Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verkeerde driver geselecteerd  (gelezen 561 keer)

verhaba

  • Gast
verkeerde driver geselecteerd
« Gepost op: 2008/06/10, 13:30:43 »
hallo

Ik heb een ati kaart van radeon. 3d rendering werkte perfect met ubuntu 7.10. Heb een upgrade naar 8.04 gedaan. Kreeg een melding dat ik andere drivers kon gebruiken. Die nieuwe drivers geselecteerd (wou toch eens proberen indien er verbetering was). Volgende keer wil ik aanmelden en grafische mode zegt foert en keert terug naar aanmeldignsscherm.
Is er een mogelijkheid om mijn vorige instellingen terug te zetten via simple textmode? Maar zou niet waten hoe en wat waar te veranderen?
Iemand een idee? thx in advance.

verkeerde driver geselecteerd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/10, 16:33:16 »
Als je in recovery mode opstart, kom je uiteindelijk bij de voorgestelde keuze: Fix X-server ?
Probeer die eens en dan nadien kiezen voor continue to boot.

Lukt dit nog niet, dan kun je best je bestaande configuratiefile even verwijderen, dan maakt hij er zelf een nieuwe aan, met hardwareherkenning en hopelijk de goede drivers.
Kies dus in het menuutje dat je krijgt na het opstarten in recovery-mode voor: drop to root shell.
Tik daar mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupDaarna tik je "exit" (zonder aanhalingstekens) en dan zou hij verder moeten booten.  Kom je weer op dat keuzemenu, kun je kiezen voor verderbooten, of weer voor "fix X-server"

Belangrijk bij dit alles is om eerst te proberen om weer in je gewone grafische modus te geraken, nadien kunnen we zien wat we aan die drivers doen.
Heb ook een ATI, maar werk wel met een driver voorsprong op de repo's.  Is echter helemaal niet nodig, hoor.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

verhaba

  • Gast
verkeerde driver geselecteerd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/17, 09:09:10 »
hey
Ik heb kunnen opstarten in gnome veilige modus. Wat ook hielp. Hartelijk dank voor je hulp. thx.