Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu phone terug naar Android  (gelezen 6730 keer)

Ubuntu phone terug naar Android
« Gepost op: 2015/11/23, 20:45:56 »
Nu na bijna 1 jaar en 8 updates werkt de Ubuntu telefoon nog steeds maar matig en mis ik de functionaliteit van een goede smartphone.

Nu ik steeds meer tegen problemen aanloop heb ik vandaag mijn telefoon omgezet naar de originele Android van BQ.

Als er meer mensen zijn die van  Ubuntu op de telefoon af willen lees hier hoe dit werkt: http://a25.co/ubuntu-phone-how-to-install-android/

Als alle updates zijn afgerond zal ik Ubuntu wel weer terug zetten, maar ben nu toch wel blij dat gewoon alles 100% werkt en niet alles maar half.

De BQ Aquaris 4.5 is overigens als Android toestel razend snel.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/24, 19:30:13 door Johan Velthuizen »

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/30, 11:25:31 »
Al eens de OTA 8 goed uitgeprobeerd ??  ;)
Jammer dat je het hebt opgegeven.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/30, 11:28:57 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/30, 13:33:07 »
@petineke Ook ik had het liever anders gezien maar blijkbaar is UBUNTU voor de telefoon toch wat te hoog gegrepen voor de ontwikkelaars, als je na een jaar nog steeds de elementaire zaken van een Smartphone niet werkend kan krijgen dan is bij mij het vertrouwen weg.
Wat is nu simpeler om een signaal te geven bij een inkomende email of een telegram bericht, hier wordt al vanaf de lancering van de telefoon om gevraagd.
Ook wij waren enthousiast begonnen met het produceren van Apps omdat we hier wel een markt voor zagen, maar helaas konden wij door restricties op het systeem niet leveren wat we graag zouden willen.

Ook werd vaak het BQ toestel de schuld gegeven van sommige problemen, maar het vreemde is nu er Android op dit toestel staat alles gewoon 100% werkt, tijdens navigatie hoef ik niet mijn WIFI uit te schakelen en blijft het scherm gewoon aan zoals het behoort, en ik kan gewoon mijn telefoon beantwoorden via mijn Bluetooth carkit.

Dus na de teleurstellende update OTA8 waarin wederom geen oplossingen werden geboden is de Ubuntu phone hier voorlopig finito.


Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/04, 00:34:37 »
Toen ik mijn Aquaris 5 aanschafte wist ik heel goed dat een vergelijking met Android bijna onmogelijk zou zijn. Maar met OTA 8 zijn er toch enkele dingen in goede zin veranderd.
De hinderlijke witte pagina's zijn in de browser zo goed als verdwenen. De browser is nu heel goed te gebruiken. Ik gebruik hem voor webmail, want inderdaad dekko is een ramp. Geen nood want vroeger gebruikte ik ook webmail. Het vastzetten van favorieten lukt ook erg goed. Met bellen geen probleem.  Trouwens berichten werkt ook zoals het moet. Geen hinderlijke piepjes de ganse dag door. Wel krijg je bij notificaties een groen ledlicht en dat vind ik persoonlijk veel beter. Video's worden ook goed afgespeeld.
Ook het overschakelen van wifi naar data, lukt wonderwel. Onlangs nog de proef genomen in een natuurgebied, hij schakelde zelfs over naar Edge. Dat vind ik de beste verbetering van OTA 8 . Er wordt hier geklaagd over bluetooth. Ik speel regelmatig internetradio via bluetooth op mijn audiobox van Philips. Perfecct geluid. Hoe die Bluetooth zich in een auto gedraagd weetik niet.
Bovendien zie ik dat apps geregeld worden geüpdate
Er zijn terecht wat klachten over de gps omdat het langzaam is. Nog wat geduld oefenen en ik denk dat ze in januari een grote vooruitgang zullen maken.
Vooral belangrijk is het feit dat het OS zeer gemakkelijk kan updaten en dit in tegenstelling tot android en dan spreken we nog niet eens over de veiligheid.
Bovendien is het systeem zeer goed te bedienen door de launcher. Zeker een voordeel voor gebruikers van ubuntu op de desktop. Mijn vrouw loopt nog altijd verloren op haar Samsung S3. Wegens de herkenbaarheid  van de launcher vond zij deze phone een verademing. Even berichten checken, emails lezen en opstellen. Ze mist wel dropbox en terecht. Ze gebruikt ook telegram... Voor de gewone gebruiker is dit toestel al bijna OK.  Het gaat vooruit, langzaam maar zeker; bij de desktop was het ook zo.

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/04, 08:30:28 »
Toen ik mijn Aquaris 5 aanschafte wist ik heel goed dat een vergelijking met Android bijna onmogelijk zou zijn. Maar met OTA 8 zijn er toch enkele dingen in goede zin veranderd.
De hinderlijke witte pagina's zijn in de browser zo goed als verdwenen. De browser is nu heel goed te gebruiken. Ik gebruik hem voor webmail, want inderdaad dekko is een ramp. Geen nood want vroeger gebruikte ik ook webmail. Het vastzetten van favorieten lukt ook erg goed. Met bellen geen probleem.  Trouwens berichten werkt ook zoals het moet. Geen hinderlijke piepjes de ganse dag door. Wel krijg je bij notificaties een groen ledlicht en dat vind ik persoonlijk veel beter. Video's worden ook goed afgespeeld.
Ook het overschakelen van wifi naar data, lukt wonderwel. Onlangs nog de proef genomen in een natuurgebied, hij schakelde zelfs over naar Edge. Dat vind ik de beste verbetering van OTA 8 . Er wordt hier geklaagd over bluetooth. Ik speel regelmatig internetradio via bluetooth op mijn audiobox van Philips. Perfecct geluid. Hoe die Bluetooth zich in een auto gedraagd weetik niet.
Bovendien zie ik dat apps geregeld worden geüpdate
Er zijn terecht wat klachten over de gps omdat het langzaam is. Nog wat geduld oefenen en ik denk dat ze in januari een grote vooruitgang zullen maken.
Vooral belangrijk is het feit dat het OS zeer gemakkelijk kan updaten en dit in tegenstelling tot android en dan spreken we nog niet eens over de veiligheid.
Bovendien is het systeem zeer goed te bedienen door de launcher. Zeker een voordeel voor gebruikers van ubuntu op de desktop. Mijn vrouw loopt nog altijd verloren op haar Samsung S3. Wegens de herkenbaarheid  van de launcher vond zij deze phone een verademing. Even berichten checken, emails lezen en opstellen. Ze mist wel dropbox en terecht. Ze gebruikt ook telegram... Voor de gewone gebruiker is dit toestel al bijna OK.  Het gaat vooruit, langzaam maar zeker; bij de desktop was het ook zo.
leuk om te lezen dat het steeds beter gaat. ik gebruik Ubuntu nu al 7 jaar op de pc thuis dat wil zeggen Xubuntu. ik heb jammer genoeg nu het geld niet om een Ubuntu phone. aan schaffen wat dat wil ik heel graag.
 
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/04, 08:45:32 »
@terelfderure Ik lees hier dat je een Aquaris 5 hebt en daar zijn de problemen al een stuk minder omdat de specificaties van dat toestel beter zijn dan van de 4.5. De problemen ik ondervind zijn voor een groot deel te wijten aan de matige prestaties van de 4.5. Maar met Android waar dit apparaat voor ontwikkeld is gaat alles erg soepel.

Dat we niet zitten te wachten op alle hinderlijke piepjes is helemaal waar, maar die keuze wil ik dan zelf kunnen maken, want er zijn wel eens situaties waarbij ik wel een geluidssignaal wil horen en die keuze is er nu gewoon niet.
De GPS is niet alleen traag maar de Apps op mijn toestel haalden ook links en recht door elkaar, op het kaartje zie je een bocht naar links en de app zegt rechtsaf, ik heb hierover contact gehad met de makers van de navigatie app en die begrijpen ook niet waar dit vandaan komt. Die dachten een verkeerde sensor, maar nu met android is er geen enkel probleem.

De reden dat ik het toestel hebt aangeschaft was dat Canonnical had belooft dat het toestel naadloos zou aansluiten bij de desktop en met een docking station zelfs een volwaardige Ubuntu PC zou zijn.
Zover als ik weet zijn dat nog steeds de plannen en wordt er al druk aan gewerkt naar ik meen onder de naam Snappy.

Maar omdat ik nu terug ben naar Android wil niet zeggen dat ik Ubuntu vaarwel zeg, het gaat alleen een poosje de ijskast in tot de meeste kinderziektes er uit zijn.



DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/11, 10:44:01 »
De reden dat ik het toestel hebt aangeschaft was dat Canonnical had belooft dat het toestel naadloos zou aansluiten bij de desktop en met een docking station zelfs een volwaardige Ubuntu PC zou zijn.
Zover als ik weet zijn dat nog steeds de plannen en wordt er al druk aan gewerkt naar ik meen onder de naam Snappy.

Niet dat type toestel in ieder geval, ook niet de opvolgers die later zijn uitgekomen. Dit zal voor een groot deel ermee te maken hebben dat de hardware niet capabel is om het te kunnen.
Ubuntu/Canonical en BQ zouden daarom gaan werken aan een geheel nieuw toestel om de Convergence door te voeren. De geplande datum voor dit nieuwe toestel was voorzien voor oktober 2015 volgens het nieuwsbericht op de OMG! Ubuntu! site daterende van 1 Juni 2015: http://www.omgubuntu.co.uk/2015/06/first-ubuntu-phone-with-convergence-is-being-made-by-bq

Helaas is dit dus niet het geval en hebben ze het nog niet waar kunnen maken. Zolang Unity 8 en MIR nog niet af zijn zullen we hier weinig van gaan zien denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/11, 11:00:03 door Maik »

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/11, 11:29:22 »
@Maik Dat is dus de reden dat ik mijn toestel hebt omgezet naar Android en rustig afwacht tot Cannonnical wel met het beloofde systeem op de markt komt.
Ik vind het fantastisch om met een Ubuntu telefoon te werken maar het moet wel een werkzame situatie opleveren, en dit was in mijn situatie niet het geval.



DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/11, 11:47:14 »
Zoals je het omschreef in je vorig commentaar kwam het over alsof je het had over je huidige toestel, de BQ Aquaris 4.5, en dacht dat je deze via een hub op je scherm kon aansluiten om zo te kunnen functioneren als PC. Niet dat je zit te wachten op het nieuwe toestel. :)

Ik bezit zelf geen Ubuntu Phone maar ik ben nog steeds van mening dat de huidige uitgebrachte toestellen meer als test-toestellen fungeren, dus puur voor gebruikers die mee willen testen om het mobile Ubuntu OS te verfijnen doormiddel van feedback en bug reports.

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/11, 13:38:41 »
Zoals je het omschreef in je vorig commentaar kwam het over alsof je het had over je huidige toestel, de BQ Aquaris 4.5, en dacht dat je deze via een hub op je scherm kon aansluiten om zo te kunnen functioneren als PC. Niet dat je zit te wachten op het nieuwe toestel. :)

Ik bezit zelf geen Ubuntu Phone maar ik ben nog steeds van mening dat de huidige uitgebrachte toestellen meer als test-toestellen fungeren, dus puur voor gebruikers die mee willen testen om het mobile Ubuntu OS te verfijnen doormiddel van feedback en bug reports.

Dan moeten ze vooral die telefoons in de gewone winkels leggen... want dat is wel het geval: in Spanje en Duitsland ligt de Bq met Ubuntu Phone in de gewone electronicawinkels. Lijkt me toch niet handig om daar testtoestellen te verkopen als het daadwerkelijk testtoestellen zijn...

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/12, 14:05:01 »
Ik heb niet gezegd dat het testtoestellen zijn maar ik zie het persoonlijk zo, het is de indruk die ik ervan krijg. :)  Kijk eens hoeveel mensen tegen problemen aan lopen met de Ubuntu Phones, aan de reacties te lezen lijkt de software, het OS zelf wel Alpha/Beta.
Waarom wordt het op de markt gezet (Winkels, online shops)? Logisch....: Om op de eerste plaats geld in het laatje te brengen en om feedback te krijgen van de gebruikers.
Ze hadden eerst een stabiel mobiel OS op de markt moeten brengen en daarna ontwikkel versies die toegankelijk zijn voor diegene die willen mee testen. Dat net uitgebrachte besturings systemen nog kinderziekten bevatten weten we allemaal maar als het na bijna een jaar en verschillende OTA's later nog niet soepel loopt, zouden ze zich de vraag moeten stellen of het wel nut heeft om door te gaan.

Kijk wat er momenteel met Firefox OS gebeurt, de verkoop van telefoons met het FF OS erop wordt stopgezet maar de ontwikkeling van het besturings systeem gaat nog wel door. Iets wat in mijn ogen niet veel nut heeft want FF OS kan je niet op veel mobiele hardware draaien. Ik zie het daarom ook stilletjes aan verdwijnen.

Datzelfde gevoel krijg ik bij Ubuntu met hun smartphones.... Het beloofde officiële Convergence aparaat is er nog (steeds) niet, een officiële tablet is er ook nog niet. Er is niet veel nieuws meer verschenen omtrent dat. Kan ook zijn dat Canonical gewacht heeft op Microsoft met hun Continuum om te kijken hoe hun het gedaan hebben. Plus het feit dat Unity 8 en Mir al jaren op zich laten wachten (grotendeels denk ik omdat ze de hardware vendors niet echt mee hebben/krijgen zoals nVidia en AMD).
« Laatst bewerkt op: 2015/12/12, 18:01:29 door Maik »

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/29, 17:25:13 »
@Johan Velthuizen
Beste Johan en anderen,
Ik heb de instructies om Android terug te zetten via de link in je bijdrage gevolgd. Helaas lukte het niet. De MediaTek Flash Tool staat op een WindowsVista machine, de Aquaris 4.5. opgeladen, maar hoe snel ik ook reageer het downloaden start niet.
Wie wil en kan mij verder helpen??

Met vriendelijke groet,

Ruud

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/29, 22:25:16 »
@paddenstoel13

Het Windows systeem moet wel 64bits zijn anders gaat het niet werken.

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/04, 19:09:57 »
@ Johan Velthuizen
Dank voor je antwoord.
De windows versie die ik gebruikte is 32 bit.
Dus de oorzaak waarom het niet werkte is nu bekend.

Geldt de 64 bit "vereiste" ook voor het draaien van de Media Flash tool onder Linux?

Nogmaals bedankt,
Ruud

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/04, 19:25:12 »
Hoewel bij de download word aangegeven dat de linux versie 32 bits zou zijn blijkt dit niet het geval dus ook deze versie alleen op 64 bits systemen.

Ik ben zelf ook  lang aan het tobben geweest voordat ik in de gaten had dat het om 64 bits software ging, en gezien ik hier alleen 32 bits had heb ik uiteindelijk de computer van mijn zoon kunnen gebruiken.


paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/12, 16:36:59 »
@JohanVelthuizen
Heb jij je telefoon geroot op een Windows 64 bit machine of op een Linux 64 bit machine?

Eergisteren bij een Linux-maat (64 bit configuratie) geprobeerd het flash programma draaiend te krijgen. Helaas niet op te starten. ( meldingen als "command not found") .
Heeft iemand ervaring met rooten op een Linux 64 configuratie en toevallig iedere stap gedocumenteerd?? :)
Ik ben op zoek naar een handleiding of iemand die voor mij mijn telefoon wil rooten.
Help, alle hulp wordt gewaardeerd.
Ruud


Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/12, 16:58:29 »
Ik heb Android met een Windows machine teruggezet want de Linux versie heb ik op geen enkele machine werkend kunnen krijgen.

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/14, 11:46:15 »
@Johan Velthuizen
Dank voor je antwoord.
Ik moet/mag dus op zoek gaan naar een Windows 64 bit machine :) om mijn Ubuntu Phone te kunnen rooten.

Re: Ubuntu phone terug naar Android
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/14, 12:01:09 »
Helaas zag ik ook geen andere mogelijkheid, je telefoon wordt overigens niet geroot, alleen het OS wordt vervangen.