Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Writer als standaard instellen in Xubuntu 12.04 LTS  (gelezen 1869 keer)

Offline Annemein

  • Lid
Hallo allemaal,

Ik heb Xubuntu 12.04 LTS (32 bits) geïnstalleerd op een wat oudere PC. Nu heb ik daar Libre Office Writer 3 op geïnstalleerd. Hoe kan ik instellen dat documenten automatisch openen met Writer en niet met Abriword? Abriword wil ik namelijk laten staan.

Mijn 2e vraag: kan ik Libre Office 4 ook in Xubuntu 12.04 installeren? Volgens deze website wel, althans, zo lijkt het:
http://www.libre-software.net/how-to-install-libreoffice-on-ubuntu-linux-mint
Heeft dat voordelen?

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/03, 08:53:38 door Annemein »

Re: LibreOffice Writer en Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/02, 20:37:41 »
1 Weet niet hoe dat werkt in Xubuntu.
2 Ja, dat kan ook in Xubuntu 12.04 LibreOffice 4 heeft voordelen, maar het hangt ervanaf wat je precies een voordeel vind. Ervaar je bugs in de huidige versie of mis je mogelijkheden of comptabiliteit? Zo nee: dan ga je er niet vooruit. Zo ja (ook al is het maar één van die dingen): ja, dan ga je erop vooruit.

Offline Annemein

  • Lid
Re: LibreOffice Writer en Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/02, 20:39:48 »
Vistaus. Goed, dank je wel. Ik heb met LibreOffice Writer 3 tot nu toe geen enkel probleem. Dan houd ik het voorlopig zo. Bedankt.

Re: LibreOffice Writer en Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/02, 23:51:40 »
Hoe kan ik instellen dat documenten automatisch openen met Writer en niet met Abriword?
In een bestandsbladeraar op een odt-bestand rechtsklikken, dan bij 'Openen met' aangeven dat je van LO Writer gediend bent.

Offline Annemein

  • Lid
Re: LibreOffice Writer en Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/03, 08:17:20 »
Met andere woorden: in welke map staat de LO Writer? Als ik nu een doc. of docx.-bijlage vanuit de mail of iets anders open, start dat direct op in Abriword.
Ik wil dat dus omzetten naar de Writer, maar hoe doe ik dat? Nu moet ik eerst de Writer openen en dan pas de bijlage.
In Windows krijg ik dit zo voor elkaar, maar ik wil met Linux werken.

Offline Annemein

  • Lid
Re: LibreOffice Writer en Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/03, 08:55:46 »
Hoe kan ik instellen dat documenten automatisch openen met Writer en niet met Abriword?
In een bestandsbladeraar op een odt-bestand rechtsklikken, dan bij 'Openen met' aangeven dat je van LO Writer gediend bent.

In 'Openen met' krijg ik de Writer niet te zien, alleen Abriword of bestand kiezen. Dan dus de volgende vraag: in welke map staat de Writer?

Re: LibreOffice Writer als standaard instellen in Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/03, 10:10:30 »
Kleine aanvulling:
In een bestandsbladeraar op een odt-bestand rechtsklikken, -> Eigenschappen, -> tabblad Rechten, en bij 'Openen met' aangeven dat je van LO Writer gediend bent.
Voor elke soort bestand herhalen; odt, doc, docx, etc.

2e vraag:
Ik zou LO 4 niet op die manier installeren, maar met een officiële PPA, dan krijg je ook geen conflicten tussen de verschillende versies en wel automatisch updates.
https://launchpad.net/~libreoffice/+archive/ubuntu/libreoffice-4-2
« Laatst bewerkt op: 2014/09/03, 10:14:07 door VuurVosje »

Offline Annemein

  • Lid
Re: LibreOffice Writer als standaard instellen in Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/03, 12:48:07 »
Oké prima. Dat lukt nu. Alleen kan ik een documentenbijlage vanuit de mail niet gelijk openen, dan krijg ik alleen Abriword als keuze, of ik moet gaan bladeren. Na het downloaden lukt het wel. Is daar nog iets aan te doen? Ik zal nog wel even kijken.

Re: LibreOffice Writer als standaard instellen in Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/03, 13:54:01 »
Dat is een instelling in je mailprogramma.
In Thunderbird is het:

Bewerken
Voorkeuren
Toepassingen
[zoek nu de bestandsvorm, en wijzig AbiWord in LO]

Offline Annemein

  • Lid
Re: LibreOffice Writer als standaard instellen in Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/03, 16:49:20 »
Het is geregeld, dank u! En Libre Office 4 zal ik ook eens gaan proberen. Maar voor nu, bedankt!