Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audacity herkent microfoon niet, Xubuntu wél  (gelezen 1368 keer)

Audacity herkent microfoon niet, Xubuntu wél
« Gepost op: 2018/06/15, 20:33:54 »
Ik heb een USB mic gekocht.
Audacity herkent deze echter niet.
Toch maar even de ouderwetse microsoft aanpak: audacity verwijderd en opnieuw geinstalleerd
Nog steeds herkent audacity mijn microfoon niet als apparaat.

Maar wél in de volumeregeling en ook in bijv. Vokoscreen.
Met dit programma kan ik wél opnemen.
Zowel de nieuwe USB als een 40 jaar oude met minijackplug worden probleemloos herkend.
Waarom herkent Audacity hen dan niet???

Re: Audacity herkent microfoon niet, Xubuntu wél
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/15, 22:53:21 »
Apart. Als je systeem de ingeplugde microfoon wèl herkent, dan zou Audacity dat standaard ook moeten.

Misschien is de volgorde verkeerd die je hanteert? Plug eerst de USB-microfoon in, en start vervolgens Audacity op. Doe je het namelijk andersom, dan herkent Audacity het ingeplugde apparaat niet. En als je dus eerst de microfoon inplugt en vervolgens Audacity opstart, dan zou - als alles goed gegaan is - jouw microfoon in het keuzemenu van het opnameapparaat zichtbaar moeten zijn. Dat menuutje zit ergens aan de linkerkant in het bovenste gedeelte van Audacity (bij een standaardconfiguratie). Zie de afbeelding:


Afbeelding 1: Het menu waar je je microfoon kunt kiezen als opnameapparaat. Maar éérst de microfoon inpluggen, daarna Audacity opstarten.

TIP: met Alsamixer kun je je microfoon verder instellen, zoals de sterkte van het opnemen etc. Alsamixer is op te roepen door simpelweg een terminal te openen en "alsamixer" te tikken. Druk op F6, selecteer je opnameapparaat, en met F4 krijg je de slider te zien van je opnamekanaal.

I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Audacity herkent microfoon niet, Xubuntu wél
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/16, 09:47:31 »
@Marqeaux
Voor mijn gevoel heb ik dit gisteren ettelijke keren gedaan, zonder resultaat.
Maar nu vanochtend, naar aanleiding van jouw tip werkt het opeens wél!
Zie bijgaande printscreen.
Bedankt!

Re: Audacity herkent microfoon niet, Xubuntu wél
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/16, 11:20:07 »
Tip van Marqeaux werkt inderdaad prima.

Je kunt ook nog het ingangvolume instellen. Dit kun je zowel onder Audacity als ook bij de geluidsinstellingen.
Zorg wel dat je een goede balans daarin hanteert, want anders krijg je vervormd geluid.

Mag ik vragen wat voor soort opnames dat je wilt gaan maken?
Muziek toevallig? Kijk dan ook eens naar het programma Ardour. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Audacity herkent microfoon niet, Xubuntu wél
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/17, 10:25:27 »
@Partyrabbit
Ik gebruik audacity om gesproken tekst toe te voegen aan video.
Ik ben bezig een film te maken over mijn voorouders. een leuke combi van twee hobby's.


Re: Audacity herkent microfoon niet, Xubuntu wél
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/19, 12:13:17 »
Leuk. Nee daarvoor is Ardour niet nodig en Audacity perfect.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore