Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fedora20  (gelezen 856 keer)

Fedora20
« Gepost op: 2013/12/19, 14:35:22 »
Gisteravond even zitten spelen met de nieuwe Fedora 20.

Moet zeggen, ziet er erg goed uit. Ben vooral te spreken over de 'documents' functie. Koppel die aan je Google account of OwnCloud en je hebt alles in een overzicht. Handig.

Ook de integratie van online accounts met Evolution als mail/agenda applicatie is goed. Ook daar OwnCloud integratie zodat je je agenda daar kunt stallen en ook toegang hebt op je mobiel.

Ben erg gewend geraakt aan Unity maar met deze inrichting van Gnome3.10 is Fedora wat mij betreft een geduchte 'concurrent'.

Re: Fedora20
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/19, 15:05:34 »
Documents is van GNOME zelf dus die kun je overal installeren. Just a heads up ;)

Re: Fedora20
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/19, 15:54:24 »
@vistaus :-) heerlijk de vrijheid van opensource.

Edit:
Dat gaat helaas niet goed. Documents zegt dat ik online accounts in moet stellen (en dat heb ik al), ook lokale documenten worden niet getoond. Ga eens kijken wat na een reboot gebeurt.

Na reboot: your documents are being indexed. Dat gaat even duren.....
« Laatst bewerkt op: 2013/12/19, 16:19:39 door DirkJan »

Re: Fedora20
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/19, 20:16:45 »
@vistaus :-) heerlijk de vrijheid van opensource.

Beetje offtopic, maar ik zie niet in waarom een universeel pakket heerlijke open source-vrijheid is... ook een gesloten pakket kan, mits een installer voor jou platform wordt geboden (zie bijv. Chrome en Steam) overal worden geïnstalleerd, danwel geport door de community (zie bijv. AUR).

Ik heb trouwens Documents nog niet goed uitgetest. Paar versies geleden was het wel oké maar de nieuwe Documents ga ik straks eens bekijken.

Edit: het is mooi geworden! Ik vind het alleen zeer teleurstellend dat ie ook lokale documenten indexeert om vervolgens met de melding te komen dat ik LibreOffice moet openen om het document te tonen... Dan heeft die indexatie ook weinig nut en kan ie beter alleen online-documenten indexeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/19, 20:19:40 door Vistaus »

Re: Fedora20
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/20, 10:11:06 »
Laat ik het er maar op houden dat ik gewoon erg blij met al die opensource ontwikkelaars die deze mooie dingen voor ons maken. In die zin bieden ze keuze vrijheid.

Wat documents betreft: als je de zoekfunctie gebruikt kun je filteren op lokaal en de verschillende online accounts. Laat dan ook netjes de mappen / labels zien. Als ik dubbelklik op een document uit Google drive opent dat vervolgens in de viewerweergave. Via het tandwieltje rechtsboven kan ik het openen in G Docs. Als je in Unity zoeken op internet aan hebt staan kan dit op soortgelijke wijze zonder Documents. Je ziet dan alleen niet je mappen (label) structuur.

Het filteren werkt overigens niet met de versie uit het softwarecentrum (ubuntu13.10), Fedora gebruikt een nieuwere versie van documents (3.10.1 vs 3.8.3.1) De integratie met online accounts werkt op Ubuntu ook niet: zijn wel ingesteld maar Documents ziet ze niet.

Heb Fedora20 nu op een testmachine staan. De nieuwe Evolution maakt me erg happy: het werkt out of the box met de Exchange server van mijn werkgever, zowel mail als agenda en taken. Als je dan ook nog via Online accounts je Google account hebt toegevoegd dan wordt die mail en agenda ook automatisch toegevoegd in Evolution. Weet niet of dit werk van de mensen achter Evolution is of extra integratie die het Fedora team heeft aangebracht maar goed werk is het zeker.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/20, 10:15:54 door DirkJan »

Re: Fedora20
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/20, 11:08:21 »
Ja, ik heb ook 3.10.1 want ik gebruik Arch Linux :)

Maar bedankt voor de tip van het filteren. Vind het nog steeds wat raar dat ie dan toch nog lokaal indexeert maar het is in ieder geval een mooie workaround om alleen online-documenten te zien.

Re: Fedora20
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/20, 13:43:26 »
@ Vistaus, geloof dat je beter kunt aangeven wat je niet gebruikt ;-) . Zie (tenminste) Bodhi, Arch en de verschillende smaken van Ubuntu voorbij komen. Wel benieuwd welke je favoriet is.

Re: Fedora20
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/20, 20:14:58 »
@ Vistaus, geloof dat je beter kunt aangeven wat je niet gebruikt ;-) . Zie (tenminste) Bodhi, Arch en de verschillende smaken van Ubuntu voorbij komen. Wel benieuwd welke je favoriet is.

Op desktop gebruik ik Bodhi en Arch (Arch met GNOME Shell). Meer niet.