Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Herkent geen gebruikersnaam / wachtwoord vergeten  (gelezen 552 keer)

Offline Fred123

  • Lid
[opgelost] Herkent geen gebruikersnaam / wachtwoord vergeten
« Gepost op: 2012/01/14, 19:08:17 »
Hallo,

Ik ben dus mijn wachtwoord kwijtgeraakt. Noem mijn gebruikersnaam "fred". Dat is dus ook te zien op het opstartscherm.
Tijdens opstarten, dus ESC indrukken,  kom ik dus via herstelmodus en Terugvallen op rootshellprompt in die bekende omgeving.

Maar nu kreeg ik wat anders te zien (zal wel ergens een fout gemaakt hebben) :

Give rootpasswoord for maintaince : heb dus gedaan

ik kom nu in root@fred:~#      , dus geen "kale" terminalregel!

Voer ik "passwd fred" in, zegt ie dat fred niet bestaat, terwijl dat naam wel te zien is bij het inloggen.  ???

Wat deed ik dan fout? Het gaat om 10.04.3 LTS,kernel 2.6.32-35-generic herstelmodus.
Ik weet niet of dat belangrijk is, maar zie ook nr. 34 en 29, de laatste 2 cijfers dus.

Alvast bedankt!
Fred
« Laatst bewerkt op: 2012/01/14, 21:08:39 door Fred123 »

Re: Herkent geen gebruikersnaam / wachtwoord vergeten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/14, 20:38:09 »
« Laatst bewerkt op: 2012/01/14, 20:52:07 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Fred123

  • Lid
Re: Herkent geen gebruikersnaam / wachtwoord vergeten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/14, 20:51:55 »
Hallo Gijsbert,

Jouw link ga ik het opslaan, bedankt!

Ik was al net achter gekomen via andere post "gebruikersnaam" (zat hele tijd te surfen op "root" ed.).  Dus had ik "ls /home" ingetikt! Dit dus vanwege "root". Of dat de reden is weet ik niet, maar zag wel direkt een ander naam, dat onder gebruikersnaam was "verstopt". Dus dat gebruikersnaam heb ik genomen! Daarom herkende hij die gebruikersnaam van de opsartscherm niet! Dat was wel verwarrend.  In elk geval opgelost!  :)