Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemntraagheid  (gelezen 2390 keer)

Offline HarzG

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #25 Gepost op: 2013/02/10, 17:46:58 »
Het opkuisen is iets wat je volgens mij met Windows af en toe moet uitvoeren. Als je Linux gebruikt met een ext4-bestandssysteem, dan regelt zich dat zelf door een automatische controle+reparatie.

Het verwijderen van overbodige software kan in de terminal worden uitgevoerd met
apt-get autoremoveDaarmee worden bestanden verwijderd die ooit door de installatie van een pakket_ABC meekwamen en en die bleven staan als je pakket_ABC later weer hebt verwijderd.

Maar daarmee hebben we nog geen verklaring van de algemene traagheid die je noemt.
Helaas hebben wij nog geen indicatie gezien van je systeem bijv. van een Firefox- of van een Thunderbird-start. Waar hebben wij het over? 5s wachten op Firefox = normaal, 15s wachten op Thunderbird met meerdere sub-mailboxen = ook normaal.

De bereidwilligheid van de forumleden voor ondersteuning neemt af als je zo terughoudend bent over de concrete reacties van je pc.

Hier was een eenvoudige vraag, maar je reageerde daar vervolgens helemaal niet op.
Citaat
Kan het zijn dat je internetverbinding traag is? Probeer anders even een kabel-verbinding i.p.v. draadloos.
Hoe vol is je schijf/partitie, wat zie je als je in de terminal vraagt
df -h
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #26 Gepost op: 2013/02/10, 19:23:35 »
ik voer uit wat je zegt en tracht de informatie door te spelen
reaktie pc op eertse vraag
E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

ik weet dat er een permissie probleem is maar weet niet hoe dit te omzeilen, idem als ik naar /root wil gaan dan krijg ik ook permission denied

reactie op tweede vraag
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1        73G   20G   49G  29% /
udev            490M  4.0K  490M   1% /dev
tmpfs           199M  788K  198M   1% /run
none            5.0M     0  5.0M   0% /run/lock
none            497M   84K  497M   1% /run/shm
none            100M   12K  100M   1% /run/user

je mag me wel op vingers tikken als ik ne kemel schiet maar als ik al tien keer vermeld dat er enkel maar internet op draait sinds dat jullie mij hebben geholpen bij het installeren wat moet ik dan nog zeggen alles is dus nog hetzelfde als bij het begin.

en ik heb een vaste verbinding met nog steeds dezelfde snelheid en zit daar alleen op

procestijd ligt erg laag maar kan daar zo niet direct een cijfer op kleven tenzij je me een hint geeft van hoe ik dat tijdens een internet toegang kan meten.

ik sommeer even het geheel van mijn vragen
opstarten trager dan vroeger, blauw scherm blijft lang blauw in het begin was dat max 2 seconde
opstarten firefox is ook trager maar niet zo lang dan de vertraging van de opstartfase

internet is iets in de orde van grootte 320 KB/s en is correct met mijn abonnement

moet je meer weten, help mij dab even je die info te bezorgen

bijvoorbeeld om die permissies aan te passen voor een admin

alvast bedankt

Re: systeemntraagheid
« Reactie #27 Gepost op: 2013/02/10, 21:20:42 »
Start je computer, doe je dagelijkse werkzaamheden en meet dan het geheugen- en swapgebruik middels
top

Noteer de rijen "KiB Mem" en "KiB Swap" waarvan de kolommen "total" en "used". Of maak een schermafdruk als je dat prettiger vindt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #28 Gepost op: 2013/02/10, 21:42:38 »
ik weet dat er een permissie probleem is maar weet niet hoe dit te omzeilen, idem als ik naar /root wil gaan dan krijg ik ook permission denied
... mijn fout, er moet staan
sudo apt-get autoremove
en ik heb een vaste verbinding met nog steeds dezelfde snelheid en zit daar alleen op

procestijd ligt erg laag maar kan daar zo niet direct een cijfer op kleven tenzij je me een hint geeft van hoe ik dat tijdens een internet toegang kan meten.

ik sommeer even het geheel van mijn vragen
opstarten trager dan vroeger, blauw scherm blijft lang blauw in het begin was dat max 2 seconde
opstarten firefox is ook trager maar niet zo lang dan de vertraging van de opstartfase

internet is iets in de orde van grootte 320 KB/s en is correct met mijn abonnement
Mijn verbinding is ongeveer 2 keer zo snel - daarmee ben ik in NL een fossiel. De meeste verbindingen worden door de providers in NL tegenwoordig  vanaf 8Mb/s aangeboden, d.w.z. als je BE-provider op deze 320 KB/s snelheid zit, dan is het een 2,5Mb/s-verbinding. Dat wordt met dit abonnement dus nooit een race-monster. E-mail/I-net ok, -> film bekijken blijft langzaam en afhankelijk van de site van de aanbieder.

@Cumulus: was te snel - B/b gecorrigeerd - zo goed?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 22:19:49 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: systeemntraagheid
« Reactie #29 Gepost op: 2013/02/10, 22:04:15 »
ik weet dat er een permissie probleem is maar weet niet hoe dit te omzeilen, idem als ik naar /root wil gaan dan krijg ik ook permission denied
... mijn fout, er moet staan
sudo apt-get autoremove
en ik heb een vaste verbinding met nog steeds dezelfde snelheid en zit daar alleen op

procestijd ligt erg laag maar kan daar zo niet direct een cijfer op kleven tenzij je me een hint geeft van hoe ik dat tijdens een internet toegang kan meten.

ik sommeer even het geheel van mijn vragen
opstarten trager dan vroeger, blauw scherm blijft lang blauw in het begin was dat max 2 seconde
opstarten firefox is ook trager maar niet zo lang dan de vertraging van de opstartfase

internet is iets in de orde van grootte 320 KB/s en is correct met mijn abonnement
Mijn verbinding is ongeveer 2 keer zo snel - daarmee ben ik in NL een fossiel. De meeste verbindingen worden door de providers in NL tegenwoordig  vanaf 8MB/s aangeboden, d.w.z. als je BE-provider op deze 320 KB/s snelheid zit, dan is het een 2,5MB/s-verbinding. Dat wordt met dit abonnement dus nooit een race-monster. E-mail/I-net ok, -> film bekijken blijft langzaam en afhankelijk van de site van de aanbieder.
MegaBIT dus Mb/s. Een verbinding van 8 MB/s is 64 Mb/s en dat is zeker niet gemiddeld in Nederland.

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #30 Gepost op: 2013/02/11, 20:17:19 »
hallo,

mirakels bestaan blijkaar
ik start mijn pcvandaag  en alles is terug zoals vroeger !!! ik heb wel de laatste dagen vanalles uitgevoerd zoals jullie hadden voorgesteld, maar vraag me nu niet wat nu de oorzaak van die vertraging was,....

aan harzG
heb 70 MB gerecupereerd !      is ni veel

aan cumulus
heb top uitgevoerd
KiB MEM 860000
KiB swap 0


en ja megabit en megabyte, ik ben tevreden met mijn 320KB/s en films afspelen gaat goed als tenminste de zender goed volgt, natuurlijk mailen en kijken is niet zo snel maar ja ik doe toch maar een zaak tegelijkertijd. (ik zit nog in het stenen tijdperk maar het kost al geld genoeg dus ik laat het zo)

ik heb een ander vraagje maar dat moet ik in een ander topic stellen denk ik , iets over internet en het automatisch openen van meerdere schermen als je er maar één vraagt

in ieder geval aan allen die zich het hoofd hebben gebroken over mijn probleem mijn dank voor de hulp.