:02 »
Dat kan je wel aanpassen ja.
Zit in een verborgen map, die je met control-H zichtbaar kan maken.
Hier moet je zijn:
/home/gebruikersnaam/.config/user-dirs.dirs

Voorbeeld voor de plaatjes:
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
Verander $HOME/Afbeeldingen in /media/DATA/Documenten/Afbeeldingen

als ik dit doe in de terminal krijg ik de melding 'toegan geweigerd'.
iemand raad?
bedankt
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/11, 15:18:59 »
Dan ben je niet op je eigen account bezit, of is er iets fout met je account. Standaard ben jij eigenaar van dat bestand, en enkel eigenaar kan het bestand lezen/aanpassen. Doe eens
ls -ld ~/.config/user-dirs.dirs
in de terminal om de rechten van het bestand te controleren.

Offline bordie

  • Lid
Re: [Opgelost] Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/11, 15:33:03 »
-rw------- 1 jord jord 644 mei 11 13:59 /home/jord/.config/user-dirs.dirs

dit krijg ik dan als 'antwoord' na het invoeren van jouw commando

(heb ondertussen deze directory's wel kunnen wijzigen door ctrl+h te doen en manueel naar user-dirs.dirs te configureren, dan werkte het voor de persoonlijke mappen links in de browser maar niet voor de 'bladwijzers' die vervolgens vanzelf worden aangemaakt, hun pad was nog steeds /home/..... Vervolgens na het heropstarten van pc kwam er iets van 'taal is gewijzigd van mappen, klik ok om zelfde taal toe te passen', ik heb op ok geklikt en nu zijn mijn zelf aangebrachte wijzigingen in user-dirs.dirs weer verdwenen)

alvast bedankt!
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Hoe locaties van mappen in persoonlijke map veranderen ?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/11, 16:00:01 »
Als je als "jord" ingelogd bent, zou je zonder problemen dat bestand moeten kunnen openen en aanpassen met je favoriete editor.