Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkmanager wijzigen belet herstarten systeem  (gelezen 674 keer)

Offline anko

  • Lid
Netwerkmanager wijzigen belet herstarten systeem
« Gepost op: 2007/11/11, 15:05:31 »
Op mijn HP Pavilion ze4500 laptop krijg ik problemen als ik in de netwerkmanager wat aanpas.
Om wireless aan de praat te krijgen heb ik in een eerdere situatie ( ZIE HIER ) een wepkey gebruikt met MAC-adres en beperkt toegang.
Nu heb ik er een laptop bij van de zaak die ik thuis gebruik met Ubuntu (op de zaak staat hij op WindowsXP :/).
Deze laptop heb ik nu aan de praat met mijn router met een WPA-PSK. Dus wil ik het ouwetje toch ook zover krijgen. Nadat ik Gutsy heb geinstalleerd (fresh install) kan ik in de Netwerkmanager nog niet kiezen voor WPA, maar als ik vervolgens via Synaptic->Beheer-Netwerk kijk kan ik wel kiezen voor WPA.
Dat gedaan en sudo /etc/init.d/networking restart uitgevoerd.
Dan beginnen echter de problemen.
Alles wordt zeer traag. Afsluiten duurt minuten.
Een terminal openen lukt niet, het bolletje gaat draaien en kapt er dan mee zonder de terminal te openen.
Als ik de laptop uiteindelijk netjes heb afgesloten en vervolgens weer wil starten blijft hij hangen op:
Citaat
* Starting Common Unix Printing system: cupsd
Dezelfde resutlaten heb ik inmiddels een paar keer gehad op die laptop. Al diverse installaties uitgeprobeerd (Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, ondanks dat ik weet dat het eigenlijk niets uit zou moeten maken.\).
In diverse draadjes op het forum hier kwam ik wicd tegen als mogelijke manier om WPA ingesteld te krijgen. Daarna hetzelfde probleem (zonder dat WPA werkte).
Omdat ik op die laptop in ieder geval vooralsnog geen printer nodig heb ik uit de /etc/init.d cupsys (die de opstart van cupsd wil doen) verwijderd. Dan krijg ik echter geen desktopscherm en blijft de laptop hangen voor het inlogscherm.

Wat ik me afvraag is wat cupsd/cupsys te maken heeft met de netwerkmanager. (Want na elke herinstallatie komt telkens hetzelfde probleem terug). Omdat het op de laptop van de zaak (een HP510) geen probleem is neem ik aan dat het aan de laptop of in ieder geval aan een hardware-onderdeel (de Tornado insteekkaart voor wireless?) ligt.
Deze Tornado PCMCIA kaart gebruikt als chipset Texas Instruments ACX111 54Mbps.

De kaart zelf kan zeker wel WPA aan, want onder windows had ik hem wel draaiend met zo'n key.

Wie kan mij helpen?
Wat voor info hebben jullie nog nodig?
Ik begin ondertussen ook aardig met de terminal overweg te kunnen, dus kom maar met je vragen/adviezen.:)

@edit
Ik weet niet of dit hier hoort of onder netwerk, internet, maar vind het eigenlijk meer bij configuratievragen horen dan bij netwerk.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline anko

  • Lid
Netwerkmanager wijzigen belet herstarten systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/11, 16:43:44 »
Aanvulling
Zojuist weer de laptop opgestart in recovery mode. De oude "interfaces" /etc/network/interfaces.bak-0 teruggezet als interfaces.
Gereboot en hup weer een goede doorstart naar mijn desktop.
Vervolgens nog een keer de wireless geactiveerd met settings voor WPA. En de boel hangt weer!
Afsluiten, herstart en weer hangen bij cupsd.
Herstarten in recovery mode, interfaces gewijzigd en reboot gegeven.
Blijft hij weer hangen op:

*Stopping wpa_supplicant interfaces

Laptop uitgezet. Herstart. En door naar de desktop, de  "interfaces"  had ik immers weer terug naar het origineel gezet.
Maar dus weer geen wifi,

Wordt dat bestandje /etc/network/interfaces ook door iets anders gebruikt???????
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline anko

  • Lid
Netwerkmanager wijzigen belet herstarten systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/11, 17:28:19 »
Gelukt en toch balen.

Bij de levering van mijn @home pakket ontving ik een USB Wifi stick van Netgear. (WG111)
Onder de vorige versies van Ubuntu kreeg ik die met geen mogelijkheid aan de praat en daarom heb ik toen een PCMCIA kaart er in gestopt.
Omdat nu die kaart nog steeds niet met WPA wil werken heb ik mijn andere wifi-apparaten maar eens opgezocht. (totaal 4)
De USB-stick van Netgear er in, zonder veel vertrouwen.
Laptop aan. Networkmanager aanklikken, instellen met WPA key en INTERNET!!!!

Dus blij dat het lukt, teleurgesteld dat ik het niet voor elkaar kreeg met de Tornado en bovendien allerlei problemen kreeg daarmee.
Maar goed, soms moet je blij zijn met wat je hebt.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)