Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Predia Go tablet  (gelezen 3403 keer)

Offline h2o

  • Lid
Predia Go tablet
« Gepost op: 2019/05/11, 16:44:01 »
Ik heb onlangs via een collega twee Predia Go tablets gekregen. 
Het betreft deze tablets: https://www.predia.nl/Portals/62/Users/126/26/126/Leaflet_Predia_Go.pdf


Die heb ik uiteindelijk via een Debian Netinstall iso (met extra drivers) op een USB stick kunnen installeren. Die heeft een UEFI boot mogelijkheid. Alle andere USB stick vertikken het om op te starten. Via een USB netwerk dongel heb ik alles prima kunnen installeren en het werkt bijna zoals het moet.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Bestaat er voor Ubuntu ook zo'n mogelijkheid waarbij de installatie iso op een USB stick die uefi boot mogelijkheid heeft. Ik wil dat namelijk ook eens met Ubuntu uitproberen en misschien wel verder mee werken.

2. Het geluid werkt ook nog niet.

3. De interne wifi kaart idem. Hoe krijg ik die aan de praat. Nu werkt het overigens prima met een usb-wifi stickje. Er bestaat een manier om dergelijke hardware te identificeren, dan kan ik misschien verder zoeken wat voor wifi kaart erin zit.

4. Bestaat er software voor een onscreen toetsenbord? Ik zou wel eens willen proberen om alleen met het tabletdeel, zonder het dock, te werken.

5. Bestaat er ook een mogelijkheid om het scherm te laten kantelen in de richting waarmee je het tablet vasthoudt? Dus portrait bij rechtop vasthouden en landscape bij liggen vasthouden.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/11, 18:16:30 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/12, 12:31:39 »
Antwoord op vraag 3: in de terminal inxi -Fxz

Offline softbart

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/12, 22:30:19 »
punt 4. onboard is een eenvoudig screentoetsenbord. Komt autm. met Ubuntu binnen en via hulpmiddelen aan gezet worden.
In Debian dient deze geïnstalleerd te worden.
punt 5. Geef je weinig kans. Ubuntu is er wel mee bezig geweest maar zijn de ontwikkelingen gestaakt.

groet,

Theo

DarkEra

  • Gast
Re: Predia Go tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/13, 10:29:24 »

punt 5. Geef je weinig kans. Ubuntu is er wel mee bezig geweest maar zijn de ontwikkelingen gestaakt.


Dat was Ubuntu Touch welke is overgenomen en nu UBPorts heet, dus het wordt nog verder ontwikkeld. Alleen zijn maar een beperkt aantal tablets en phones ondersteund en werkt het dus niet op elke toestel:
https://ubports.com/

Offline h2o

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/17, 20:42:35 »
Citaat
Nu heb ik de volgende vragen:
1. Bestaat er voor Ubuntu ook zo'n mogelijkheid waarbij de installatie iso op een USB stick die uefi boot mogelijkheid heeft. Ik wil dat namelijk ook eens met Ubuntu uitproberen en misschien wel verder mee werken.

2. Het geluid werkt ook nog niet.

3. De interne wifi kaart idem. Hoe krijg ik die aan de praat. Nu werkt het overigens prima met een usb-wifi stickje. Er bestaat een manier om dergelijke hardware te identificeren, dan kan ik misschien verder zoeken wat voor wifi kaart erin zit.

4. Bestaat er software voor een onscreen toetsenbord? Ik zou wel eens willen proberen om alleen met het tabletdeel, zonder het dock, te werken.

5. Bestaat er ook een mogelijkheid om het scherm te laten kantelen in de richting waarmee je het tablet vasthoudt? Dus portrait bij rechtop vasthouden en landscape bij liggen vasthouden.

Punt 4 en 5 zijn niet zo aan de orde. Mijn zoektocht heeft inmiddels punt 2 en 3 opgelost. Dat is een Intel driver die Debian aan boord heeft.
Bij het installeren van Debian wordt er aan het begin gevraagd om het bestand brcmfmac43241b4-sdio.txt. Kennelijk heeft Fedora Core dat wel aan boord. Een zoektocht op het Internet leert dat dit een kwestie is van een tekstbestandje kopiëren naar /lib/firmware/brmc en een commando.

Punt 1 blijft nog staan. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat Fedora Core out of the box zou moeten werken. Ik krijg dat niet geïnstalleerd op mijn tweede Predia Go omdat tijdens het installeren alles muurvast komt te zitten.
Wie weet een distributie buiten Debian en Fedora Core waarmee je met een installatie USB stick uefi kan booten?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/23, 11:05:54 »
Ik ben al weer een tijdje bezig met deze tablets. Het werkt intussen prima en ze doen wat ze moeten doen, en nog goed ook.

Nu heb ik nog een vraag die blijft knagen. Alleen Debian is tot nu toe gelukt om dat draaiend te krijgen. Installeren kan ik uitsluitend doen met de netinstall iso die ik dan naar een USB stick kopieer.

Fedora Core krijg ik wel opgestart, maar daar blijft het bij.

Alle overige pogingen om vanaf een USB stick te draaien werken niet. Een USB stick wordt wel herkend, maar als ik daarop druk om op te starten springt de balk meteen weer naar de bovenste opstartoptie.

Ik zou op deze tablets ook wel eens Ubuntu, Xubuntu of iets anders willen draaien.

In het BIOS heb ik de volgende zaken gedaan:

Quick boot op [disabled] gezet.

Secure Boot Activation krijg ik niet op [disabled] staat grijs. Die blijft dus op [Enabled] staan. Krijg ik dat maar eens anders?
Secure Boot Configuration
   Secure Boot Option staat op [Disabled]

Bij Boot heb ik Debian op 1
USB HDD op 2
USB CD op 3
USB FDD op 4
SD Card op 5 staat.
Internal Shell, Windows Boot Manager en eMMC Card0 Disk staan alle drie op disabled.

Ik kan wel vanaf een USB Disk starten als ik in een Debian sessie sudo update-grub draai.
Dan start een USB schijf wel op. Maar een USB-installatie stick dus niet.

Heeft iemand een idee?

« Laatst bewerkt op: 2019/07/23, 11:08:30 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: Predia Go tablet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/23, 11:19:47 »
Ubuntu, Xubuntu, Ubuntu MATE kun je ook installeren via de mini/netboot ISO van Ubuntu. Dat als eens geprobeert? Dat zou toch hetzelfde moeten werken als met de Debian netinstall ISO.

https://ubuntu.com/download/alternative-downloads
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/18.04/
« Laatst bewerkt op: 2019/07/23, 11:24:13 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/23, 11:38:54 »
Helaas..... Op mijn desktop (waar ook uefi zaken staan) doet de USB stick het wel. Op mijn tablet wordt die wel gezien, maar opstarten ho maar  >:( :'(
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/23, 11:43:53 »
Ik heb de iso van Fedora Core en de netinstall van Debian http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/10.0.0+nonfree/multi-arch/iso-cd/firmware-10.0.0-amd64-i386-netinst.iso eens grondig bekeken. Daar staat kennelijk een efi.img op die wordt herkend, bij andere ISO's tot nu toe niet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/23, 13:13:20 »
Ik denk dat ik nu in de goede richting zit met deze site https://askubuntu.com/questions/565717/tablet-bios-uefi-wont-accept-boot-from-usb

Ik heb de onderste optie geprobeerd:
Citaat

I had same problem in one of my friend system. Its very simple with windows software 'rufus', just create gpt in uefi mode.

Or if you have still problem, 1. format your usb drive with fat32 and make it active. 2. Open iso file (using winrar or any app if Windows) and copy it's contents to pendrive. And boot in uefi mode.

Note- in bios setting, secure boot option must be off.

Wel op een andere manier: via furious iso mount de iso gemount aan mijn systeem. Daarna met Gparted de USB stick geformatteerd op FAT32 en een boot label toegevoegd. Daarna de inhoud van de ISO gekopieerd naar de USB stick en met Gparted gecontroleerd of het boot label er nog op stond. Op één van mijn tablets kon ik MX-18 draaien, op de andere weliswaar booten maar er was daar een fout. Dat zoek ik wel uit.
Nu ga ik het eens met Xubuntu 18.04 proberen.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/23, 13:17:36 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Predia Go tablet
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/23, 16:46:51 »
De volgende distro's geprobeerd:
[X] MX-18 Linux, werkt prima op beide tablets
[-] Linux Mint 19 Cinnamon editie, weigert op te starten
[-] LMDE 3 201808 Cinnamon editie, Idem
[-] Xubuntu 1804.2. Geeft een foutmelding van symlinks die niet kunnen worden overgezet naar de USB stick.
[-] Debian 10 Buster live usb, weigert op te starten

Ben nu bezig met het downloaden van Manjoro XFCE editie.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex