Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig  (gelezen 7846 keer)

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Gepost op: 2008/10/01, 17:24:19 »
Hallo allemaal,

Ik constateer met enige regelmaat dat men hulp zoekenden adviseert om de Gparted Live CD te downloaden en hiermee te partitioneren. Echter Gparted staat al sinds Gutsy Gibbon standaard op de Ubuntu Live CD.  Het downloaden en branden van de separate Gparted CD is dus geheel overbodig.

Gebruikers kunnen het beste gewoon vanaf hun Ubuntu CD booten en vervolgens System > Beheer > Partition editor kiezen. Dit is namelijk niets anders dan GParted.

Vriendelijke groeten,

Marti
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/01, 18:49:06 »
En niet de laatste nieuwe versie op de Ubuntu cd staat (moest dat nodig zijn natuurlijk).


Maar ik ga ook voor de snelheid. Waarom een Ubuntu live-cd opstarten als het 10 keer sneller gaat met de GParted live-cd.

Offline ptb

  • Lid
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/01, 19:00:24 »
je hebt gelijk.Of het het beste is hangt af van voorkeur en beschikbaarheid.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/01, 19:23:48 »
Zelf gebruik ik altijd de alternate CD voor installeren, vandaar mijn advies.
Maar inderdaad, heb je de live-CD, dan hoef je niets meer te downloaden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/01, 19:25:27 »
We raden meestal een cd aan omdat je met de ingebouwde gparted de partitie waar Ubuntu zelf op staat niet kan bewerken.
Ook zit er een bug in nautilus, die direct probeert een partitie aan te koppelen, ook al is gparted er nog druk mee bezig. Dit kan voor corruptie en andere gekke dingen zorgen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/01, 20:05:06 »
Op de live cd staat toch ook nautilus? Die zorgt dus ook voor problemen. Die probeert partities al aan te koppelen terwijl gparted er nog mee bezig is. Dit kan dataverlies veroorzaken.

Offline spawn

  • Lid
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/01, 21:16:11 »
Citaat van: Johanvd
Op de live cd staat toch ook nautilus? Die zorgt dus ook voor problemen. Die probeert partities al aan te koppelen terwijl gparted er nog mee bezig is. Dit kan dataverlies veroorzaken.
hhhmmm okee dat wist ik niet, dat het langzamer was wel uiteraard
want ik gebruik zelf meestal de live cd omdat ik die zoiezo alltijd binnen haal dus dat scheelt me gparted apart te downloaden en een cdtje, maar goed als het gegevens verlies kan opleveren dan is gparted dus toch aan te raden
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 06:31:01 »
Bedankt voor de info allemaal, ik wist niet dat de separate GParted CD sneller was en ik heb nooit problemen gehad met het gebruik van GParted vanaf de Ubuntu Live CD. Bestaande partities, dienen uiteraard voordat je ze gaat bewerken wel te worden unmount. Het gebruik van een separate Gparted CD kwam een beetje omslachtig op me over, omdat je de Ubuntu CD zonder meer nodig hebt, je wilt immers Ubuntu gaan installeren.
Citaat
ik gebruik zelf meestal de live cd omdat ik die zoiezo alltijd binnen haal dus dat scheelt me gparted apart te downloaden en een cdtje
Dit is precies wat ik bedoelde, het scheelt weer werk. Maar goed, schijnbaar maak ik toch een denkfout :)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline Hanssun

  • Lid
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/02, 07:41:43 »
Goedemorgen mensen,

Ik  installeer  via  Synaptic pakketbeheer Gparted  ,maar het is nooit weg om een Gparted live cd te hebben.

groeten Hans,

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/02, 09:42:46 »
Blijkbaar is het enige probleem de automount van Nautilus in combinatie met GParted (gebruiken verschillende lock-mechanismes): https://bugs.launchpad.net/ubuntu/hardy/+source/gparted/+bug/37768

Het goede nieuws is dat deze opgelost is in Intrepid en dus kunnen we vanaf die versie gparted vanaf de live-CD adviseren.

Even afgezien van het iets langzamere opstarten, maar dat vind ik niet echt een argument want iedereen heeft de Ubuntu live-cd altijd bij de hand (hoe zou je immers anders kunnen installeren?), die van gparted moet je nog apart ophalen en branden; inderdaad omslachtig en per saldo trager.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/02, 10:21:40 »
Citaat van: arie
ik installeer altijd vanaf de alternate cd. de live cd gebruik ik zelf nooit
Ik niet, want met de live-CD heb ik meteen gecontroleerd of de hardware ondersteund wordt met de versie die ik wil installeren. Ieder z'n meug.

TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/02, 16:10:10 »
Ik heb al enkele problemen ondervonden met de GParted van Ubuntu die ik niet had op de GParted Live CD...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/02, 16:31:55 »
Citaat van: SeySayux
Ik heb al enkele problemen ondervonden met de GParted van Ubuntu die ik niet had op de GParted Live CD...
Zoals? Als daar bug-rapporten van bestaan, zou het kunnen zijn dat die al opgelost zijn (zoals het mount/nautilus probleem). Als er nog geen bug-rapporten van zijn, zou het handig zijn als die aangemaakt te worden.

TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/02, 16:44:34 »
Nog een gebruiker van GParted Live, waarom? Misschien de kortere boot tijd? Misschien geen goed argument, ik heb altijd er mee gewerkt.
De GParted op de Ubuntu doet ook zijn werk, zover ik er mee gewerkt heb (2x), geen fouten kunnen ontdekken. Zal wel gewenning zijn. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JimZ

  • Gast
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/02, 16:45:37 »
Citaat van: markba
Citaat van: arie
ik installeer altijd vanaf de alternate cd. de live cd gebruik ik zelf nooit
Ik niet, want met de live-CD heb ik meteen gecontroleerd of de hardware ondersteund wordt met de versie die ik wil installeren. Ieder z'n meug.
Ik gebruik ook altijd de Alternate en wel om één reden: Ik gebruik een aparte bootmanager voor het starten van m'n diverse distro's (geen grub dus) en bij mij moet grub bij het installeren dus niet in het MBR van de schijf komen maar in de bootsector van de betreffende partitie.

En dat lukt alleen met de Alternate.

Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/02, 16:54:52 »
Zelfs al herstelt Canonical de aankoppelingsfout van Nautilus op de Ubuntu CD, dan blijven de Gparted LiveCD en de Parted Magic LiveCD toch de prettigste instrumenten, vind ik....

Vergelijk het met de kurketrekker op een Zwitsers zakmes..... Een Zwitsers zakmes kan bijna alles, inclusief kurken trekken, maar het is toch prettiger om een wijnfles open te maken met een aparte, "losse" kurketrekker.  :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/02, 17:43:10 »
Citaat van: JimZ
Ik gebruik ook altijd de Alternate en wel om één reden: Ik gebruik een aparte bootmanager voor het starten van m'n diverse distro's (geen grub dus) en bij mij moet grub bij het installeren dus niet in het MBR van de schijf komen maar in de bootsector van de betreffende partitie.

En dat lukt alleen met de Alternate.

Gr,
Jim
Dat kan met de live cd ook als het goed is. Bij één van de laatste stappen kan je op "advanced" drukken en de locatie van grub instellen.

JimZ

  • Gast
TIP: Gparted staat al op Ubuntu, geen aparte Live CD nodig
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/02, 18:09:33 »
Je meent het!

Maar da's toch niet altijd zo geweest volgens mij, ik ben ooit ergens bij Dapper op de Ubuntutrein gesprongen en toen schreef de installer van de Live-CD grub zonder ook maar iets te vragen altijd in het MBR.

Ik kan het nooit meer terugvinden natuurlijk maar toen stond het zelf kunnen kiezen waar grub terechtkwam zelfs in de documentatie genoemd als "feature" van de textinstaller meen ik.

Gr,
Jim