Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine  (gelezen 665 keer)

Wine
« Gepost op: 2010/10/06, 13:50:11 »
De versie van Wine die meekwam met de update naar Ubuntu 10.04 geeft problemen. Bij vertrouwde Windows-programma's als Davi Adres krijg ik dat het "non-executable" zou zijn. Onder de vorige release draaide het goed. Geldt ook bv. voor een woordenboek dat ik veel gebruik. Ook lukt het me niet om Photoshop Elements 2.0 onder Wine aan het werk te krijgen. Daar de versie van Gimp die ik meekreeg ook onhanteerbaar is (ik signaleerde dit al eerder, maar niemand weet een oplossing), moet ik regelmatig terug naar Windows voor deze programma's.

Offline Dave

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/06, 15:50:13 »
Wine is een handig hulpmiddel maar als je zoveel windows software wilt blijven gebruiken, zelfs Gimp zo te lezen, kun je beter windows blijven gebruiken tot je er aan toe bent je de Linux software eigen te gaan maken.
En soms duurt het even voor een nieuwe versie ook voor dat kanaal beschikbaar is.
Dat wachten wordt steevast dubbel en dwars beloond met een perfect werkend systeem.



Re: Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/06, 17:00:22 »
Beste Dave, Gimp in zijn nieuwste vorm is toch echt niet bruikbaar (zie mijn eerdere topic daarover). Een goed adresprogramma is er ook nog niet, dus een waar je bv. ook enveloppen en etiketten mee kunt afdrukken. Goede woordenboeken vind je ook niet als Open Source, helaas. Maar dat betekent niet dat ik Ubuntu zou afzweren, integendeel, ik werk er elke dag mee. Maar gezien mijn werk heb ik die instrumenten nu eenmaal nodig. De meeste van Dale's kreeg ik via Wine aan de praat. Maar een bruikbaar foto-bewerkingsprogramma en adresprogramma mis ik nog. Vandaar.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/06, 17:12:24 »
De versie van Wine die meekwam met de update naar Ubuntu 10.04 geeft problemen. Bij vertrouwde Windows-programma's als Davi Adres krijg ik dat het "non-executable" zou zijn. Onder de vorige release draaide het goed.

Niet Wine maar het beleid over het het 'executable bit' is vanaf Ubuntu 10.04 anders dan voorheen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ProgrammabestandUitvoeren
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/06, 18:16:05 »
hmm zat pas nog te denken dat ik ooit een aardig adressen programma had, ergens in de tijd van win 95/98 maar wel nog in dos, en zoiets eigenlijk wel weer wilde.
(heb het nog steeds op diskette. Ja progjes inclusief data pasten toen op een diskette inderdaad.
En dan met een uitvoer mogelijkheid die meerdere progjes aan kunnen uiteraard anders ben je weer over geleverd.