Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HELP Inlogprobleem HELP  (gelezen 5649 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Gepost op: 2007/02/17, 11:26:09 »
Hallo,

Ik heb sinds enkele dagen Ubuntu 6.10 lopen. Deze werkt op deze pc vlekkeloos. Maar als ik nu de pc opstart dan moet ik mij zoals gewoonlijk inloggen met naam en paswoord. Als ik een verkeerde naam of paswoord ingeef dan krijg ik in het rood de melding dat of het paswoord of de naam niet goed is. Als ik wel de juiste naam en paswoord ingeef dan krijg ik een zwart scherm en moet ik me opnieuw inloggen. maw ik geraak niet meer in ubuntu.

Kan mij iemand hiermee helpen?

Groetjes, Jan.

budster

  • Gast
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/17, 18:04:28 »
Klinkt alsof X kapot is, heeft het wel gewerkt?

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/17, 18:08:43 »
Ja hoor, toch al een week en een paar dagen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/17, 18:14:13 »
doe 's dit:
- opstarten in herstelmodus
- in terminal: dpkg-reconfigure xserver-xorg
- in de vragenriedel op alles meteen accoord gaan met het voorgestelde antwoord, GEEN eigen keuzes maken!
- in terminal: reboot

Helpt dit?

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/17, 18:52:11 »
Heb net gedaan wat je opgaf. als ik nu opstart, en ik geef mijn juiste paswoord in dan krijg ik de melding:

GDM kon niet schrijven in uw identificatie bestand. Dit betekend waarschijnlijk dat u geen schrijfruimte meer heeft of dat uw persoonlijke map niet geopend kan worden om in te schrijven. Het is in ieder geval niet mogelijk om u aan te melden. Neem kontakt op met uw systeembeheerder.


En het kan inderdaad zijn dat mijn HD'tje vol zit. Is het mogelijk om zonder in te loggen ruimte vrij te maken???


Groetejes Jan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/17, 18:55:48 »
PC opstarten vanaf de Ubuntu LiveCD, en vanuit de LiveCD-sessie een hoop troep uit je homepartitie pleuren.....

Succes!

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/17, 19:18:15 »
Noppe is niet gelukt. Ik krijg de HD niet te zien om er troep vanaf te gooien....  Als ik naar die Home ga, dan zit ik in de home van de CD. Of moet ik het ergens anders zoeken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/17, 19:35:47 »
Citaat van: Janneman3000
Als ik naar die Home ga, dan zit ik in de home van de CD. Of moet ik het ergens anders zoeken?
Ergens anders, inderdaad....

Namelijk op de partitie van de harde schijf (hda), waar je Linux hebt geïnstalleerd.
hda2 misschien? In dat geval: hda2/home/Janneman3000 (bijvoorbeeld).

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/17, 19:47:46 »
Ik heb nergens die HDA gezien. Ik heb op mijn HD maar 1 partitie met Ubuntu erop. Ik zou bij God niet weten hoe of waar ik die hda moet zoeken. Moet ik in die terminal vnester iets doen of zo?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/17, 23:47:22 »
Met bestandsbeheer, hè. Bijvoorbeeld via terminalvenster: nautilus

budster

  • Gast
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/18, 00:00:41 »
he pjotter zijn X werkt niet, nautilus dus ook niet.

makkelijkste wat je kan doen is, inloggen op terminal en:

sudo apt-get clean

Je gooit dan .deb bestanden weg, zeg maar zip bestanden van geinstalleerde software, niet de software zelf maar de pakketjes waar ze uit zijn geinstalleerd.

Als het goed is kan je dan weer inloggen, maak wel je schijf wat groter zodat dit niet weer gebeurt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/18, 00:03:40 »
Citaat van: budster
he pjotter zijn X werkt niet, nautilus dus ook niet.

Dat wordt met het handje deleten, inloggen op de terminal en met rm bestanden deleten, of met mv verplaatsen naar andere schijf.
De Ubuntu op z'n harde schijf, daarvan doet de X het niet, nee. Maar die van de LiveCD wel, toch?

budster

  • Gast
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/18, 00:06:10 »
Citaat van: pjotr123
De Ubuntu op z'n harde schijf, daarvan doet de X het niet, nee. Maar die van de LiveCD wel, toch?
uuh ja klopt maar waarom met live CD kloten, gewoon 'apt-get clean' doen, klaar

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/18, 00:06:46 »
Citaat van: budster
Citaat van: pjotr123
De Ubuntu op z'n harde schijf, daarvan doet de X het niet, nee. Maar die van de LiveCD wel, toch?
uuh ja klopt maar waarom met live CD kloten, gewoon 'apt-get clean' doen, klaar
Da's ook een idee.

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/18, 10:59:24 »
Joepiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Het is gelukt. Ik kan er terug in. Tnx . Jeetje. Dit had ik alleen nooit gevonden. Ik heb wel even moeten zoeken hoe ik moest opstarten in terminalmode, maar het is dan toch gelukt met sudo apt-get clean.
Ondanks ik Ubuntu lekker snel vind tegenover windows vind ik het wel een beetje gecompliceerd voor een beginneling van amper 2 weken.

Offline mcgyver

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/18, 11:13:34 »
Windows was ook gecompliceerd toen je er 2 weken mee bezig was. > om af te sluiten moet je naar start. ?????? Wie verzint dat nou?

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/18, 14:41:32 »
Euh, ik heb nog een X probleempje.

Na Ubuntu op mijn laptop gezet te hebben met het probleempje van hierboven dat opgelost is, heb ik besloten om Ububtu op mijn Desktop te gaan zetten. Dit ie een 64bit AMD.  Eerst heb ik de gewone versie 6.10 geinstalleerd. maar  jammer genoeg draaid deze hier traag op. Toch trageer als op de laptop. Daarom heb ik besloten om de 64bitversie vasn ubuntu hieropp te gaan zetten. Maar tijdens installatie krijg ik het volgende te zien in een blauw scherm:

Failure to start X server (your graphical interface) It is likely that it is not set up correctly. Would you like to the X server output diagnose the problem?
Yes    NO


Maar dan gaat hij onmiddelijk over naar de terminal mode met de prompr ububtu@ubuntu:~$

Is hier ook zo een gemakkleijk oplossing voor?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/18, 15:12:19 »
Probeer eens bij de foutmelding de output te vragen. Als je dan naar dat zwart scherm gaat na de error (moest je naar een zwart scherm gaan met een flikkerend streepje, druk dan even CTRL+ALT+F2 en log handmatig in) geef dan in:
Citaat
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Dit geeft allerlei instellingen weer van je randapparatuur (beeldscherm, toetsenbord, muis, ...). Blijf van alle instellingen af buiten de eerste. Daar moet je de driver kiezen waarop Ubuntu zal draaien. Vesa is in de meeste gevallen de juiste keuze (maar die is super traag, dus die kan je niet blijven gebruiken. Maar daarmee geraak je waarschijnlijk wel opgestart).
De rest van de opties gewoon laten staan en met enter verder gaan ...
Op het einde ga je terug naar het zwarte scherm. Typ dan in:
Citaat
sudo reboot
Als je opstart geraakt, dan zit het probleem bij de driver.


Zeg ons dan even wat voor videokaart er in de computer zit en dan kunnen we je zeggen welke driver je zou moeten gebruiken.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline mcgyver

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/18, 17:18:37 »
Geen 64 bit gebruiken. Je gaat bij een aantal prog's op problemen stuiten. Liever onderzoeken hoe het komt dat je 32 bit langzamer draait. Zoniet: ik heb gisteren op weer een andere pc  Xubuntu geinstalleerd, aangevuld met enkele proggies die ik vaak in Ubuntu gebruik (openoffice, soundjuicer, wat je zelf verder wil). Probeer het eens, gaat SUPERSNEL!!!

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/18, 17:52:30 »
(Xubuntu rules op alle machines ;))

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/18, 18:47:34 »
Als ik de 32bit versie installeer dan werkt mijn geluidskaart niet en mijn netwerkkaart niet.

Mijn PC harware is als volgt:

CPU:
Socket AM2 for AMD Athlon  64FX / 64X2 64 and Sempron Processors. FSB 1000Mhz
CHIPSET:
NVIDIA NF-6100-405
MEMORY:
515Mb DDRII
GRAPHICS:
Integrated NVIDIA GeForce6-class graphics DX9.0 VGA
LAN:
Realtek PHY RTL8201CL
AUDIO:
Realtek ALC888 7.1 channel audio CODEC with high defenition audio

Wat raden julie mij aan om te doen. Die 32bitversie installeren? En zoja, hoe krijg ik de geluidskaart en mijn netwerkkaart aan de praat?


GRZ Jan

HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/18, 18:57:09 »
Citaat van: zappa
(Xubuntu rules op alle machines ;))
TRUE!!! :)

Offline Bitbuntu

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/19, 17:54:30 »
Kan mij iemand zeggen waar en hoe ik die drivers van bovenvermelde hardware kan winden, en hoe ik deze moet installeren?

Offline Soul-Sing

  • Lid
HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/19, 22:51:06 »
Citaat van: Janneman3000
Kan mij iemand zeggen waar en hoe ik die drivers van bovenvermelde hardware kan winden, en hoe ik deze moet installeren?
hoe weet je dat je geluidskaart niet werkt?

HELP Inlogprobleem HELP
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/20, 09:00:29 »
Citaat van: leoquant
hoe weet je dat je geluidskaart niet werkt?
Ik vermoed omdat hij geen geluid hoort.
Het spijt me, maar geluidskaarten zijn normaal gesproken ondersteund vanuit de kernel, oftewel er hoort normaal geen driver voor geinstalleerd te worden.
Wanneer je geluidskaart niet werkt, is er mischien geen ondersteuning voor.

Beter is het voordat je een PC koopt ff te checken of deze wel ondersteund wordt door LINUX.
Omdat 80-90% van de computers (apple meegerekend) windows draaien, wordt er vanzelfsprekend meer hardware daarvoor compatible gemaakt.
Fabrikanten houden namelijk niet altijd rekening met Linux.

Mijn ervaring is, er zijn veel nieuwe PC's die zeker out-of-the-box ondersteund worden voor linux, maar PC's ouder dan een half- of volledig jaar worden bijna altijd ondersteund.

Maar verder...betreft jou probleem, het kan zijn dat je enkel een instelling over het hoofd ziet.
Toets in een terminal eens: sudo lshw
en post wat daaruit komt eens alles hier in een post.