Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.  (gelezen 547 keer)

laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Gepost op: 2018/04/30, 14:30:27 »
Mijn laptop laat zich soms niet uitschakelen. (Gaat meestal wel goed maar soms lukt het uitzetten niet) Na het commando uitzetten wordt het  opstartscherm weer getoond waar ik mijn gegevens moet inbrengen om verder te kunnen.
Na invulling van de gegevens start hij weer normaal op. Zo lijkt het, echter: de verbinding met internet is niet hersteld en laat zich ook niet herstellen.
Als ik hem weer probeer uit te zetten krijg ik weer het aanmeldscherm. Enz. enz.
De enige manier om hem uit te krijgen is de stroom uitschakelen.
VRAAG: Wat kan ik hier aan doen?

gegevens  Xubuntu:
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 16.04.4 LTS
Release:   16.04
Codename:   xenial

Overigens: Xubuntu is het enige stuurprogramma op deze laptop.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/30, 14:51:03 »
Geef eens een volledig systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/30, 15:46:13 »
Pjotr,
Zie bijlage zijnde een schermafdruk.
was dit je bedoeling?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/30, 15:56:20 »
Is er misschien een nieuwer BIOS beschikbaar, via het ondersteuningsgedeelte van de webstek van de flaptopfabrikant? Zo ja, probeer eens of dat helpt.

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/30, 16:05:28 »
is het pakketbronnenlijst nog van belang? zie bijlage

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/30, 16:36:49 »
Heb je al in Energiebeheer of hoe dat heet gekeken? De kans bestaat dat je daar kan aangeven dat je met de aan/uit-knop wilt afsluiten. En dat kan wel eens beter werken dan via het menu, is mijn ervaring. En als je in de taakbalk de actieknoppen toevoegt, zou dat ook beter kunnen werken.

Geen garantie dat het lukt, maar je kan het altijd proberen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/30, 17:16:17 »
Pjotr,
Ik heb op de officiële site van MSI een bios update gevonden voor mijn computer. Er waren twee versies:  voor Windows 7 óf voor  Windows 8.
Hier kom ik dus niet verder mee....denk ik?
Overigens het is voor mij, als leek, een hele operatie om de bios te updaten. Er is wel een handleiding die ik óf deels niet begrijp  óf in details afwijkt  van de  de realiteit  op mijn laptop. Zucht.... en wat doe  ik dan als ik dan toch keuzes maak... en houd ik dan een laptop over die het helemaal niet meer doet?
Ik weet het even niet.

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/30, 17:30:31 »
reactie op nieuwbie:
bij energie beheer heb ik nog niet gekeken.

Overigens: ik heb het probleem niet helemaal goed omschreven:
Het hele probleem ontstaat nadat ik de laptop de opdracht heb gegeven om op "pauzestand" te gaan (via de afmeldknop). Als ik dat commando gegeven heb wordt het scherm zwart maar licht vervolgens meteen weer op met het opstart- c.q. aanmeldscherm. Dan meld ik me dus maar aan en dan doet zich het geval voor dat het internet het niet doet en dat de laptop ook niet eer uit te schakelen is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/30, 17:51:07 »
Dat klinkt inderdaad anders dan in je oorspronkelijke post. Dat betekent dat je PC moeite heeft met de slaapstand, zoals nogal veel computers. Het feit dat je een ATI kaart hebt mogelijk met een gesloten bron driver is daar niet vreemd aan.

Test eerst eens of het niet lukt met slaapstand in "userspace". Installeer hiertoe uswsusp:
sudo apt install uswsusp
Herstart de computer, probeer eens hoe het in pause gaan nu werkt. Kans bestaat dat het wel goed gaat.

Indien niet, maak de ingreep dan ongedaan met:
sudo apt remove uswsusp
.
Je zal slaapstand dan niet kunnen gebruiken. Er bestaat een mogelijkheid om die optie geheel uit te schakelen - ik denk dat dat ergens op de website van Pjotr te vinden is.

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/30, 19:21:16 »
Vanadium,
Ja... probleem omschrijven is detailwerk!
Ik heb je advies opgevolgd en uswsusp geïnstalleerd en vervolgens, na tevens een update oproep te hebben uitgevoerd, herstart gemaakt.

Ik heb daarna op de gebruikelijke wijze "in pauze" gegaan. Gaat goed.
Dit zegt nog niet alles, het ging in het verleden soms fout. de tijd zal het leren hoe het nu zal gaan.
Ik houd deze topic nog open en zal t.z.t. melden hoe het gaat en zo mogelijk afsluiten.
Dank voor je hulp.

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/12, 22:02:03 »
We zijn een paar weken verder. Probleem is met de laatste actie (uswsusp installeren) niet opgelost.
Ik zal er mee moeten leren leven ...?
Toch vreemd: zo lang als ik deze versie van Xubuntu gebruik ging het goed en opeens, pak weg twee maanden geleden, doet het probleem zich voor.
Wat kan er veranderd zijn....?

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/13, 16:46:11 »
Ik had dit ook eens voor op een goedkope PackardBell laptop van nog geen 3 jaren oud. Die wilde 90 % van de keren niet afsluiten, telkens was het nodig met de aan/uit toets geforceerd af te sluiten. Daar stond Linux-Mint met Cinnamon op.
Toen het beestje de geest  :o had gegeven en ik niet de moeite had genomen om deze te (laten) herstellen begon ik alle nog bruikbare onderdelen eruit te halen.
Het wifi kaartje waar ook bluetooth opzat wilde ik in een Acer laptop proberen want die had nog geen bluetooth.
Dat werkte heel goed, ook de bluetooth werkte eindelijk, maar opeens wilde deze ook niet meer afsluiten, net zoals de PB.
Kaartje er terug uit en terug het origineel, probleem opgelost.
Spijtig kan ik het niet meer proberen op de PB, dan was het 100 % zeker dat dit kaartje die voor conflicten zorgde bij het afsluiten.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/05/13, 19:41:18 »
Lacer,
Ik snap je bericht. Zo kan het gaan.
Dus ik heb naarstig nagedacht of ik iets nieuws heb toegevoegd aan mijn computer.
Het enige wat ik kan bedenken (tot nu toe) is dat ik stellarium heb toegevoegd.

Gaat er bij een  meelezend belangstellende een lichtje branden?

Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #13 Gepost op: 2018/05/29, 21:02:33 »
ik heb het probleem een tijdje laten rusten.
En....? het lijkt zich spontaan opgelost te  hebben. De laatste week laat de laptop zich steeds weer gewillig wekken na een slaapje...

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: laptop met Xubuntu laat zich soms niet uitschakelen.
« Reactie #14 Gepost op: 2018/05/29, 23:44:53 »
Je hebt hoogstwaarschijnlijk een update ontvangen die deze bug hersteld heeft.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550