Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (K)ubuntu installatie verplaatsen naar andere hardeschijf  (gelezen 1398 keer)

Cyrius

  • Gast
(K)ubuntu installatie verplaatsen naar andere hardeschijf
« Gepost op: 2006/10/20, 18:49:38 »
Hallo,

Ik wil mijn (K)ubuntu installatie van de ene naar de andere schijf verplaatsen, is dit mogelijk en zo ja hoe? Hier even mijn configuratie voor de duidelijkheid:

IDE 0:0 HDA1: 30gb Windows XP Home(ntfs)
IDE 0:1 HDB1: 150gb NTFS rotzooi partitie
            HDB2: 18gb EXT3 Linux Home partitie
            HDB3: 2gb Linux Swap
            HDB4: 30gb FAT rotzooi partitie
IDE 1:0 HDD1: 4gb EXT3 Linux root
IDE 1:1 CDROM: DVD+/-RW

Verder heeft grub zichzelf automatisch ergens geplaatst vanwaar i geboot kan worden(ben niet super ervaren met linux) en staat er in grub een koppeling naar de bootloader van windows xp.

Ik wil nu dus mijn HDD schif eruit en de linux installatie die erop staat naar een nieuwe partitie op mijn HDB schijf verplaatsen(de NTFS wordt ingekort), en hierbij wil ik gewoon mijn home partitie zo houden en het gebeuren met grub en de windows boot loader hetzelfde houden. Kortom ik moet er niet veel van merken dat er wat veranderd is, behalve dat er een schijf weg is en ik wat minder ruimte op de ntfs partitie heb..

Kan iemand me hierbij helpen? Ik heb redelijk wat ervaring met linux, maar niet met dingen als bootloaders en MBRs enzo.

Alvast bedankt.

budster

  • Gast
(K)ubuntu installatie verplaatsen naar andere hardeschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/20, 18:55:48 »
Gewoon de data copieren en je grublijst in /boot/grub/menu.lst aanpassen aan nieuwe situatie.

En copieer je data in eerste instantie dan kan je nog op je oude besturingssysteem terugvallen als het moet ... dus ook nog even niet uit je grub configuratie halen.

Cyrius

  • Gast
(K)ubuntu installatie verplaatsen naar andere hardeschijf
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/20, 19:03:56 »
Is het zo simpel? grub lijst aanpassen, fstab aanpassen en kopieren maar? Had verwacht dat er wel meer dingen bij kwamen kijken... Ik ga het proberen, bedankt.

budster

  • Gast
(K)ubuntu installatie verplaatsen naar andere hardeschijf
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/20, 19:10:38 »
uhh, ja inderdaad fstab aanpassen :) goed opgemerkt... mare dat is inderdaad alles, als ik niet nog iets vergeten ben ;)

Cyrius

  • Gast
(K)ubuntu installatie verplaatsen naar andere hardeschijf
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/20, 20:24:27 »
Ben nu alles aan het overkopieren, maar toen ik vanaf een livecd gparted opstartte zach ik dat de partitie waar ik heen kopieer geen boot flag heeft, omdat de ntfs partitie op dezelfde schijf die al heeft. Heeft grub hier nog problemen mee?(en als ik die HDD schijf uit mn pc haal?)

Cyrius

  • Gast
(K)ubuntu installatie verplaatsen naar andere hardeschijf
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/21, 09:24:08 »
Zo, alles gekopieerd, fstab en menu.lst aangepast, zelfs de nieuwe ext3 partitie een boot flag gegeven. Maar als ik nu boot zonder de HDD schijf erin geeft grub error 21, wat staat voor "can't find disk". Hierdoor krijg ik het vermoeden dat grub(in het MBR) probeerd te zoeken naar de HDD schijf, want dat is waar hij vroeger zijn menu.lst vandaan haalde... Iemand enig idee wat ik fout doe, of hoe ik het kan oplossen?