Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermhelderheid aanpassen  (gelezen 8619 keer)

Offline Ceetje13

  • Lid
Schermhelderheid aanpassen
« Gepost op: 2010/11/14, 19:32:46 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds eregister ubuntu 10.10 op mijn laptop geinstallerd in dualboot met windows 7,dit bevalt mij echt uitstekend en ik ben tot nu toe weinig mankementen tegengekomen en vind ik dit systeem heerlijk werken (zelfs office 2003 werkt er uitstekend op via wine).

Maargoed helaas heb ik 1 ding nog niet opkunnen lossen, aangezien het een laptop is en ik soms mijn batterij optimaal wil gebruiken wil ik ook de schermhelderheid kunnen aanpassen, dit heb ik echt niet kunnen vinden in het standaard batterij menu.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen!

mvg

ceetje


Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/14, 19:42:08 »
Hey,

probeer eens Systeem/voorkeuren/ energiebeheer/ het tabblad op accustroom het vinkje weg te halen (of te plaatsen) bij Achtergrondverlichting dimmen.

Je laptop heeft waarschijnlijk ook toetsen met verlichten/ dimmen (bij mij is dat de fn-toets met een vol zonnetje en een leeg zonnetje je moet die samen indrukken) daar kan je ook wat mee spelen tot het gewenste resultaat.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 19:50:07 »
Hey,

probeer eens Systeem/voorkeuren/ energiebeheer/ het tabblad op accustroom het vinkje weg te halen (of te plaatsen) bij Achtergrondverlichting dimmen.

Je laptop heeft waarschijnlijk ook toetsen met verlichten/ dimmen (bij mij is dat de fn-toets met een vol zonnetje en een leeg zonnetje je moet die samen indrukken) daar kan je ook wat mee spelen tot het gewenste resultaat.



Ik heb beide geprobeerd, via het menu werkt het helaas niet en met behulp van de FN toets gebeurd er helaas ook helemaal niks.


Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/14, 20:36:43 »
Ja heb ik ook al helemaal doorgelezen, echter als ik die daar neerzet dan staat hij standaard op helderheid 0%, terwijl hij nu nonstop op 100% staat..

Offline vilamar

  • Lid
Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/14, 20:46:54 »
Op mijn laptop Dell Inspiron werkt het ook niet, niet vroeger in 10.04 en nu ook niet in 10.10.
Op ander laptops hier in huis werkt het wel.
Dus ik denk dat het afhankelijk is van de grafische kaart of zo.

Ik moet de schermhelderheid instellen in Windows (dualboot) en dan worden die instellingen daarna overgenomen door Ubuntu.
Probleem is dat dit telkens moet gebeuren na het wisselen van netstroom naar batterijstroom (of andersom)

Welk merk en type van laptop heb je?
Misschien kunnen zo andere gebruikers met dezelfde laptop je dan verder helpen.

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/14, 21:23:41 »
hm, ja ik heb windows 7 in dualboot staan, ,maar zoals je zelf al zei, ik wil juist dat wanneer ik de stekker uit me laptop trek dat hij dan automatisch naar bijvoorbeeld 50% helderheid gaat of dat ik simpel even kan veranderen zodat ik langer op de batterij kan werken.

ik heb een sony vaio vgn-fz11s

Nvidia gforce 8400m gs videokaart

Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/15, 14:28:17 »
Nog een ideetje; kan je in BIOS niet de optie AUTO kiezen bij display ? Op mijn acer zit die functie erin . 't Is maar een ideetje hoor....misschien ff checken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vilamar

  • Lid
Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/16, 20:19:49 »
Nog een mogelijkheid, hier kan je ook een en ander aanpassen:

gconf-editor (systeemgereedschap configuratie-editor)
   apps
      gnome-power-manager
         backlight

Bij iedere keuze staat een woordje uitleg.
(Noteer misschien vooraf de originele instelling of neem eerst een schermafdruk)


De configuratie-editor kan je vinden in het menu Toepassingen - Systeemgereedschappen.
Het is mogelijk dat je die eerst moet aanvinken in het hoofdmenu:

Systeem
     Voorkeuren
           Hoofdmenu
                 Systeemgereedschappen


Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/17, 12:56:32 »
Helaas werkt het ook hiermee niet, ik heb me er maar bij neergelegd dat ik windows 7 moet gebruiken als ik lang op de batterij wil werken

Re: Schermhelderheid aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/18, 13:52:09 »
mmm
Ik zit met het zelfde probleem.
Ik heb een tijdje de helderheidsapplet gebruikt, maar dit gaf een wisselende helderheid.
Mijn vermoeden is dat de helderheidsapplet in conflict raakt met instellingen in gnome-power-manager.
Het zelfde bij de sneltoetsen.

Momenteel pas ik mijn schermhelderheid aan door in de Configuratie-editor de instellingen van gnome-power-manager te wijziggen.
Idealiter zou het natuurlijk zijn deze instelling te wiziggen met de sneltoetsen.

Weet iemand hoe ik dit kan doen?
Ik loop er vooral tegen aan dat ik niet weet hoe ik in een Shellscript de huidige instellingen kan laden en de nieuwe weer kan opslaan.

Gelukkig hoef ik mijn helderheid niet vaak aan te passen.
Evengoed heb ik met Ubuntu ongeveer twee uur (~20%) meer accuduur dan met Windows 7.
Maar evengoed.
Soms is het wel handig.