Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [afgesloten]van 9.04 naar 10.04: welke data saven?  (gelezen 2329 keer)

Offline wolfke

  • Lid
[afgesloten]van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Gepost op: 2011/02/21, 10:32:59 »
ik ben zinnens een dezer over te gaan naar 10.04 (eindelijk zullen er een aantal hier zeggen)
Momenteel draait ubuntu op externe HD en ik ga eerst een nieuwe externe HG kopen zodat 9.04 beschikbaar blijft in geval van....
dat ik persoonlijke data moet veilig stellen is evident, maar ik heb nog een paar vraagjes:
- Kan ik mails/adresboek van Evolution eenvoudig saven door alles te kopiëren van de map .EVOLUTION ?
En mag ik dan die hele map "overschrijven" in 10.04
- mijn favorieten worden bewaard in xmarks, dus hier ook geen probleem. Moet ik nog andere zaken veilig setllen?
- ben ik nog iets vergeten?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 16:54:58 door wolfke »

Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/21, 11:04:17 »
Je zou kunnen proberen de back-up functie van Evolution te gebruiken; maar ik weet niet of die oude versie van Ubuntu die functie heeft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline koos4401

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/21, 11:18:52 »
Evolution zijn eigen back-up laten maken lukte in 8.04 (Ibex) Wel heb ik het volgende foefje uitgehaald:
- Evolution z'n eigen archief laten maken;
- Deze naar externe schijf verhuizen;
- Upgrade naar 10.4.1LTS én Evolution opnieuw installeren in Lynx maar NIET van enig gegeven over het internet voorzien;
- Evolution z'n eigen backup laten maken en de plaats daarvan teruggezocht;
- Op die plaats de oude back-up teruggezet vanaf de extern schijf;
- Archief laten importeren in Evolution.
Reden: Evolution importeerde niet rechtstreeks van de externe schijf: "Onbekend archief", dat was even zweten!

Klaar is kees en meteen weer mail op kunnen halen.

Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/21, 13:12:25 »
......Reden: Evolution importeerde niet rechtstreeks van de externe schijf: "Onbekend archief", dat was even zweten!...

Tiens ik heb juist een backuparchief aangemaakt (duurt lang!) en als ik een import simuleer kan ik toch een locatie kiezen!?
Ok, dit lost Evolution al op.
Nog iets van belang om te saven of te voorzien? (buiten de eigen data)

Offline aartje

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/21, 13:13:30 »
Wat ik altijd makkelijk vind is de output (tekst)
van het commando "dpkg -l" te bewaren, zodat
je ongeveer kan zien welke packages je allemaal had
ge-installeerd. Als je dan ook nog een kopie van
/etc/apt/sources.list bewaart.

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/21, 13:53:14 »
Waarom niet gewoon je gehele /.home folder kopieren ? Let wel even op de punt , dan neemt deze ook de verborgen bestanden mee.
Dan heb je meteen alles , ook je favorieten etc etc mijn /.home heb ik altijd op een aparte partitie staan net als mijn /data op deze manier kan je altijd een clean install doen als je die partities maar niet format , wel even op de juiste plaats mounten en klaar is Klara.
Ook leuk trouwens als je vaak van linux distro wisseld , ben je nooit iets kwijt ;-)

Offline koos4401

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/21, 14:04:50 »
Mijn Evolution-back-up is 100MB (en een beetje) groot en is in een vloek en een zucht gemaakt en teruggezet. (Minuutje ongeveer)
Hoe groot is die back-up van jou dan wel niet, dat je klaagt over de tijdsduur?

(Off-topic: alleen over GSM's wordt opgeschept over de kleinste. End off-topic)

Meenemen verborgen partities /home: soms neem je ook verkeerde instellingen mee, dwz instellingen van een programma dat in de nieuwe UBUNTU-uitgave meteen ook maar vernieuwd is (Firefox is daar ooit een goed voorbeeld van geweest, dacht ik me te herinneren)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/21, 16:28:28 »
Mijn Evolution-back-up is 100MB (en een beetje) groot en is in een vloek en een zucht gemaakt en teruggezet. (Minuutje ongeveer)
Hoe groot is die back-up van jou dan wel niet, dat je klaagt over de tijdsduur?
621MB, ik schrik er zelf van.

Nav wat Coffeepad zegt, komen er terug vragen:
momenteel heb ik 2 primary partities voor Ubuntu:
een kleine Boot en een grote waar alles inzit.
(ik kon niet anders want er zijn nog 2 partities op die HD(voor win).
Schijnbaar kan dit beter?
Als ik met een nieuwe externe HD start, hoe doe ik dat dan 't best?
En hoe dirigeer ik bv. mijn data naar een andere partitie?
Kan ik dat ergens een uitleg van vinden?
Ik denk nog altijd in Win-termen: Mijn Documenten op D en de software op C,simpel is dat..

Offline koos4401

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/21, 16:41:36 »
Dreig nu even de draad kwijt te raken:
Citaat
momenteel heb ik 2 primary partities voor Ubuntu:
een kleine Boot en een grote waar alles inzit.
(ik kon niet anders want er zijn nog 2 partities op die HD(voor win).
geldt dus voor de INterne HD? En het één interne HD waar in verschillende partities

- C:\Windows;
- D:\data;
- sda(getal)boot en tenslotte
- sda(ander getal) de rest van Ubuntu

op staan?

Je EXterne HD is één grote partitie of is die ook onderverdeeld in kleinere partities?

Oftewel: wat is het resultaat vansudo blkid (Wachtwoord blind intypen weet je zeker wel?) met de externe HD eraan? post dat even hier svp.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/21, 17:14:36 »
Sorry, ik wou maar even vergelijken hoe ik het doe met windows.
/dev/sda1: UUID="C44861C54861B6B8" LABEL="BOOT" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: UUID="6218C91918C8ED5B" LABEL="docu" TYPE="ntfs"
/dev/sdb1: UUID="f466b203-27bf-4b34-96a9-197396422c35" TYPE="ext3"
/dev/sdb2: UUID="119d6429-2b96-48a6-8d6b-7220a6f6f9da" TYPE="ext3"
/dev/sdb3: UUID="44D08313D0830A7E" LABEL="LaCie2" TYPE="ntfs"
/dev/sdb4: UUID="94F4316BF43150AA" LABEL="LaCie3" TYPE="ntfs"

sda: interne alleen van windows
sdb:externe, 2 van ubuntu, 2 van windows.(backup van foto's en films)
Ik kies tussen win/ubuntu, gewoon door externe HD aan te koppelen voor poweron of juist niet.

Voor 10.04 ga ik een nieuwe externe HD nemen, met zelfde principe ivm kiezen tussen win/ubuntu maar hier heb ik dus meer mogelijkheden om partities te maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/21, 18:16:33 »
Voor 10.04 ga ik een nieuwe externe HD nemen, met zelfde principe ivm kiezen tussen win/ubuntu maar hier heb ik dus meer mogelijkheden om partities te maken.
Een harde schijf kan hoogstens vier primaire partities hebben. Heb je meer partities nodig, dan maak je een extended partitie aan, mat daarin logische partities. Die zijn niet gelimiteerd in aantal.

Als antwoord op je vraag hoe je je data "dirigeert": door in je home folder een link te maken naar je eigenlijke data op de Windows partitie, krijg je rechtstreeks toegang tot de data die je wenst vanop de plaats die je kiest. Zo kan je al je data (Documenten, Films, ...) op Windows partities laten staan, zodat je ze ook vanuit Windows kan gebruiken. Dank zij links zijn diezelfde data ook onmiddellijk te vinden in je home directory.

Het is aangeraden een swappartitie te voorzien: een partitie die wordt gebruikt als wisselgeheugen wanneer je RAM vol is. Wanneer een geen RAM meer is voor essentiële systeembronnen, dan gaat linux willekeurig processen eruit gooien. Heb je een swap, dan wordt er geheugen gewonnen door gedeelten van je RAM naar schijf uit te schrijven (te swappen). Je systeem wordt traag, maar blijft stabiel.

Citaat van: koos4401
Meenemen verborgen partities /home: soms neem je ook verkeerde instellingen mee, dwz instellingen van een programma dat in de nieuwe UBUNTU-uitgave meteen ook maar vernieuwd is (Firefox is daar ooit een goed voorbeeld van geweest, dacht ik me te herinneren)
+1
Veel kans dat dat grotendeels goed gaat, maar niet gegarandeerd dat dat 100% goed gaat.

Offline koos4401

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/21, 20:24:11 »
Het maakt UBUNTU niet uit of de partitie bootable is of niet.
Daarom zou ik sdb herindelen (na de data ergens tijdelijk als image opgeborgen te hebben mbv Clonezilla ONVERSLEUTELD en ongecomprimeerd. )
  sdb1: wordt extended en gaat omvatten:
  sdb2 t/m sdb5: de vroegere sdb1 t/m sdb4;
  sdb6 de swap (zie vanadium) (beide UBUNtus hebben maar één swap nodig)
  sdb7 de ruimte waar 10.04LTS = Lucid Lynx op komt, ca 12 GB is nodig en ruim voldoende.
Ruimte hiervoor zou ik zo mogelijk vooral van de oude sdb2 afsnoepen, ook al ivm de verwijzing van vanadium naar de mogelijkheid om je data maar één keer op te slaan om ze in beide OSsen te kunnen bekijken.
Gebruik hiervoor Gparted download een live-versie.

ONVERSLEUTELD && om als de zaak na herinrichten goed is gegaan je de gewenste data zo terug kan zetten op een andere grootte van partities.

(Off-topic: morgen kan ik verder /end off-topic)

Veiligheidshalve nog een advies: Wacht even op een tweede reactie over dit plan, er zijn altijd mensen die de haken, ogen én fouten uit andermans (=mijn) ideeën peuteren.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/22, 10:33:45 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/21, 20:50:26 »
''t wordt complex.
ik ga geen 2 Ubuntu's bijhouden, alleen die 9.04 (op bestaande HD)even totdat 10.04 helemaal werkt (ervaring van vorige keer leert me dat ik heel wat aanpassingen moeten doen heb om alles draaiend te krijgen)

Ik ben even aan 't denken waar en hoe ik die nieuwe externe schijf ga formatteren; want ik heb zeer slechte ervaringen als er 2 externe HD's tegelijkertijd actief zijn op mijn systeem; dan blokkeert mijn systeem. (zie mijn mp3-item)
Eerst indelen onder Windows? dan formatteren in ext3 vanaf de Ubuntu opstart-CD?
Misschien nog een domme vraag, maar hoe definieer ik een partitie als swap-partitie?
en hoe groot maak ik deze?

Sorry:jullie hebben veel werk met mij hé.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/21, 20:52:18 door wolfke »

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/21, 23:50:13 »
We gaan hier bepaalde dingen door elkaar halen , het door mij geopperde idee is zoals je hetzelf al een beetje beschrijft in windows termen.

Windows op de c: en je data ( mijn documenten ) op de d: , dat is mijn inziens het beste , dit omdat je bij een fatale Windows crash je c: om zeep is geholpen en je deze dan zonder pardon kan formatteren , opnieuw installeren , whatsoever.

Met dit in het achterhoofd kan je als je van de /home directory een aparte partitie maakt,  beschouwen als je documenten op d in Windows.
Zo maak ik meestal aparte partities voor : /boot ( voorals je bootloader naar de .... is
                                                                      /home voor je instellingen en documenten
                                                                      /etc voor je systeempje
                                                                      /var ( alleen voor bepaalde servers ivm buffer overflows etc )

Zoals je ziet ben je dus heel flexibel en is er een hoop over te schrijven over dit onderwerp.
Je kan natuurlijk ook nog een fat32 partitie aanmaken om daar je instellingen en mail etc op te slaan , met als oog dat je dan vanuit Windows en linux synchroon loopt.

Misschien dat ik hier weleens een pagina aan ga wijden , mocht gdaar behoefte aan zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/22, 08:53:56 »
Zo maak ik meestal aparte partities voor : /boot ( voorals je bootloader naar de .... is
                                                                      /home voor je instellingen en documenten
                                                                      /etc voor je systeempje
                                                                      /var ( alleen voor bepaalde servers ivm buffer overflows etc )
Deze complexe opzet is uitstekend voor servers, maar raad ik sterk af voor eenvoudige desktopsystemen. Hou het bijzonder simpel. Als je zowel Windows als Ubuntu hebt, is één enkele Ubuntu systeempartitie (/) voldoende. Je gegevens staan namelijk op een andere partitie, die ook onder Windows kan gebruikt worden.

Als je een nieuwe schijf wil gebruiken, is het gemakkelijkste:
1) Windows installeren
2) Ubuntu installeren: hierbij de Windows partitie een 12-tal GB verkleinen, en Ubuntu volautomatisch verder laten installeren. Het installatieprogramma maakt hierbij een / (systeempartitie) en een swap aan.

Je gegevens staan op een andere schijf. Na installatie van Ubuntu zorg je ervoor dat die automatisch aangekoppeld wordt bij opstart (aanpassing in het config bestand /etc/fstab). Daarna vervang je de folders "Documenten", "Films", ... door symbolische links naar die gegevens op de andere schijf.
Citaat
Windows op de c: en je data ( mijn documenten ) op de d: , dat is mijn inziens het beste
+1
Het hangt ook af van de grootte van de schijf. Besturingssystemen hebben niet zoveel nodig, en misschien wil je ook een gedeelte van de eerste schijf voor dataopslag gebruiken.

Offline aartje

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/22, 10:28:48 »
Sorry, deze discussie is al vaak geweest. Maar ik zou altijd de /home op een
aparte partitie zetten. Als deze namelijk op de root partitie zit kan deze volraken
en dat is zeker niet gezond voor je systeem. Als je voor je root-filesysteem een
10 á 15 GB partitie maakt kan deze eigenlijk nooit volraken. Je kan deze partitie altijd
weer herstellen desnoods door opnieuw te installeren. Je hoeft hem daarom veel
minder vaak te backuppen. Als je home-filesysteem op een andere partitie
zit kan je die (bv met clonezilla of tar) regelmatig apart backuppen, de data
die daarop staat is uniek voor jou. De boot-partitie is eigenlijk alleen nodig
voor oude systemen met een (bios-)limiet van 1024 cilinders bij het booten.


Offline Coffeepad

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/22, 11:29:44 »
Misschien maken we het onszelf te moeilijk , de vraag was welke data er nog meer gesaved moet worden.
Ubuntu draait vanaf een externe hdd en de volgende nieuwe Ubuntu gaat op een nieuwe aangeschafte externe hdd werken.
Deze oplossing schijnt prettig te werken voor de TS dus dan is het goed.
Misschien is het een mogelijkheid om je data die je wil saven even naar een dvd te branden ? Afhankelijk van de grootte natuurlijk of naar een Windows partitie.

Ik ben heel benieuwd waarom er voor deze opzet is gekozen , ik kan me voorstellen dat je alles gescheiden wilt houden ivm het ontdekken van linux etc etc , maar juist op deze manier ga je jezelf toch tegenwerken op de 1 of andere manier ( een nieuwe hdd kopen voor een nieuw os bijv ) en het switchen / data vanaf beide os en inlezen dat blijft altijd lastig.

Zoals je merkt in het topic heeft een ieder zijn mening en ieder zo zijn manier , ook is de 1 hier goed in en de ander daar weer , en daarom heeft een ieder dus ook zijn eigen oplossingen , die voor hem of haar het beste werken. Dit is ook geheel afhankelijk van je hardware en de systemen die je hebt draaien , denk aan bijv een nas of een servertje.

Zoals ik het zou doen : een kopie maken van je /.home folder en 10.04 installen en kijken wat er gebeurd als je de /.home folder terugzet.
Mocht alles goed gaan dan heb je jezelf een hdd uitgespaard , mocht het niet helemaal goed gaan en je zou in het ergste geval terug moeten naar 9.04 dan ben je weer een ervaring rijker en heb je nog steeds je data.

Dit lost nog steeds niet je evt dualboot / data uitwisseling tussen Ubuntu en Windows probleem op maar dat is weer een ander probleem.














Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/22, 13:24:14 »
Wat een massa info!
@Coffeepad: zoals je zegt: de manier die ik kies werkt voor mij het beste.
Ik wil absoluut windows-systemen gescheiden houden van ubuntu: ik heb hier op dezelfde pc nog 2 volledige "omgevingen" met winxp, die fysisch 100%  van mekaar gescheiden zijn.
Wel kan ik windows-disks aankoppelen aan ubuntu als dit nodig is. (maar niet tussen de 2 windows onderling en dat moet zo blijven)
Die nieuwe externe HD kan ik nog goed gebruiken achteraf.
Dus;
- copie maken van /.home (maar ik lees hier toch ergens de bedenking dat die misschien niet in totaal mag/kan teruggezet worden na install van een nieuwe release???)
- ik heb bij de originele install van ubuntu heel wat problemen gehad om de draaiende te krijgen (zie maar even via "zoek" naar 'boot' en 'wolfke')
- als ik dan de /.home van de nieuwe install in zijn eigen partitie wil zetten, hoe doe ik dat dan praktisch?

Offline aartje

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/22, 16:14:10 »
Ik hoop dat die externe disks waar  Ubuntu op draait dan wel
Sata-disks zijn en geen USB-disks. Bij externe  USB-disks waar
je root-, home-, en swap-partities opstaan lever je namelijk wel
heel veel in op snelheid.

Als je je twee operatingsystems fysiek gescheiden zou willen houden
zou je het beste Windows op de Master-disk en Ubuntu op de
Slave-disk kunnen zetten (wat kost een disk nog tegenwoordig)

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/22, 17:20:58 »
Ik hoop dat die externe disks waar  Ubuntu op draait dan wel
Sata-disks zijn en geen USB-disks. Bij externe  USB-disks waar
je root-, home-, en swap-partities opstaan lever je namelijk wel
heel veel in op snelheid.
dat draait hier op USB toch al een paar jaar goed, dat is de reden waarom ik mijn 'niet zo jonge) PC nog altijd kan gebruiken.

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/23, 00:33:53 »
Ik zou compleet stapelgek worden met zoveel schijven en os`op 1 enkele computer.
Het 1 moet wel gescheiden blijven en het ander kan wel aangekoppeld worden ..... of was het nou net andersom ?

Maar goed je oplossing van je 2 usb schijven heeft ook een voordeel ...... kje kan naar hartelust aanrommelen.
De vraag hoe je partities moet maken staat vast wel in de wiki en over de vraag of je je /.home nu wel of niet straffeloss kan kopieren zal de pratijk uit moetzen wijzen. Ik zou me geen zorgen maken om evt data verlies of eventuele migratie problemen en wel om de volgende reden :
Je installt je nieuwe ubuntu op de nieuwe hdd , daarna volgt het overzetten van je /.home folder naar je nieuwe hdd , dan maar even kijken wat er gebeurd en of je wel of niet tegen problemen aan loopt , maar dat zien we dan wel. Je Ubuntu`s zijn immers gescheiden , rest alleen nog de vraag waar je je back-up in die tussentijd laat. Als het niet zoveel data is kan je het op een dvd branden ( wel even inpakken het bestand ) om daarna over te zetten op je nieuwe hdd.

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/23, 00:48:20 »

En als je dat eenmaal gedaan hebt, kan je verwijzingen laten maken zodat het net lijkt alsof je je files naar je gewone persoonlijke mappen opslaat, maar in werkelijkheid is het dan naar je aparte partitie /home.


Je kan tijdens het installeren aangeven dat die partitie je /home is , dan heb je al meteen je verwijzing gemaakt.

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/23, 10:18:56 »
......Ik zou compleet stapelgek worden met zoveel schijven en os`op 1 enkele computer.
Het 1 moet wel gescheiden blijven en het ander kan wel aangekoppeld worden ..... of was het nou net andersom ?....

  .....rest alleen nog de vraag waar je je back-up in die tussentijd laat.....
dat laatste is zeker geen probleem met al die HD's en mogelijkheden die ik heb :D :D

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 10.04: welke data saven?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/24, 21:36:26 »
ik zal mijn install-problemen in een ander item zetten.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 16:54:12 door wolfke »