Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar  (gelezen 25441 keer)

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #75 Gepost op: 2015/01/24, 16:55:39 »
Ik heb 'em.    :D

(hoop dat je aan een e-book ook iets verdien)

E-book verdient volgens mij hetzelfde als een traditioneel boek. Nou zijn de verdiensten op dit genre boeken niet bepaald om naar huis te schrijven, maar het was een erg leuke klus.

Veel leesplezier!

Ben er al mee begonnen.   :D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #76 Gepost op: 2015/04/20, 10:11:59 »
Ik ben net begonnen met Scribus.
Maar ik kom uit 1 ding niet.
Als ik afbeeldingen en tekst heb toegevoegd, hoe kan ik dan de gehele achtergrond een kleur geven?
Dus niet achter de afbeeldingen of tekst, maar meer waar er nog ruimte wit is.

Of als ik een nieuw document begin en ik wil al een achtergrond met kleur toevoegen, hoe selecteer ik dan gelijk het hele vlak.

Dat is mij totaal onduidelijk.

Zou iemand mij kunnen helpen.

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #77 Gepost op: 2015/04/20, 10:13:57 »
En zijn er ook cursussen voor scribus?

Nergens te vinden op internet. Terwijl voor photoshop staat het internet vol.

Maar ik zou er wel wat vragen over willen stellen, maar weet niet echt precies waar.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #78 Gepost op: 2015/04/20, 10:31:00 »
Hallo Jenny,

Voor zover ik weet zijn inderdaad geen cursussen voor Scribus.

Vragen stellen kun je bijvoorbeeld hier in de rubriek Software en Configuratie. Voordeel is dat ook de andere forumleden je kunnen helpen en anderen kunnen van de vragen weer wat leren. Daar zijn nou Forums zo fijn voor..

Ik antwoord heel simpel op je vraag. Dat zal wel niet genoeg details geven, maar dat pakken we dan daarna aan, OK?

Als je een gekleurde achtergrond wilt maak je een afbeeldingenframe met de grootte van je hele pagina en kiest een passende kleur via de vulkleur in je Eigenschappenpalet.

TIP: als je bij het kiezen van een nieuw document automatische tekstframes aanzet wordt een paginagroot tekstframe aangemaakt. Doe daar een rechterklik op en maak er een afbeeldingenframe van.

Niet genoeg kleuren? Je kan je eigen kleuren definiƫren en talloze voorgeprogrammeerde sets gebruiken via Bewerken > Kleuren.

Brengt je dat wat verder?
« Laatst bewerkt op: 2015/04/20, 10:33:32 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #79 Gepost op: 2015/04/20, 12:13:46 »
Citaat
Voor zover ik weet zijn inderdaad geen cursussen voor Scribus.

Even Google gebruiken, en zie onderstaande link,

http://scribus.webstek.info/

Vriendelijke groet,

Henk

Offline Henkp

  • Lid
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #80 Gepost op: 2015/04/20, 18:22:21 »
@femke98,

Citaat
Leren werken met Scribus Om je op weg te helpen met Scribus kun je hier een gratis nederlandstalige handleiding downloaden. Met deze introductie, in acht makkelijk te lezen hoofdstukken, ben je in staat een volwaardige publicatie te maken. Of het nu een boekje in kleur is of een zwart/wit nieuwsblad, de basishandelingen zijn altijd hetzelfde en je leert snel hoe je de belangrijkste functies kunt gebruiken voor je ontwerpen.

Even wat verder lezen en dan pas een oordeel geven. Lijkt mij een stuk beter.

Dat wat @jvecht geschreven heeft met nog wat andere mensen, is inderdaad veel beter.
Maar daar voor is er nog wel wat gratis te vinden op het internet.


 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #81 Gepost op: 2015/04/20, 19:11:20 »
Ach mensen, rustig nou. Een cursus of een schriftelijke cursus. We praten misschien even langs elkaar heen. Ik dacht dat Jenny een klassikale cursus bedoelde. Dat zou ik op zich trouwens geweldig leuk vinden om te doen, maar de leeftijd begint zijn tol te vergen. Ik kan het beter vergeten.

Voor ik het vergeet: er staat hier op de wiki ook een prima handleiding voor Scribus! Hij loopt nu een ietsje achter, maar het is toch nog een heel prima handleiding!

Kijk hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/Multimedia

Er staat daar trouwens nog meer moois.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #82 Gepost op: 2015/04/20, 20:49:40 »
Ach nou ja, Jenny is hier van harte welkom wat mij betreft.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021